پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

بسم الله الرحمن الرحیم
اهل بیت علیهم السلام ، جایگاه راز خدا، پناهگاه دین او، صندوق علم او، مرجع حکم او، گنجیینه های کتاب های او، و کوه های دین او می باشند. به وسیله آنها پشت دین را راست کرد و تزلزلش را مرتفع ساخت... احدی از امت با آل محمد قابل قیاس نیست. کسانی را که از نعمت آنها متنعمند با خود آنها نتوان هم ترازو کرد، آنان رکن دین و پایه یقینند، تندروان باید به آنان (که میانه روند) برگردند و کندروان باید سعی کنند به آنان برسند، شرایط ولایت امور مسلمین در آنها جمع است و وصیت پیامبر درباره آنها است و آنان کمالات نبوی را به ارث برده اند، این هنگام است زمانی که حق به اهلش بازگشته به جای اصلی خود منتقل گشته است.
نهج البلاغه - خطبه ی 2

آخرین نظرات

حضرت علی (ع) محبوب ترین خلق به خدا و رسول

حسین | سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۳۹ ب.ظ

روایت اول:
مرغی را برای رسول خدا (ص) آ‌وردند؛ آن حضرت دستانش را بلند کرد و فرمود:
اللَّهُمَّ ائْتِنِی بِأَحَبِّ خَلْقِکَ إِلَیْکَ، یَأْکُلُ مَعِی مِنْ هَذَا الطَّائِر
خدایا محبوب‌ترین خلق در نزد خودت را بیاور تا با من از این مرغ بخورد؛
پس ، حضرت علی علیه السلام آمد و با رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم هم غذا شد ...
المعجم الکبیر للطبرانی - ج 2 ص 207 ح 1780 إسناده صحیح
http://s5.picofile.com/file/8113981934/حدیث_طیر_طبرانی.jpg
سنن الترمذی - ج 5 ص 636 ح 3684 إسناده حسن
http://s5.picofile.com/file/8119052468/حدیث_طیر_ترمذی.jpg
التاریخ الکبیر للبخاری - ج 6 ص 258 ح 404 إسناده حسن
http://s5.picofile.com/file/8119052484/حدیث_طیر_بخاری.jpg
بررسی سندی بعضی از اسناد معتبر حدیث طیر و پاسخ به شبهات آن در :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=14122
جهت مطالعه ی بیشتر ، به جلد 13 کتاب نفحات الأزهار مراجعه کنید :
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/4468_نفحات-الأزهار-السید-علی-المیلانی-ج-١٣/الصفحة_0?pageno=1#top
حدیث طیر ، طبق نقل ابن کثیر دمشقی از استادش ذهبی ، بیش از 90 سند دارد :
قال شیخنا أبو عبد الله الذهبی فی جزء جمعه فی هذا الحدیث بعد ما أورد طرقا متعددة نحوا مما ذکرنا : ویروى هذا الحدیث من وجوه باطلة أو مظلمة عن حجاج بن یوسف ، وأبی عصام خالد بن عبید ، ودینار أبی مکیس ، وزیاد بن محمد الثقفی ، وزیاد العبسی ، وزیاد بن المنذر ، وسعد بن میسرة البکری ، وسلیمان التیمی ، وسلیمان بن علی الأمیر ، وسلمة بن وردان ، وصباح بن محارب ، وطلحة بن مصرف ، وأبی الزناد ، وعبد الأعلى بن عامر ، وعمر بن راشد ، وعمر بن أبی حفص الثقفی الضریر ، وعمر بن سلیم البجلی ، وعمر بن یحیى الثقفی ، وعثمان الطویل ، وعلی بن أبی رافع ، وعیسى بن طهمان ، وعطیة العوفی ، وعباد بن عبد الصمد ، وعمار الدهنی ، وعباس بن علی ، وفضیل بن غزوان ، وقاسم بن حبیب ، وکلثوم بن جبر ، ومحمد بن علی الباقر ، والزهری ، ومحمد بن عمرو بن علقمة ، ومحمد بن مالک الثقفی ، ومحمد بن جحادة ، ومیمون بن مهران ، وموسى الطویل ، ومیمون بن جابر السلمی ، ومنصور بن عبد الحمید ، ومعلى بن أنس ، ومیمون أبی خلف الحرانی ، وقیل : أبو خالد . ومطر أبی خالد ، ومعاویة بن عبد الله بن جعفر ، وموسى بن عبد الله الجهنی ، ونافع مولى ابن عمر ، والنضر بن أنس بن مالک ، ویوسف بن إبراهیم ، ویونس بن خباب ، ویزید بن سفیان ، ویزید بن أبی حبیب ، وأبی الملیح ، وأبی الحکم ، وأبی داود السبیعی ، وأبی حمزة الواسطی ، وأبی حذیفة العقیلی وإبراهیم بن هدبة . ثم قال بعد أن ذکر الجمیع : الجمیع بضعة وتسعون نفسا ، أقربها غرائب ضعیفة ، وأردؤها طرق مختلفة مفتعلة ، وغالبها طرق واهیة
البدایة والنهایة - ج 11 ص 80-81
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=59&ID=875
حاکم نیشابوری پس از تصحیح یک سند از اسناد این حدیث ، می گوید :
وقد رواه عن أنس جماعة من أصحابه زیادة على ثلاثین نفسا ، ثم صحت الروایة عن علی ، وأبى سعید الخدری ، وسفینة .
بیش از 30 نفر از اصحاب انس بن مالک حدیث طیر را از او نقل کرده‌اند و صحت این روایت از علی (ع) ، أبو سعید خدری و سفینه است.
المستدرک علی الصحیحین - ج 3 ص 128 ح 4587
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&hid=4587&pid=312799
ذهبی در ترجمه ی محمد بن احمد بن عیاض می نویسد :
روى عن أبیه أبی غسان أحمد بن عیاض عن أبی طیبة المصری، عن یحیى بن حسان، فذکر حدیث الطیر.
وقال الحاکم: هذا على شرط البخاری ومسلم.
قلت: الکل ثقات إلا هذا، فأنها أتهمه به، ثم ظهر لی أنه صدوق
حاکم نیشابوری (در المستدرک علی الصحیحین) گفته است: حدیث طیر با این سند ، به شرط شیخین صحیح است و من (ذهبی) می گویم: رجال سند ، همگی ثقه هستند جز ابن عیاض که من او را به جعل این حدیث متهم کرده بودم تا اینکه بر من آشکار شد که او بسیار راستگو است .
میزان الإعتدال - ج 3 ص 465 ش 7180
http://shamela.ws/browse.php/book-1692#page-1816
همو در کتاب دیگرش در ترجمه ی حاکم نیشابوری می گوید :
وأما حدیث الطیر فله طرق کثیرة جدًّا قد أفردتها بمصنف ومجموعها هو یوجب أن یکون الحدیث له أصل
اما حدیث طیر، جداً طرق بسیاری دارد که من کتاب مسستقلی در باره آن نوشته‌ام، مجموع این طرق ثابت می‌کند که این روایت اصل و ریشه دارد و جعلی نیست .
تذکرة الحفاظ - ج 3 ص 164
http://shamela.ws/browse.php/book-1583/page-700
حافظ سید احمد بن الصدیق الغماری حدیث طیر را متواتر دانسته است :
جؤنة العطار فی طُرف الفوائد ونوادر الأخبار - ص 27-28 عنوان 42
https://archive.org/stream/jonat1/jon1#page/n29/mode/2up
محمد ناصر الدین ألبانی در مقام رد حدیث طیر ، گفته است :
فحدیث الطیر یخالف حدیث عمرو بن العاص: أنه سأل النبی صلى الله علیه وسلم عن أحب الناس إلیک؟ قال: "عائشة". قال: قلت: من الرجال؟ قال: "أبوها" !!!
سلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة - ج 14 ص 182 ح 6575
http://shamela.ws/browse.php/book-12762/page-10128#page-10136
می گویم : بهتر بود جناب ألبانی انصاف به خرج می داد و به همان روشی که حدیث طیر را تضعیف کرد ، حدیث مورد استدلالش را بررسی می نمود تا می دید که سند این حدیث در مقابل حدیث طیر ، چون کاه است در مقابل کوه ؛ زیرا حدیث عمرو بن عاص 2 سند دارد که در هر دو سند ، دشمنان اهل بیت یعنی منافقان قرار دارند از جمله خود عمرو بن عاص ! و جالب است که عایشه در احادیث معتبر اهل سنت ، این فضیلت را مخصوص حضرت زهرا (س) و امیر مومنان علی (ع) دانسته است !
استأذن أبو بکر على رسول الله - صلى الله علیه وسلم - فسمع صوت عائشة عالیا ، وهی تقول : والله لقد عرفت أن علیا وفاطمة أحب [ ص: 202 ] إلیک منی ومن أبی - مرتین أو ثلاثا - . فاستأذن أبو بکر ، [ فدخل ] فأهوى إلیها ، فقال : یا بنت فلانة ، لا أسمعک ترفعین صوتک على رسول الله - صلى الله علیه وسلم
أبو بکر وارد خانه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شد و دید عایشه با صدای بلند به پیامبر (ص) اعتراض می‌کند و دو یا سه بار می‌گوید: به خدا سوگند! برای من یقین شده است که علی و فاطمه از من و پدرم أبوبکر در نزد تو محبوب‌تر هستند! وقتی أبو بکر این را شنید، ناراحت شد و به عایشه حمله کرد و گفت: ای دختر فلانة! نشنوم که صدایت را بر رسول الله (ص) بلند کرده‌ای.
مجمع الزوائد - کتاب المناقب - باب مناقب فاطمة (س) - ح 15194 رواه أحمد ، ورجاله رجال الصحیح 
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2956&idfrom=15298&idto=15314&bookid=87&startno=5
فتح الباری لابن حجر العسقلانی - ج 3 ص 32 در شرح حدیث 3462 با تصحیح سند روایت
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=52&ID=2112&idfrom=6644&idto=6682&bookid=52&startno=6
فضائل الصحابة بتحقیق وصی الله بن محمد عباس  - ص 74-75 ح 38 و 39 با تحسین سند روایت
http://s4.picofile.com/file/8100896742/فریاد_عایشه.gif
دخلت مع عمتی على عائشة , فسئلت : أی الناس کان أحب إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم ؟ قالت : " فاطمة " ، فقیل : من الرجال ؟ قالت : " زوجها "
سنن الترمذی - ح 3838 با تحسین حدیث
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=195&hid=3838&pid=124319
خصائص امیر المومنین (ع) بتحقیق الحوینی - ص 93 با تحسین سند روایت ترمذی
http://s5.picofile.com/file/8115688250/خصائص_امیر_المومنین_ع_ص_92_تا_94.jpg
المستدرک علی الصحیحین للحاکم - ح 4688 با تصحیح سند روایت
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&hid=4688&pid=312807
دخلت مع ابی علی عائشة یسألها (من وراء الحجاب) عن علی رضی الله عنه ، فقالت: تسألنی عن رجل ما أعلم أحداً کان أحب إلی رسول الله (ص) منه و لا أحب إلیه من إمرأته .
خصائص امیر المومنین (ع) بتحقیق الحوینی - ص 94 ح 107 با تصحیح سند روایت
http://s5.picofile.com/file/8115688250/خصائص_امیر_المومنین_ع_ص_92_تا_94.jpg
عن بریدة قال : کان أحب النساء إلى رسول الله صلى الله علیه و سلم فاطمة و من الرجال علی
سنن الترمذی - ح 3868 با تحسین حدیث
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=2&ID=2067&idfrom=3802&idto=3809&bookid=2&startno=1
خصائص امیر المومنین (ع) للنسائی بتحقیق الحوینی - ص 94 ح 108 با تصحیح سند روایت
http://s5.picofile.com/file/8115688250/خصائص_امیر_المومنین_ع_ص_92_تا_94.jpg
المستدرک علی الصحیحین بتعلیق الذهبی - ج 3 ص 168 ح 4735 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-5028
روایت دوم:
در جنگ خیبر ، ابتدا پیامبر (ص) پرچم را به دست ابوبکر داد و او با لشکرش رفت ولی شکست خورد و برگشت سپس رسول خدا (ص) پرچم را به دست عمر داد و او نیز شکست خورد و برگشت:
فضائل الصحابة لأحمد بتحقیق وصی الله - ج 1 ص 734-735 ح 1009 با تصحیح سند روایت
http://s1.picofile.com/file/7978468381/فرار_ابوبکر_و_عمر_از_نبرد_خیبر.jpg
المستدرک علی الصحیحین بتعلیق الذهبی - ج 3 ص 39 ح 4338-4341 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-4608
تا اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
 لَأُعْطِیَنَّ الرَّایَةَ رَجُلًا یُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ، وَیُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ " ، قَالَ : فَتَطَاوَلْنَا لَهَا ، فَقَالَ : ادْعُوا لِی عَلِیًّا ، فَأُتِیَ بِهِ أَرْمَدَ فَبَصَقَ فِی عَیْنِهِ ، وَدَفَعَ الرَّایَةَ إِلَیْهِ فَفَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ
پرچم اسلام را به دست کسى به اهتزاز مى‏آورم که خدا و رسولش را دوست مى‏دارد و خدا و رسول هم ، او را دوست مى‏دارند ! سعد بن ابی وقاص می گوید: از شنیدن این سخن همه ما در انتظار چنان عطیّه‏اى بودیم و دست ها از آستین بیرون آورده تا پرچم اسلام را در اختیار بگیریم ، پس رسول خدا (ص) فرمود : على را به حضورم بیاورید . على (ع) را در حالى به حضور حضرت رسول اکرم (ص) دعوت کردند که حضرتش به درد چشم دچار بود ، رسول خدا (ص) آب دهان مبارک را در چشم حضرت على (ع) چکانید ، دیدگانش شفا یافت و پرچم اسلام را به دست او سپرد و از برکت وجود حضرت على (ع) ، فتح و پیروزى نصیب اسلام شد.
صحیح مسلم - کتاب فضائل الصحابة - باب من فضائل علی... - ح 4427
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=158&pid=108073&hid=4427
این حدیث در صحیح بخاری و دیگر کتب معتبر اهل سنت و با طرق مختلف ، روایت شده است:
http://library.islamweb.net/hadith/hadithServices.php?type=2&cid=170&sid=3672
روایت سوم:
ابوبکر به خواستگاری حضرت زهرا (س) رفت ولی رسول خدا (ص) او را رد کرد سپس عمر رفت و رسول خدا (ص) او را نیز رد کردند ! سپس ، حضرت علی (ع) به خواستگاری رفتند و رسول خدا (ص) پذیرفتند و در جواب معترضان فرمودند که خدا فاطمه (س) را به علی (س) داد !
مشکاة المصابیح - ج 3 ص 1723 ح 6104 با تصحیح ألبانی
http://shamela.ws/browse.php/book-8360/page-7218
المستدرک علی الصحیحین بتعلیق الذهبی - ج 2 ص 181 ح 2705 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-2796
مجمع الزوائد - کتاب المناقب - باب منه فی فضلها و تزویجها بعلی (ع) - ح 15207 رجاله ثقات
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2957&idfrom=15315&idto=15338&bookid=87&startno=2
روایت چهارم:
در بین عوام و خواص پیروان مکتب سقیفه بنا به ادعای عایشه ، مشهور است که چون رسول خدا (ص) در آغوش عایشه از دنیا رفت ، پس او محبوبترین شخص نزد رسول خدا (ص) بوده است در حالی که این قضیه با اسناد متعدد و معتبر ، درباره ی امام علی (ع) روایت شده است !
المستدرک علی الصحیحین بتعلیق الذهبی - ج 4 ص 236 ح 4671 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266/page-2796#page-4960
فضائل الصحابة احمد بتحقیق وصی الله - مجموع دو جلد ص853-854 ح 1171 با تصحیح سند
http://s5.picofile.com/file/8114600676/فضائل_الصحابه_ص_853_854.jpg
الأدب المفرد للبخاری - ح 148 با سند حسن
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=141&hid=148&pid=96525
کشف الإستار للهیثمی - ح 318
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=4205&hid=318&pid=
الطبقات الکبری لإبن سعد - ج 2 ص 381 ح 2127
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=82&hid=2127&pid=35659
تاریخ دمشق لإبن عساکر - ح 44676
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=798&pid=387079&hid=44676
نهج البلاغه - ج 2 ص 172 خطبه 197
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/1108_نهج-البلاغة-خطب-الإمام-علی-ع-ج-٢/الصفحة_172
و علت دروغ بافی عایشه را می توان در روایت صحیح بخاری دید :
ذَکَرُوا عِنْدَ عَائِشَةَ أَنَّ عَلِیًّا رضی الله عنهما کان وَصِیًّا فقالت مَتَى أَوْصَى إلیه وقد کنت مُسْنِدَتَهُ إلى صَدْرِی أو قالت حَجْرِی فَدَعَا بِالطَّسْتِ فَلَقَدْ انْخَنَثَ فی حَجْرِی فما شَعَرْتُ أَنَّهُ قد مَاتَ فَمَتَى أَوْصَى إلیه
در نزد عائشه گفتند: امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب وصی پیغمبر بوده است، عائشه گفت: چه زمانی پیغمبر علی را وصی قرار داد؟ وقتی پیغمبر از دنیا می‌رفت من تکیه گاه او بودم و سرش را به سینه من تکیه داده بود یا بر دامن بود و در آخرین لحظه یک طشت خواست و مقداری آب از دهان‌شان خارج شد و دیگر متوجه نشدم و پیغمبر از دنیا رفت، چه زمانی علی را وصی خویش قرار داد ؟!
صحیح البخاری - کتاب الوصایا - باب الوصایا - ح 2549
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=146&pid=101131&hid=2549
روایت پنجم:
در روز یوم الدار در سال سوم بعثت ، حضرت رسول (ص) فرمودند کدام یک از شما با من بیعت می کند تا برادر و ... من باشد که فقط امام علی (ع) جواب دادند .
فضائل الصحابة احمد بتحقیق وصی الله - مجموع دو جلد ص 887 ح 1220 با تصحیح سند روایت
http://s5.picofile.com/file/8114625400/فضائل_الصحابه_ص_887.jpg
و پس از آن ، زمانی که عقد اخوت بین صحابه می بستند ، با امام علی (ع) عقد اخوت بستند ؛
آخی رسول الله صلی الله علیه و سلم بین أصحابه، فجاء علی تدمع عیناه، فقال: یا رسول الله! آخیت بین أصحابک و لم تؤاخ بینی و بین أحد؟ فقال له رسول الله صلی الله علیه و سلم: أنت أخی فی الدنیا و الآخرة
رسول خدا (ص) بین اصحابشان عقد اخوت بستند پس حضرت علی (ع) در حالی‌که اشک از چشمانشان سرازیر بود، نزد رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) آمد و فرمود: یا رسول الله! میان صحابه، پیمان برادری ایجاد کردی، ولی میان من و کسی دیگر، پیمان برادری ایجاد نکردی؟ حضرت فرمودند : تو در این دنیا و آخرت، برادر من هستی.
سنن ترمذی - ح 3683 با تحسین حدیث
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=195&hid=3683&pid=124319
انساب الاشراف للبلاذری - ح 852 با سند حسن
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=196&hid=852&pid=124815
الطبقات الکبری لابن سعد - ح 2696 با سند حسن
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=82&hid=2696&pid=35769
ابن حجر عسقلانی این واقعه را مسلّم دانسته و نوشته است :
ولما آخى النبی صلى الله علیه و سلم بین أصحابه قال له أنت أخی
الإصابة فی تمییز الصحابة - ج 4 ص 464 ش 5704
http://shamela.ws/browse.php/book-9767#page-2207
جهت مطالعه ی دیگر اسناد اخوت امیر مومنان با رسول خدا (ص) به آدرس زیر بروید :
http://shiaweb.org/shia/imama_2/pa15.html
روایت ششم:
أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی
صحیح مسلم - کتاب فضائل الصحابة - باب من فضائل علی... - ح 4425
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?indexstartno=0&hflag=1&pid=108073&bk_no=158&startno=0
طبق این حدیث ، امام علی (ع) نسبت به رسول خدا (ص) مثل حضرت هارون (ع) هستند به حضرت موسی (ع) ! پس همانطور که حضرت هارون (ع) عزیز ترین شخص به حضرت موسی (ع) بودند ، حضرت علی (ع) هم عزیز ترین شخص به رسول خدا (ص) بودند .
البته معاندین می گویند : منزلت فقط از یک جهت بوده است و آن هم خلافت در زمان حیات رسول خدا (ص) و آنهم فقط قضیه ی تبوک و بس !! در حالی که رسول خدا (ص) صریحاً با استثنا کردن منزلت نبوت و با گفتن "بعدی"، همه ی منزلت ها را اثبات فرموده است !
و جالب است که ملا علی قاری هروی حنفی در ذیل این حدیث شریف می گوید:
وفیه إیماء إلى أنه لو کان بعده نبی لکان علیا
در آن اشاره ای است به اینکه اگر پیامبری پس از خاتم النبیین (ص) می بود ، او علی (ع) می بود.
مرقاة المفاتیح - ج 1 ص 3932 در شرح حدیث 6087
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=12109&idto=12150&bk_no=79&ID=292
روایت هفتم:
روایات متعدد و معتبری در کتب اهل سنت آمده است که رسول خدا (ص) برای حضرت امیر المومنین (ع) تعبیر "کنفسی" را به کار برده اند !
السنن الکبری للنسائی - ح 8138 با سند صحیح
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?hflag=1&bk_no=315&pid=144183
المستدرک علی الصحیحین - ح 2605 با تصحیح سند
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=2441&idto=2441&bk_no=74&ID=1080
المعجم الأوسط للطبرانی - ح 3923 با سند حسن
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=475&hid=3923&pid=280645
انساب الأشراف للبلاذری - ح 814 با سند صحیح مرسل
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=196&pid=124815&hid=814
فضائل الصحابة لأحمد بن حنبل - ح 881 با سند حسن مرسل
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=118&hid=881&pid=60151
البته قبل از آن ، خداوند در آل عمران/61 ، امیر مومنان (ع) را نفس رسول خدا (ص) معرفی کرده بود :
http://alsonnat.blogfa.com/post/89
روایت هشتم:
انّ علیا منّی و أنا منه و هو ولی کل مومن بعدی
السلسلة الأحادیث الصحیحة للألبانی- ج 5 ص 261 ح 2223
http://shamela.ws/browse.php/book-9442/page-3503#page-3121
و نیز در سال نهم هجرت ، رسول خدا (ص) ابتدا ابوبکر را براى خواندن سوره برائت و اعلام بیزارى خدا و رسولش از مشرکان، به مکه فرستاد؛ اما وقتى به نیمه‌هاى راه رسید، جبرئیل نازل شد و به پیامبر دستور داد که این سوره باید توسط خود شما یا کسى که از خود شما و همانند شما است خوانده شود. پس از آن، رسول خدا (ص) ، امیرمؤمنان علیه السلام را به دنبال ابوبکر فرستاد تا آیات قرآن را از او بستاند، ابوبکر را برگرداند و خود ، آن را در موسم حج در مکه بخواند. ابوبکر که از این قضیه به شدت ناراحت شده بود، با چشمان گریان بازگشت و دلیل آن را از پیامبر پرسید، آن حضرت نیز فرمود:
 أُمِرْتُ أَنْ لا یَبْلُغَهَا إِلا أَنَا أَوْ رَجُلٌ مِنِّی
خداوند دستور داده است که این مأموریت را یا خودم انجام بدهم یا مردی که از من است .
مسند احمد بتحقیق شاکر - ج 1 ص 168 ح 4 با تصحیح سند روایت
http://s5.picofile.com/file/8113983350/مسند_احمد_بتحقیق_شاکر_ج_1_ص_168_ح_4.jpg
مسند احمد بتحقیق شاکر - ج 3 ص 331 ح 3062 با تصحیح سند روایت
http://s5.picofile.com/file/8113980234/مسند_احمد_بتحقیق_شاکر_ج_3_ص_331_و_332.jpg
المستدرک علی الصحیحین بتعلیق الذهبی - ج 4 ص 228-229 ح 4652 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-4942
معجم ابن الاعرابی - ح 2177 با سند حسن
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=426&hid=2177&pid=
روایت نهم:
انّما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون. مائده/55
این است و جز این نیست که ولى شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده‏اند، همان ایمان آورندگانى که اقامه نماز و اداى زکات مى‏کنند در حالى که در رکوع نمازند.
روایات معتبر اهل سنت گواه است بر اینکه در رأس "الذین آمنوا ..." آیه ی فوق ، حضرت علی علیه السلام هستند :
 http://alsonnat.blogfa.com/post/135  http://alsonnat.blogfa.com/post/137
و از آنجایی که اهل سنت ولی در این آیه را بر دوستی حمل می کنند فلذا بر ایشان واجب است که امیر مومنان (ع) را پس از خدا و رسول ، از همه کس ، بیشتر دوست داشته باشند !
روایت دهم:
من کنت مولاه ، فعلی مولاه ، اللهم وال من والاه ، و عاد من عاداه
 لسلسلة الأحادیث الصحیحة للألبانی - ج 4 ص 330 ح 1750
http://shamela.ws/browse.php/book-9442/page-3503#page-2524
روایت یازدهم:
إنَّ اللهَ عزَّ وجلَّ أمرنی بحُبِّ أربعةٍ وأخبرنی أنَّه یُحبُّهم : علیٌّ والمِقدادُ وأبو ذرٍّ وسلمانُ
التاریخ الکبیر للبخاری - ح 1068 با سند حسن
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=140&hid=1068&pid=94557
سنن الترمذی - ح 3681 با تحسین حدیث
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=195&hid=3681&pid=124319
المستدرک علی الصحیحین - ح 4582 با تصحیح سند روایت
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&hid=4586&pid=312799
الإصابة لابن حجر العسقلانی - ج 6 ص 161 با تحسین سند روایت
http://lib.eshia.ir/40173/6/161
روایت دوازدهم:
 من أحب علیا فقد أحبنی و من أبغض علیا فقد أبغضنی
المستدرک علی الصحیحین - ج 4 ص 225 ح 4648 و ج 4 ص 241 ح 4686 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-4938
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-4975
الجامع الصغیر وزیادته للسیوطی - ح 10907 با تصحیح حدیث
http://shamela.baharsound.ir/43273/1/10907
روایت سیزدهم:
 نَظَرَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ إِلَى عَلِیٍّ ، فَقَالَ : " یَا عَلِیُّ ، أَنْتَ سَیِّدٌ فِی الدُّنْیَا ، سَیِّدٌ فِی الآخِرَةِ ، حَبِیبُکَ حَبِیبِی ، وَحَبِیبِی حَبِیبُ اللَّهِ ، وَعَدُوُّکَ عَدُوِّی ، وَعَدُوُّی عَدُوُّ اللَّهِ ، وَالْوَیْلُ لِمَنْ أَبْغَضَکَ بَعْدِی
فضائل الصحابة احمد بتحقیق وصی الله - مجموع دو جلد ص796-797 ح 1092 رجال الإسناد ثقات
http://s5.picofile.com/file/8114601600/فضائل_الصحابه_ح_1092.jpg
المستدرک علی الصحیحین - کتاب معرفة الصحابة - مناقب امیر المومنین (ع) - ح 4577 با تصحیح سند روایت
 http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&hid=4577&pid=312799
ذهبی در کتاب موضوعات مستدرک حاکم ، بعد از نقل این حدیث ، می گوید:
هَذَا مَوْضُوعٌ مَعَ ثِقَةِ إِسْنَادِهِ ، لأَنَّهُ أُدْخِلَ عَلَى مَعْمَرٍ
این حدیث ، جعلی است با اینکه رجال سندش همگی ثقه هستند ؛ زیرا (توسط برادر زاده ی معمر که شیعه بود) در کتاب معمر ، داخل شده است !!
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?hflag=1&bk_no=1894&pid=912077
همو در کتاب دیگرش به طور مفصل قضیه داخل کردن این حدیث در کتاب معمر را نقل و آن را رد می کند !!!
سیر اعلام النبلاء - ح 621
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=1701&hid=621&pid=619761
همین ذهبی در کتاب دیگرش وقتی می بیند که دلیلی بر رد این حدیث ندارد ، می گوید :
یشهد القلب أنه باطل . یعنی قلب من ذهبی شهادت می دهد که این حدیث ، باطل است !!!!
میزان الاعتدال - ج 1 ص 82 ش 294
http://lib.eshia.ir/40478/1/82
روایت چهاردهم:
من آذى علیا فقد آذانی
المستدرک علی الصحیحین - ج 4 ص 213 ح 4618 و 4619 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-4910
روایت پانزدهم:
من سب علیا فقد سبنی
المستدرک علی الصحیحین - ج 4 ص 211-212 ح 4615 با تصحیح حاکم و ذهبی
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-4907
روایت شانزدهم:
أنا حرب لمن حاربکم ، وسلم لمن سالمکم
صحیح ابن حبان - ح 7135
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=454&hid=7135&pid=
المستدرک علی الصحیحین - ح 4657
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&hid=4657&pid=312807
صحیح الجامع الصغیر وزیادته للألبانی - ج 1 ص 306 ح 1462
http://shamela.ws/browse.php/book-10757/page-420#page-244
این حدیث در کتب اهل سنت از 7 نفر از صحابه روایت شده است :
http://www.alkafeel.net/forums/showthread.php?t=52065
روایت هفدهم:
والذی نفسی بیده لا یبغضنا أهل البیت أحد إلا أدخله الله النار
السلسلة الأحادیث الصحیحة للألبانی - ج 5 ص 643 ح 2488
http://shamela.ws/browse.php/book-9442/page-3503#page-3503
و امام علی (ع) داخل در اهل بیت نبوت است :
http://alsonnat.blogfa.com/post/121
روایت هجدهم:
علی (ع) را جز مومن دوست نمی دارد و جز منافق دشمن نمی دارد .
صحیح مسلم - کتاب الإیمان - باب الدلیل علی انّ حبّ الانصار و علی... - ح 116
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=158&hid=116&pid=105893
http://library.islamweb.net/hadith/hadithServices.php?type=2&cid=635&sid=5722
روی عن جماعة من الصحابة أنهم قالوا : ما کنا نعرف المنافقین على عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم إلا ببغضهم لعلی علیه السلام
تفسیر القرطبی - سورة البقرة - ذیل آیه ی انی جاعل فی الارض خلیفة
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=48&ID=298
روایت نوزدهم:
عن أحمد بن محمد بن الصباح النیسابوری، عن عبد الله بن أحمد بن حنبل، عن أحمد، قال: سمعت الشافعی یقول: سمعت مالک بن أنس یقول: قال أنس بن مالک: ما کنا نعرف الرجل لغیر أبیه إلا ببغض علی ابن أبی طالب
أنس بن مالک گفت : ما صحابه ، حرام زادگان را فقط با بغضشان به علی (ع) می شناختیم.
مناقب علی (ع) لابن مردویه - ج 1 ص 76
http://lib.eshia.ir/15344/1/76
 بررسی سند روایت:
أبوبکر بن مردویة : ثقة
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=10642
أحمد بن محمد بن الصباح النیسابوری : ثقة
الثقات لابن حبان - ج 8 ص 41 ش 12158
http://lib.eshia.ir/40200/8/41
عبد الله بن احمد بن حنبل : ثقة
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=4657
احمد بن حنبل : ثقة
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=488
مالک بن أنس : ثقة
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=6659
أنس بن مالک : صحابی
ابن جزری شافعی می نویسد:
...عبادة بن الصامت رضی الله عنه قال کنا نبور أولادنا بحب علی بن أبی طالب فإذا رأینا أحدهم لا یحب علی بن أبی طالب علمنا أنه لیس منا وأنه لغیر رشده
وروینا ذلک أیضا عن أبی سعید الخدری رضی الله عنه ولفظه کنا معشر الأنصار نبور أولادنا بحبهم علیا رضی الله عنه فإذا ولد فینا مولود فلم یحبه عرفنا أنه لیس منا
و خودش چنین می گوید:
وهذا مشهور من قبل وإلى الیوم، معروف أنه ما یبغض علیا رضی الله عنه إلا ولد زنا
مناقب الاسد الغالب علی بن ابی طالب لابن الجزری - ج 1 ص 19
http://shamela.baharsound.ir/42790/1/19
ایشان ملتزم شده است فقط روایات معتبر را در کتابش بیاورد:
فهذه أحادیث مسندة مما تواتر وصح وحسن ... أوردتها بمسلسلات من حدیثه وبمتصلات من روایته وتحدیثه وبأعلى إسناد صحیح إلیه من القران والصحبة والخرقة التی اعتمد فیها أهل الروایة علیه
مناقب الاسد الغالب علی بن ابی طالب لابن الجزری - ج 1 ص 1
http://shamela.baharsound.ir/42790/1/11
احمد محمد شاکر عالم بزرگ اهل سنت ، درباره ی شخصیت ابن جزری شافعی ، می گوید:
الحافظ الشیخ الإمام العالم العلامة ... رحمه الله تعالی
مسند احمد بتحقیق شاکر - ج 1 ص 32
http://s5.picofile.com/file/8114061900/مسند_احمد_بتحقیق_شاکر_ج_1_ص_32.jpg
روایت بیستم:
در تفسیر آیه ی «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» شوری/23 روایات متعددی نقل شده است که منظور آیه ، وجوب محبت به قربی است و قربی آل محمد هستند و عده ای از علمای بزرگ اهل سنت هم بر همین معتقد شده اند ؛
 شهاب الدین آلوسی می گوید :
أنه روى عن جماعة من أهل البیت ما یؤید ذلک
از گروهی از اهل بیت روایت شده است که نزول آیه در حق اهل بیت را تأیید می کند .
تفسیر الآلوسی - ج 25 ص 31
http://lib.eshia.ir/15400/25/31
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
لَمَّا نَزَلَ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ قَرَابَتُکَ الَّذِینَ وَجَبَتْ عَلَیْنَا مَوَدَّتُهُمْ قَالَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْن‏
چون آیه ی مودت نازل شد ، پرسیدند: اى پیامبر خدا نزدیکان تو که دوستى آنها بر ما واجب است کیانند؟ فرمود: «على، فاطمه، حسن و حسین  .
فضائل الصحابة احمد بن حنبل - اخبار امیرالمومنین (ع) - و من فضائل علی علیه السلام - ح 995
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=118&pid=60159&hid=995
نور الدین هیثمی پس از نقل روایت فوق می گوید:
رواه الطبرانی من روایة حرب بن الحسن الطحان عن حسین الأشقر عن قیس بن الربیع وقد وثقوا کلهم وضعفهم جماعة ، وبقیة رجاله ثقات
مجمع الزوائد و منبع الفوائد - کتاب التفسیر - سورة حم عسق - ح 11326
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2270&idfrom=11418&idto=11424&bookid=87&startno=3
یعنی سند این روایت ، حسن است.
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : " إن الله خلق الأنبیاء من أشجار شتى ، وخلقنی وعلیا من شجرة واحدة ، فأنا أصلها وعلی فرعها ، والحسن والحسین ثمارها ، وأشیاعنا أوراقها ، فمن تعلق بغصن من أغصانها نجا ، ومن زاغ هوى ، ولو أن عبدا عبد الله عز وجل بین الصفا والمروة ألف عام ، ثم ألف عام ، ثم ألف عام ، ولم یدرک محبتنا إلا کبه الله عز وجل على منخریه فی النار " ، ثم تلا : قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى                

 

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : خداوند پیامبران را از درخت هاى پراکنده آفرید و من و على را از یک درخت خلق کرد. من ریشه آن، على شاخه آن، فاطمه شکوفه و حسن و حسین میوه آن هستیم. پس هر کس به شاخه اى از شاخه هاى آن بیاویزد، نجات مى یابد و آن کس که از (مسیر) آن ها منحرف شود هلاک خواهد شد . اگر بنده اى خدا را در میان صفا و مروه سه هزار سال عبادت کند آن گاه محبت ما را درک نکند، خداوند او را به رو به آتش دوزخ مى اندازد ، سپس آیه ی مودة را خواندند .
تاریخ دمشق لابن عساکر - ح 43794
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=798&pid=387079&hid=43794
امام علی علیه السلام
وفینا آل حم إنه لا یحفظ مودتنا إلا کل مؤمن ، ثم قرأ : قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى
و آل حم درباره ماست. به راستى که مودّت و مهرورزى به ما را جز مؤمن، کسى حفظ نمى کند سپس آیه ی مودة را خواندند .
أخبار اصبهان لابی نعیم - ج 2 ص 134 ح 1883
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=621&hid=1883&pid=321657
امام حسن علیه السلام
امام حسن مجتبی (ع) در خطبه ای که پس از شهادت حضرت امیرالمومنین (ع) ایراد کردند ، فرمودند:
وَأَنَا مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ الَّذِینَ افْتَرَضَ اللَّهِ مَوَدَّتَهُمْ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ ، فَقَالَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى لِنَبِیِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا سورة الشورى آیة 23 . فَاقْتِرَافُ الْحَسَنَةِ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ
المستدرک علی الصحیحین - کتاب معرفة الصحابة... - خطبة الحسن... - ح 4855
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=4669&idto=4670&bk_no=74&ID=2042
إتحاف الخیرة المهرة للبوصیری - کتاب المناقب - فضائل أمیرالمومنین.. - باب ما جاء فی قتله.. - ح 6126
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=970&pid=525561&hid=6126
ابن حجر هیثمی درباره ی این روایت ، می نویسد:
وأخرج البزار والطبرانی عن الحسن رضی الله عنه من طرق بعضها حسان
الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة - ج 2 ص 487
http://islamport.com/w/aqd/Web/2580/469.htm
و نور الدین هیثمی ، می نویسد:
ورواه أحمد باختصار کثیر وإسناد أحمد وبعض طرق البزار والطبرانی فی الکبیر حسان
مجمع الزوائد ومنبع الفوائد - کتاب المناقب - باب مناقب علی ... - باب خطبة الحسن ... - 14799
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2939&idfrom=14926&idto=14927&bookid=87&startno=1
* خطبه ی امام حسن (ع) با سند های متعدد و صحیح روایت شده است که حتی وهابی ها هم بر صحت آن اقرار کرده اند ولی متأسفانه بسیاری از آنها ، به طور ناقص روایت شده اند!
امام حسین علیه السلام
إن الإسلام دفع الخسیسة وتمم النقیصة وأذهب اللائمة ، فلا لوم على مسلم إلا فی أمر مأثم ، وإن القرابة التی عظم الله حقها وأمر برعایتها ، وأن یسأل نبیه الأجر له بالمودة لأهلها قرابتنا أهل البیت
به راستى که اسلام کارهاى فرومایه را زدود و کاستى ها را کامل کرد و سرزنش ها را از میان برد; اکنون هیچ سرزنشى براى مسلمان نیست مگر در گناه. به راستى خویشاوندى که خداوند حقّ آن را بزرگ داشته و به مردم رعایت آن را دستور داده و این که پیامبرش به عنوان پاداش مهرورزى به خاندانش را بخواهد; همان خویشاوندى ما اهل بیت است.
أنساب الأشراف للبلاذری - ح 1540
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=196&pid=125101&hid=1540
امام زین العابدین علیه السلام
لما جیء بعلی بن الحسین رضی الله عنهما أسیرا ، فأقیم على درج دمشق ، قام رجل من أهل الشام فقال : الحمد لله الذی قتلکم واستأصلکم ، وقطع قربى الفتنة ، فقال له علی بن الحسین رضی الله عنهما : أقرأت القرآن ؟ قال : نعم ، قال : أقرأت آل حم ؟ قال : قرأت القرآن ولم أقرأ آل حم ، قال : ما قرأت ( قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى ) ؟ قال : وإنکم لأنتم هم ؟ قال نعم
هنگامى که امام على بن الحسین علیهما السلام به اسارت وارد دمشق شد در ورودى شهر مردى از شامیان برخاست و گفت: سپاس خدایى را که شما را کشت، ریشه شما را برکند و دو شاخ فتنه را برید !! امام سجاد (ع) به او فرمودند آیا قرآن خوانده ای ؟ پاسخ داد آری ! پس فرمودند آیا آل حم را خوانده ای ؟ گفت قرآن خوانده ام ولی آل حم را نه ، پس امام (ع) فرمودند آیا آیه ی مودة را نخوانده ای ؟ گفت آیا آنها شما هستید ؟ فرمودند بله .
تفسیر الطبری - ج 21 ص 528
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=50&surano=42&ayano=23
امام باقر و امام صادق علیهما السلام
عن جعفر بن محمد ، عن أبیه ، عن جابر ، قال : جاء أعرابی إلى النبی صلى الله علیه وسلم ، فقال : یا محمد ، اعرض علی الإسلام ، فقال : " تشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له وأن محمدا عبده ورسوله " ، قال : تسألنی علیه أجرا ، قال : لا ، إلا المودة فی القربى ، قال : قربای أو قرباک ، قال : قربای ، قال : هات أبایعک فعلى من لا یحبک ولا یحب قرباک لعنة الله ، قال صلى الله علیه وسلم : آمین
از امام صادق علیه السلام، از پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام از جابر بن عبداللّه انصارى روایت است که روزى عربى بادیه نشین به خدمت پیامبر صلى اللّه علیه وآله رسید و گفت: اى محمّد! اسلام را بر من عرضه کن ، پس رسول خدا (ص) فرمودند :شهادت بده که معبودى جز خداوند یگانه نیست که شریکى ندارد و همانا محمّد بنده و فرستاده اوست . گفت: بر این امر، اجر و پاداشى را درخواست مى کنى؟ پیامبر (ص) فرمودند : نه ، جز مودّت و مهرورزی بر نزدیکانم . گفت: نزدیکان من یا نزدیکان شما ؟ حضرت (ص) فرمودند : نزدیکان من . عرضه داشت: بیا با تو بیعت کنم. پس بر هر کسى که تو و نزدیکانت را دوست ندارد، لعنت خدا باد . پیامبر (ص) فرمودند : آمین
حلیة الاولیاء لابی نعیم الإصبهانی - ج 3 ص 201 ح 3919
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=131&ID=848
لازم به ذکر است که خطبه ی امام حسن (ع) هم از طریق امام صادق از امام باقر از امام سجاد علیهم السلام روایت شده است .
بعضی از تابعین
ابوحیان آندلسی با ارسال مسلّم می گوید :
وقال بهذا المعنى علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب ، واستشهد بالآیة حین سیق إلى الشام أسیرا ، وهو قول ابن جبیر والسدی وعمرو بن شعیب ، وعلى هذا التأویل قال ابن عباس : قیل یا رسول الله : من قرابتک الذین أمرنا بمودتهم ؟ فقال : علی وفاطمة وابناهما
تفسیر البحر المحیط - ج 7 ص 516
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=62&surano=42&ayano=23
امام شافعی
یا أهل بیت رسول الله حبکم ... فرض من الله فی القرآن أنزله
کفاکم من عظیم القدر أنکم ... من لم یصل علیکم لا صلاة له
دیوان الشافعی - ص 72، دار إحیاء التراث العربی - بیروت
الصواعق المحرقة - ج 2 ص 435

http://islamport.com/d/1/aqd/1/121/345.html
بخاری و مسلم
إنما اتفقا فی تفسیر هذه الآیة على حدیث عبد الملک بن میسرة الزراد ، عن طاوس ، عن ابن عباس رضی الله عنهما أنه فی قربى آل محمد صلى الله علیه وآله وسلم
بخارى و مسلم در تفسیر این آیه فقط به حدیث عبدالملک بن میسره زرّاد، از طاووس، از ابن عباس اتفاق نظر دارند که منظور از «قربى» در آیه شریفه ، آل محمّد علیهم السلام هستند .
المستىرک علی الصحیحین - ذیل ح 3588
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=594&pid=312635&hid=3588
فخر رازی
وروى صاحب "الکشاف" أنه لما نزلت هذه الآیة ، قیل : یا رسول الله ، من قرابتک هؤلاء الذین وجبت علینا مودتهم ؟ فقال : علی وفاطمة وابناهما فثبت أن هؤلاء الأربعة أقارب النبی - صلى الله علیه وسلم - وإذا ثبت هذا وجب أن یکونوا مخصوصین بمزید التعظیم ، ویدل علیه وجوه:
الأول : قوله تعالى : ( إلا المودة فی القربى ) ووجه الاستدلال به ما سبق
زمخشری روایت کرده است که وقتی آیه ی مودة نازل شد ، گفته شد یا رسول الله ، این نزدیکان شما که مودت آنها بر ما واجب شد ، چه کسانی هستند؟ پس فرمودند : علی ، فاطمه و دو پسرشان . پس ثابت است که این چهار تن ، نزدیکان پیامبر هستند و وقتی این ثابت بشود، واجب است که ایشان مخصوص به تعظیم زیادی باشند. به چند دلیل؛
اول: سخن خدای متعال « إِلاَّ ٱلْمَوَدَّةَ فِى ٱلْقُرْبَىٰ» و وجه دلالت آن گذشت.

التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب - سورة الشوری - ذیل آیه ی 23
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=132&ID=2202&idfrom=4531&idto=4550&bookid=132&startno=10
  • حسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ