پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

بسم الله الرحمن الرحیم
اهل بیت علیهم السلام ، جایگاه راز خدا، پناهگاه دین او، صندوق علم او، مرجع حکم او، گنجیینه های کتاب های او، و کوه های دین او می باشند. به وسیله آنها پشت دین را راست کرد و تزلزلش را مرتفع ساخت... احدی از امت با آل محمد قابل قیاس نیست. کسانی را که از نعمت آنها متنعمند با خود آنها نتوان هم ترازو کرد، آنان رکن دین و پایه یقینند، تندروان باید به آنان (که میانه روند) برگردند و کندروان باید سعی کنند به آنان برسند، شرایط ولایت امور مسلمین در آنها جمع است و وصیت پیامبر درباره آنها است و آنان کمالات نبوی را به ارث برده اند، این هنگام است زمانی که حق به اهلش بازگشته به جای اصلی خود منتقل گشته است.
نهج البلاغه - خطبه ی 2

آخرین نظرات

معاویة بن ابی سفیان صحابه ی اهل جهنم در کلام نبوی

حسین | سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۰۶ ق.ظ

روایت یکم: عمار را گروهی ستمگر که دعوتگر به جهنم هستند ، می کشند .
ویح عمار ، تقتله الفئة الباغیة یدعوهم إلى اللّه ویدعونه إلى النار
صحیح البخاری  ج 1 ص 172 ح 436
بؤس بن سمیة تقتلک فئة باغیة
صحیح مسلم  ج 4   ص 2235 ح 2915
و اختلافی نیست که حضرت عمار رضوان الله علیه در جنگ صفین توسط افراد معاویه به شهادت رسید .
روایت دوم: هرگاه معاویه را بر منبر دیدید ، بکشیدش
در سال 283 معتضد دستور به انتشار نامه ی بلندی در مطاعن بنی امیه و از جمله معاویه و پسر و پدرش داد که مامون آن را نگاشته بود. از جمله ی آن چه در آن نوشته شده بود، ذکر این روایت بود
ومنه أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال إذا رأیتم معاویة على منبری فاقتلوه
تاریخ الطبری (متوفای 310 هـ) ، ج 5   ص 622
عن الحسن قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: إذا رأیتم معاویة على منبری فاقتلوه ؛ فترکوا أمره فلم یفلحوا ولم ینجحوا
امام حسن مجتبی (ع) از رسول خدا (ص) نقل می کنند که فرمودند : هرگاه معاویه را بر منبر من دیدید ، او را بکشید . پس مردم دستور پیامبر (ص) را ترک کردند فلذا رستگار و پیروز نشدند .
أنساب الأشراف  ج 2   ص 121 حکم برنامه ی جوامع الکلم: إسناده صحیح
عن عبد الله بن مسعود قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : إذا رأیتم معاویة بن أبی سفیان یخطب على المنبر فاضربوا عنقه
عبد الله بن مسعود از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده است که فرمودند : هرگاه معاویه پسر ابو سفیان را دیدید که بر منبر خطبه می خواند ، گردنش را بزنید .
أنساب الأشراف  ج 2   ص 122 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده حسن
عن أبی سعید الخدری أن رجلا من الأنصار أراد قتل معاویة، فقلنا له: لا تسل السیف فی عهد عمر حتى تکتب إلیه، قال: إنی سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول: " إذا رأیتم معاویة یخطب على الأعواد فاقتلوه " ، قال: ونحن قد سمعناه ولکن لا نفعل حتى نکتب إلى عمر، فکتبوا إلیه فلم یأتهم جواب الکتاب حتى مات
از ابوسعید خدری روایت است که مردی از انصار خواست معاویه را بکشد ، پس ما به او گفتیم: در خلافت عمر ، شمشیرت را غلاف کن تا اینکه به عمر نامه بنویسی و او را در جریان تصمیمت بگذاری . مرد انصاری گفت: من از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که می فرمود : زمانی که معاویه را دیدید که بر روی چوب ها خطبه می خواند ، بکشیدش . ابوسعید خدری گفت: و ما نیز این سخن را از آن حضرت شنیده ایم ولی اینکار را انجام نمی دهیم تا اینکه به عمر نامه بنویسیم ، پس به عمر نامه نوشتند ولی جواب نامه شان نیامد تا اینکه آن مرد انصاری از دنیا رفت.   
أنساب الأشراف  ج 2 ص 121 با سند حسن
همه ی رجال سند این روایت طبق برنامه ی جوامع الکلم ، ثقه هستند بجز علی بن زید بن جدعان که تضعیف شده است در حالی که او نیز به اقرار علمای بزرگ اهل سنت و وهابیت ثقه و یا حسن الحدیث است ؛
علی بن زید از رجال بخاری در غیر از صحیحش و بقیه ی صحاح سته است.
 بخ م 4 البخاری فی الأدب المفرد ومسلم والأربعة علی بن زید بن عبد الله بن أبی ملیکة
تهذیب التهذیب  ج 7   ص 283 رقم 545
ذهبی نامش را در کتاب ذکر اسماء من تکلم فیه و هو موثق ج 1 ص 140 ش 253 آورده است.
 و در تعلیقش بر مستدرک حاکم نه تنها اشکالی بر علی بن زید نگرفته است ، بلکه در یکجا او را صالح الحدیث1 و در جای دیگر سند روایتش را قوی2 دانسته است ؛
 1. المستدرک علی الصحیحین مع تعلیقات الذهبی - ج 4 ص 551 ح 8543
2. المستدرک علی الصحیحین مع تعلیقات الذهبی - ج 4 ص 613 ح 8699

نور الدین ابوبکر هیثمی هم او را حسن الحدیث دانسته است :
وعلی بن زید فیه کلام وحدیثه حسن
مجمع الزوائد  ج 4   ص 188
وفیه علی بن زید وهو حسن الحدیث
مجمع الزوائد  ج 7   ص 319
و محمد ناصر الدین ألبانی وهابی ، که از او به بخاری دوران یاد می شود ، گفته است :
 الصواب فیه أن العلماء اختلفوا ، و الأرجح أنه ضعیف ، و به جزم الحافظ فی " التقریب " ، و لکنه ضعف بسبب سوء الحفظ ، لا لتهمه فی نفسه ، فمثله یحسن حدیثه أو یصحح إذا توبع
سخن درست این است که علما در مورد علی بن زید اختلاف کرده اند ، و نظر برتر این است که او ضعیف است  و این چیزی است که حافظ عسقلانی در تقریب التهذیب بیان کرده است ، ولی ضعف او به دلیل بدی حفظش است نه اتهام در خودش ، پس مثل او حدیثش حسن می شود یا صحیح می شود زمانی که حدیث از طریق دیگری نقل شده باشد .
السلسلة الصحیحة - ج 1 ص 167 ح 168
هو حسن الحدیث عند المتابعة
علی بن زید حسن الحدیث است هنگامی که حدیثش با سند دیگری نقل شده باشد .
السلسلة الصحیحة - ج 1 ص  490 ح 491
روایت سوم: معاویه مسلمان نمی میرد
 عن عبد الله بن عمرو بن العاص قال: کنت عند النبی صلى الله علیه وسلم فقال: یطلع علیکم من هذا الفج رجل یموت على غیر ملتی، قال: وکنت ترکت أبی قد وضع له وضوء، فکنت کحابس البول مخافة أن یجیء، قال: فطلع معاویة فقال النبی صلى الله علیه وسلم : هو هذا
از عبد الله بن عمرو بن العاص نقل کرده اند که گفت: پیش پیامبر (ص) بودم که ایشان فرمودند : الان از این دره کسی بر شما ظاهر می شود که بر غیر اسلام می میرد. [عبد الله بن عمرو بن العاص] گفت: پدرم داشت وضو می گرفت و من بسیار مضطرب بودم مانند کسی که ادرار خود را بسیار نگه داشته از ترس اینکه مبادا پدرم بیاید. [عبد الله بن عمرو بن العاص] گفت: پس معاویه آمد و پیامبر (ص) فرمودند: این شخص همان است
أنساب الأشراف  ج 2   ص 120 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده صحیح
أنساب الأشراف  ج 2   ص 121 با سند حسن
در سند روایت دوم ، شریک بن عبد الله و لیث بن أبی سلیم وجود دارند که از جهت بدی حافظه ، تضعیف شده اند اما باید دانست که که این دو نفر ، از رجال صحاح سته هستند و این حدیث آنها به دلیل داشتن شاهد صحیح ، حداقل حسن می شود .
در نامه ی معتضد عباسی به این روایت نیز اشاره شده است:
ومنه أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال یطلع من هذا الفج رجل من أمتی یحشر على غیر ملتی فطلع معاویة
تاریخ الطبری  ج 5   ص 622
ابوالقاسم طبرانی هم همین قضیه را با اسنادی که هیثمی آنها را تصحیح کرده ، روایت کرده است با این تفاوت که اسم معاویه را نیاورده است ؛
وعنه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لیطلعن علیکم رجل یبعث یوم القیامة على غیر سنتی أو على غیر ملتی وکنت ترکت أبی فی المنزل فخفت أن یکون هو فاطلع رجل غیره فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم هو هذا رواه الطبرانی فی الکبیر ورجاله رجال الصحیح إلا أن فیه رجلا لم یسم وعنه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم یطلع علیکم رجل من هذا الفج من أهل النار وکنت ترکت أبی یتوضأ فخشیت أن یکون هو فاطلع غیره فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم هو هذا ورجاله رجال الصحیح
مجمع الزوائد  ج 1   ص 112
روایت چهارم: معاویه ملعون است
مورد یکم: هنگام خروج از مسجد
عاصم لیثی می گوید: داخل مسجد رسول الله شدم؛ دیدم که اصحاب می گویند: از خشم خدا و رسولش به خدا پناه می بریم. گفتم: چه شده است؟ گفتند: پیامبر اکرم بالای منبر خطبه می خواندند که ابوسفیان و معاویه برخاسته و از مسجد بیرون رفتند. پس رسول خدا فرمودند:((خداوند پیش رو و دنباله رواش را لعنت کند. وای بر این امت از معاویه درشت سرین! ))
این مورد که دارای اسناد صحیحی نیز هست، به دلیل حفظ آبروی دو صحابی جلیل القدر (!) به شدت دچار دستبرد شده است و تنها کسی که این ماجرا را کامل و درست نقل کرده، ابن ابی الحدید معتزلی شافعی (586 - 656 هـ) است :
وروى شیخنا أبو عبد الله البصری المتکلم رحمه الله تعالى ، عن نصر بن عاصم اللیثی ، عن أبیه ، قال : أتیت مسجد رسول الله صلى الله علیه وآله ، والناس یقولون : نعوذ بالله من غضب الله وغضب رسوله ! فقلت : ما هذا ؟ قالوا : معاویة قام الساعة ، فأخذ بید أبی سفیان ، فخرجا من المسجد ، فقال رسول الله صلى الله علیه وآله : لعن الله التابع والمتبوع ، رب یوم لامتی من معاویة ذی الإستاه.
شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحدید، ج 4 ص 47
اما ابن سعد که از نظر زمانی از بقیه مقدم است (متوفای 230 هـ)، اولین اقدام را برای حذف و سانسور انجام داده است. او نام معاویه و پدرش را ذکر کرده، ولی سخن پیامبر (ص) را نقل نکرده و لعن را تبدیل به عبارت نامعلوم "قول" نموده است!
قال أخبرت عن أبی مالک کثیر بن یحیى البصری قال حدثنا غسان بن مضر قال حدثنا سعید بن یزید عن نصر بن عاصم اللیثی عن أبیه قال دخلت مسجد رسول الله صلى الله علیه و سلم وأصحاب النبی صلى الله علیه و سلم یقولون نعوذ بالله من غضب الله وغضب رسوله قلت ما هذا قالوا معاویة مر قبیل أخذ بید أبیه
ورسول الله صلى الله علیه و سلم على المنبر یخرجان من المسجد فقال رسول الله صلى الله علیه و سلم فیهما قولا
الطبقات الکبرى، محمد بن سعد، ج 7 ص 78 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناد حسن
 اما طبرانی (متوفای 360 هـ) اقدام دیگری کرده است. وی سخن پیامبر را آورده، ولی نام آن دو ملعون را نیاورده است! هیثمی و مقدسی بر صحت حدیث طبرانی اذعان کرده اند :
حدثنا العباس بن الفضل الأسفاطی ثنا موسى بن إسماعیل ح وحدثنا عبد الرحمن بن الحسین العابوری التستری ثنا عقبة بن سنان الدارع قالا ثنا غسان بن مضر عن سعید بن یزید أبی مسلمة عن نصر بن عاصم المؤذن عن أبیه قال دخلت مسجد المدینة فإذا الناس یقولون نعوذ بالله من غضب الله وغضب رسوله قال قلت ماذا قالوا کان رسول الله صلى الله علیه وسلم یخطب على منبره فقام رجل فأخذ بید ابنه فأخرجه من المسجد فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم لعن الله القائد والمقود ویل لهذه یوما لهذه الأمة من فلان ذی الاستاه
المعجم الکبیر، الطبرانی، ج 17 ص 176
الأحادیث المختارة، الضیاء المقدسی، ج 8 ص 179-180 با الزام به صحت تمام روایات کتابش
مجمع الزوائد، الهیثمی، ج 5 ص 242 رواه الطبرانی ورجاله ثقات
ابن ابی عاصم ضحاک (متوفای 287 هـ) و ابو نعیم اصفهانی (متوفای 430 هـ) هم به اسناد خودشان این ماجرا را مانند طبرانی نقل نموده اند، که سند نقل هر دو صحیح است
الآحاد والمثانی، الضحاک، ج 2 ص 192 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده صحیح
معرفة الصحابة، أبو نعیم الأصبهانی، ج 4 ص 2142 ح 5378
مورد دوم: هنگام شتر یا الاغ سواری
روزی نبی اکرم (صلّی الله علیه و آله) ابوسفیان را دید که سوار بر شتر یا الاغی می آید، در حالی که معاویه پشت سرش می آمد و یزید (یا عتبه) برادر معاویه آن را می راند؛ پس فرمود:((خداوند جلودار و سواره و دنباله رواش را لعنت کند.))
این ماجرا از قول افراد بسیاری نقل شده است. اما برای حفظ آبروی این سه صحابی (!) ، نام آن ها از برخی مدارک حذف گردیده است!
احمد بن یحیی بلاذری متوفای 279 هـ این قضیه را با سند حسن روایت کرده است
حدثنا خلف حدثنا عبد الوارث بن سعید بن جمهان عن سفینة مولى أم سلمة أن النبی صلی الله علیه وسلم کان جالساً فمر أبو سفیان على بعیر ومعه معاویة وأخ له أحدهما یوقود البعیر والآخر یسوقه، فقال رسول الله صلی الله علیه وسلم لعن الله الحامل والمحمول والقائد والسائق
 أنساب الأشراف ، ج 2 ص 121 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده حسن
ابوبکر بزار متوفای 292 هـ همین روایت را با همان سند بلاذری آورده ولی از ذکر نام لعن شدگان خود داری کرده است :
حدثنا السکن بن سعید ، قال : حدثنا عبد الصمد ، قال : حدثنا أبی وحدثنا حماد بن سلمة ، عن سعید بن جمهان ، عن سفینة رضی الله عنه ، أن النبی صلى الله علیه وسلم کان جالسا ، فمر رجل على بعیر وبین یدیه قائد وخلفه سائق ، فقال : لعن الله القائد ، والسائق والراکب
البحر الزخار، البزار، ج 9 ص 286 ، ح 3839
مجمع الزوائد، ج 1 ص 113 قال الهیثمی: رواه البزار ورجاله ثقات
 به این روایت در موارد متعددی علیه معاویه استدلال شده است که از جمله ی آنها نامه ی معتضد عباسی است :
أن المعتضد أمر بإخراج الکتاب الذى کان المأمون أمر بإنشائه بلعن معاویة فأخرج له من الدیوان فأخذ من جوامعه نسخة هذا الکتاب وذکر أنها نسخة الکتاب الذى أنشئ للمعتضد بالله...ومنه قول الرسول علیه السلام وقد رآه ( اباسفیان ) مقبلا على حمار ومعاویة یقود به ویزید ابنه یسوق به لعن الله القائد والراکب والسائق
 تاریخ الطبری (متوفای 310 هـ) ، ج 5 ص 622

  • حسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ