پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

بسم الله الرحمن الرحیم
اهل بیت علیهم السلام ، جایگاه راز خدا، پناهگاه دین او، صندوق علم او، مرجع حکم او، گنجیینه های کتاب های او، و کوه های دین او می باشند. به وسیله آنها پشت دین را راست کرد و تزلزلش را مرتفع ساخت... احدی از امت با آل محمد قابل قیاس نیست. کسانی را که از نعمت آنها متنعمند با خود آنها نتوان هم ترازو کرد، آنان رکن دین و پایه یقینند، تندروان باید به آنان (که میانه روند) برگردند و کندروان باید سعی کنند به آنان برسند، شرایط ولایت امور مسلمین در آنها جمع است و وصیت پیامبر درباره آنها است و آنان کمالات نبوی را به ارث برده اند، این هنگام است زمانی که حق به اهلش بازگشته به جای اصلی خود منتقل گشته است.
نهج البلاغه - خطبه ی 2

آخرین نظرات

علت پیدایش نظریه ی عدالت همه ی صحابه

حسین | دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۲۲ ب.ظ

توجه: کلیه ی مصادر بر مبنای نرم افزار الجامع الکبیر هستند به غیر از تعدادی که ذکر کرده ایم

ابو عمرو شهروزی می گوید:
إن الأمة مجمعة علی تعدیل جمیع الصحابة ... وکان الله سبحانه وتعالى أتاح الإجماع على ذلک لکونهم نقلة الشریعة
امّت بر عدالت جمیع صحابه اجتماع نموده و این، به خاطر عنایت خداوند است؛ زیرا آنان ناقلان شریعت اند
مقدمة ابن الصلاح  ج 1   ص 295
خطیب بغدادى از ابوزرعه (از علمای بزرگ جرح و تعدیل اهل سنت) چنین نقل می کند:
إذا رأیت الرجل ینتقص أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم فاعلم انه زندیق وذلک أن الرسول صلى الله علیه وسلم عندنا حق والقرآن حق وانما أدى إلینا هذا القرآن والسنن أصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم وانما یریدون ان یجرحوا شهودنا لیبطلوا الکتاب والسنة والجرح بهم أولى وهم زنادقة
 هرگاه مردی را دیدی که از یکی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه (وآله)وسلم انتقاد می کند، پس بدان که او زندیق و بی دین است؛ زیرا بدون شک رسول خدا و قرآن برحق‏اند و قرآن و احادیث از طریق اصحاب به ما رسیده است. آنان امانت را نگه داشتند و کسانى که مى‏خواهند این شهود را مورد جرح قرار دهند، در واقع مى‏خواهند خط بطلان بر کتاب و سنت بکشند و در حقیقت خود آنها سزاوار جرح مى‏باشند و آنها کافر هستند .
الکفایة فی علم الروایة  ج 1   ص 49
با توجه به روایت دیگر از ابی ذرعه که عدد اصحاب را 114 هزار نفر دانسته ، روشن می شود که منظور ابوذرعه از اصحاب، همه ی 114 هزار صحابه ی اهل سنت است ؛
حدثنی أبو القاسم الأزهری نا عبید الله بن محمد بن محمد بن حمدان العکبری نا أبو بکر عبد العزیز بن جعفر نا أبو بکر أحمد بن محمد الخلال نا محمد بن أحمد بن جامع الرازی قال سمعت أبا زرعة وقال له رجل یا أبا زرعة الیس یقال حدیث النبی صلى الله علیه وسلم اربعة آلاف حدیث قال ومن قال ذا قلقل الله انیابه هذا قول الزنادقة ومن یحصی حدیث رسول الله قبض رسول الله صلى الله علیه وسلم عن مائة الف وأربعة عشرة الفا من الصحابة ممن روى عنه وسمع منه فقال له الرجل یا أبا زرعة هؤلاء این کانوا وسمعوا منه قال اهل المدینة واهل مکة ومن بینهما والأعراب ومن شهد معه حجة الوداع کل رآه وسمع منه یعرفه
الجامع لأخلاق الراوی وآداب السامع  ج 2   ص 293 ح 1894
که بطلان این سخن نیز روشن است ؛ زیرا :
اولا: عدد صحابه ای که شناخته شده اند (با اسم یا کنیه) حدود هشت هزار نفر است ؛ یعنی حدود 7 درصد کل صحابه!! که بعضی از آن‌ها در زمان خود رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از دنیا رفته بودند؛
ابن حجر عسقلانی می‌نویسد:
وقرأت بخط الحافظ الذهبی من ظهر کتابه التجرید: لعل الجمیع ثمانیة آلاف إن لم یزیدوا لم ینقصوا ؛ ثم رأیت بخطه أن جمیع من فی  أسد الغابة سبعة آلاف وخمسمائة وأربعة وخمسون نفساً... وسبب خفاء أسمائهم أن أکثرهم أعراب ، وأکثرهم حضروا حجة الوداع
به خط ذهبی در پشت کتاب تجرید دیدم که تمامی صحابه ای که با نام و یا کنیه شناخته شده‌اند ، هشت هزار (8000) نفر هستند، اگر  زیاد نشود، کم نمی شود ؛ سپس به خط وی دیدم که تمامی کسانی که در کتاب «اسد‌الغابة» معرفی شده‌اند هفت‌هزار و پانصد و پنجاه و چهار (7554) نفرند ... و علت پنهان ماندن اسامی دیگر صحابه این است که بیشتر آنها بیابان نشین بودند (و با جامعه آن روز ارتباطی نداشتند) و بیشتر آنها در حجة الوداع حضور داشتند (وتنها در آنجا پیامبر (ص) را دیده اند)
الإصابة فی تمییز الصحابة  ج 1   ص 3
خود ابن حجر عسقلانی می گوید :
وقد وقع لی بالتتبع کثیر من الأسماء ... فجمعت کتابا کبیرا فی ذلک میزت فیه الصحابة من غیرهم ؛ ومع ذلک فلم یحصل لنا من ذلک جمیعا الوقوف على العشر من أسامی الصحابة بالنسبة إلى ما جاء عن أبی زرعة الرازی ...
من برای جمع آوری اسامی صحابه، تلاش زیادی کردم. و کتاب بزرگی در این زمینه تألیف کردم. و صحابه را از غیر صحابه جدا کردم. و با این حال، فقط به یک دهم اسامی صحابه ای که از ابی ذرعه نقل شده است (114 هزار نفر)، دست پیدا کردم.
الإصابة فی تمییز الصحابة  ج 1   ص 2
ثانیا: 88 درصد کل روایات اهل سنت تنها از 314 نفر از صحابه ؛ یعنی 13 درصد صحابه ی دارای روایت و 0.2 درصد کل صحابه ، نقل شده است ؛  
طبق آمار نرم افزار جوامع الکلم ، اهل سنت 50054 روایت بدون تکرار دارند که از 2377 صحابی (تقریبا 2 درصد کل صحابه) نقل شده است؛ 
1. صحابه ی راوی یک حدیث : 973 نفر با 973 روایت
2. صحابه ی راوی دو حدیث : 402 نفر با 804 روایت
3. صحابه ی راوی سه حدیث : 216 نفر با 648 روایت
4. صحابه ی راوی چهار تا ده حدیث : 472 نفر با 2748 روایت
5. صحابه ی راوی ده ها حدیث : 252 نفر با 7212 روایت
6. صحابه ی راوی صد ها حدیث : 51 نفر با 12250 روایت
7. صحابه ی کثیر الروایت : 11 نفر با 25419 روایت
آنطور که از آمار بالا به دست می آید ، 50 درصد روایات اهل سنت، تنها از 11 نفر نقل شده است که به شرح زیر است :
عبد الله بن عباس : 3835 حدیث ، ابو هریره : 3765 ، انس بن مالک : 3618 ، عبد الله بن عمر : 2851 ، عائشه : 2296 ، جابر بن عبد الله : 2122 ، علی بن ابی طالب (ع) : 1841 ، عبد الله بن مسعود : 1548 ، ابو سعید خدری : 1389 ، عبد الله بن عمرو سهمی : 1110 ، عمر بن خطاب : 1044
البته ابن حزم آندلسی در کتاب جوامع السیرة که اسامی صحابه ی دارای روایت را به صورت طبقه بندی شده ، استخراج کرده است ، نتایجی متفاوت با نتایج نرم افزار جوامع الکلم ارائه کرده است ؛ مثلا عدد صحابه ی دارای روایت طبق تحقیق ایشان ، 999 نفر بوده است.
و شیخ دکتر علی جمعه ، از علمای بزرگ اهل سنت و شیخ پیشین الأزهر گفته است :
ویذکر أن الرواة من الصحابة الذین بلغتنا مرویاتهم ألف وثمانمائة صحابی علی وجه التقریب‏,‏ سبعة منهم لکل واحد أکثر من ألف حدیث‏,‏ وأحد عشر صحابیا لکل منهم أکثر من مائتی حدیث‏,‏ وواحد وعشرون صحابیا لکل واحد منهم أکثر من مائة حدیث‏,‏ وأما أصحاب العشرات فکثیرون یقربون من المائة‏,‏ وأما من له عشرة أحادیث أو أقل من ذلک فهم فوق المائة‏,‏ وهناک نحو ثلاثمائة صحابی روی کل واحد منهم عن الرسول صلی الله علیه وسلم حدیثا واحدا
قابل توجه است که راویان از صحابه که روایاتشان به ما رسیده است ، تقریبا 1800 صحابی می باشد . از هفت نفر از آنها هر کدام بیش از هزار حدیث ، از یازده نفر آنها هر کدام بیش از دویصد حدیث و از 21 نفر از آنها هر کدام بیش از صد حدیث نقل شده است . و اما صحابه ای که از آنها ده ها حدیث به ما رسیده است ، زیاد هستند و به صد نفر می رسند و اما آن کسانی از اصحاب که از آنها ده یا کمتر از آن روایت نقل شده است ، بیش از صد نفر هستند و حدود سیصد صحابی وجود دارد که از هر کدام از آنها ، یک حدیث به ما رسیده است !
ثالثا: همه ی صحابه ، اهل فتوا نبودند و مردم دینشان را از همه ی آنها نمی گرفتند ؛
ابن خلدون مى‏نویسد:
إن الصحابة کلهم لم یکونوا أهل فتیا ولا کان الدین یؤخذ عن جمیعهم وإنما کان ذلک مختصا بالحاملین للقرآن العارفین بناسخه ومنسوخه ومتشابهة ومحکمة وسائر دلالته بما تلقوه من النبی صلى الله علیه وسلم أو ممن سمعه منهم
همه ی صحابه اهل فتوا نبودند و دین هم از همه ی آنها گرفته نمی شود و آن تنها اختصاص دارد به حاملین قرآن و آشنایان به ناسخ و منسوخ ، و متشابه و محکم قرآن و ادله ای که از پیامبر (ص) دریافت کرده و یا از ایشان شنیده اند .
مقدمة ابن خلدون  ج 1   ص 446
ابن قیّم جوزیه از شاگردان ارشد ابن تیمیه مى‏نویسد:
والذین حفظت عنهم الفتوى من أصحاب رسول الله صلى الله علیه وسلم مائة ونیف وثلاثون نفسا ما بین رجل وامرأة وکان المکثرون منهم سبعة عمر بن الخطاب وعلی بن أبی طالب وعبد الله بن مسعود وعائشة أم المؤمنین وزید بن ثابت وعبد الله بن عباس وعبد الله بن عمر
و کسانی از صحابه که از آنها فتوا محفوظ است، تقریبا 130 مرد و زن هستند و هفت نفر از آنان زیاد فتوا داده اند: عمر بن خطاب ، علی بن ابی طالب (ع)، عبدالله بن مسعود، عایشه، زید بن ثابت، عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر . 
إعلام الموقعین  ج 1   ص 12
ابن حزم آندلسی بعد از ذکر اسامی صحابه ی مفتی ، می نویسد :
 فهم مائة واثنان وأربعون رجلاً وعشرون امرأة، فالجمیع مائة واثنان وستون، منهم المکثرون سبعة، ذکرناهم أولاً على الولاء، ومنهم ثلاثة عشر متوسطون، والباقون مقلون جداً
پس تعداد صحابه ی مفتی 142 مرد و 20 زن می باشد که روی هم رفته می شوند 162 نفر . از میان آنها ، 7 نفر زیاد فتوا داده اند که به رسم دوستی ، اول نام آنها را ذکر کردیم . و 13 نفر از آنها در فتوا دادن متوسط بودند و بقیه خیلی کم فتوا داده اند.   
جوامع السیرة ، ص 323

  • حسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ