پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

پایگاه تحقیقاتی وصایت

هشدار: به دلیل تصمیم بر تألیف کتاب ، هرگونه کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است

بسم الله الرحمن الرحیم
اهل بیت علیهم السلام ، جایگاه راز خدا، پناهگاه دین او، صندوق علم او، مرجع حکم او، گنجیینه های کتاب های او، و کوه های دین او می باشند. به وسیله آنها پشت دین را راست کرد و تزلزلش را مرتفع ساخت... احدی از امت با آل محمد قابل قیاس نیست. کسانی را که از نعمت آنها متنعمند با خود آنها نتوان هم ترازو کرد، آنان رکن دین و پایه یقینند، تندروان باید به آنان (که میانه روند) برگردند و کندروان باید سعی کنند به آنان برسند، شرایط ولایت امور مسلمین در آنها جمع است و وصیت پیامبر درباره آنها است و آنان کمالات نبوی را به ارث برده اند، این هنگام است زمانی که حق به اهلش بازگشته به جای اصلی خود منتقل گشته است.
نهج البلاغه - خطبه ی 2

آخرین نظرات

علمای مکتب سقیفه : قرآن بدون سنت قابل فهم نیست !

حسین | جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷ ب.ظ

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند :
أنزل القرآن على سبعة أحرف ، لکل آیة منها ظهر وبطن
قرآن در هفت حرف نازل شده است که برای هر آیه‌ای از آن ظاهر و باطنی است.
صحیح ابن حبان- ج1 ص276، تحقیق: شعیب الأرنؤوط، با حکم به حسن بودن حدیث
http://www.madinahnet.com/books44/صحیح-ابن-حبان-مخرجا-صفحة-109
مسند ابی یعلی الموصلی - ج 9 ص 80 ح 5149 با تصحیح سلیم حسین اسد
http://shamela.ws/browse.php/book-12520#page-5173
مجمع الزوائد - ج7 ص316 ح 11597 با تصحیح هیثمی
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=2329&idfrom=11688&idto=11714&bookid=87&startno=15
عبد الرئوف مناوی در شرح خود درباره مطالبی که سیوطی در الجامع الصغیر آورده است می‌گوید:
أنزل القرآن على سبعة أحرف لکل حرف منها ظهر وبطن، فظهره ما ظهر تأویله وعرف معناه وبطنه ما خفی تفسیره وأشکل فحواه
قرآن در هفت حرف نازل شده است که برای هر حرفی از آن ظاهر و باطنی هست، ظاهر آن چیزی است که تاویل و شناخت آن به سادگی قابل فهم و برداشت می‌باشد و باطن آن چیزی است که تفسیر و محتوای آن آشکار و ظاهر نیست.
فیض القدیر بشرح الجامع الصغیر - ج 3 ص 54 ح 2727
http://shamela.ws/browse.php/book-21660#page-2738
ابن تیمیه ، بطن داشتن قرآن را مسلّم دانسته و گفته است :
فإن الباطن إذا لم یخالف الظاهر لم یعلم بطلانه من جهة مخالفته للظاهر المعلوم، فإن علم أنه حق قبل وإن علم أنه باطل ردّ
اگر باطن قرآن با ظاهر آن مخالفت نداشته باشد نمی‌توان گفت که به خاطر مخالفت باطن با ظاهر معلوم، باطل می‌باشد، آنگاه اگر حقانیت مطلب دانسته شد که قبول می‌شود و اگر بطلان آن دانسته شد ردّ می‌شود.
مجموع الفتاوى الکبرى لابن تیمیه - ج 13 ص 236
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=&start=0&idfrom=1392&idto=1393&bookid=22&Hashiya=2
بدر الدین زرکشی می نویسد :
مسألة [ حاجة الکتاب إلى السنة ] قال الأوزاعی : الکتاب أحوج إلى السنة من السنة إلى الکتاب . قال أبو عمر : یرید أنها تقضی علیه ، وتبین المراد منه . وقال یحیى بن أبی کثیر : السنة قاضیة على الکتاب . وقال الفضل بن زیاد : سمعت أحمد بن حنبل وقد سئل عن الحدیث الذی روی : أن السنة قاضیة على الکتاب . فقال : ما أجسر على هذا أن أقوله ولکن أقول : إن السنة تفسر الکتاب وتبینه
مسئله [ حاجت قرآن به سنت ] اوزاعی گفته است : نیاز قرآن به سنت بیشتر از نیاز سنت به قرآن است . ابو عمر بن عبد البر گفته است : منظور اوزاعی این است که سنت حاکم بر قرآن است و مراد آن را بیان می کند . و یحیی بن ابی کثیر نیز گفته است : سنت حاکم بر قرآن است و فضل بن زیاد گفته است از احمد بن حنبل شنیدم در حالی که از حدیث سنت حاکم بر قرآن است ، سؤال شد . پس جواب داد : من جسارت ندارم بر اینکه این جمله را بگویم ولی می گویم : سنت ، قرآن را تفسیر و تبیین می کند .
البحر المحیط - ج 6 ص 11
  http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=957&idto=957&bk_no=35&ID=782
محمد جمال الدین قاسمی از شاگردان سیوطی می نویسد : 
کان الإمام أبو حنیفة -رضی الله عنه- یقول: "إیاکم والقول فی دین الله تعالى بالرأی؛ وعلیکم باتباع السنة فمن خرج عنها ضل". ودخل علیه مرة رجل من أهل الکوفة والحدیث یقرأ عنده فقال الرجل: "دعونا من هذه الأحادیث! " فزجره الإمام أشد الزجر، وقال له: "لولا السنة ما فهم أحد منا القرآن" .
امام ابوحنیفه می گفت: بپرهیزید از اینکه در دین خدا از پیش خود سخن بگویید ؛ و بر شما باد تبیعیت از سنت ، پس هرکس از تبیعت سنت خارج شود ، گمراه می شود . و یکبار مردی از اهل کوفه بر او وارد شد در حالی که نزدشان حدیث خوانده می شد ، پس مرد کوفی گفت: از این احادیث برای ما نگویید و فقط از قرآن بگویید ! پس امام ابوحنیفه به شدت ناراحت شد و به او گفت: اگر سنت نبود ، احدی از ما قرآن را نمی فهمید .
قواعد التحدیث من فنون مصطلح الحدیث - ص 52
http://shamela.ws/browse.php/book-9993/page-43
 رسول خدا صلی الله علیه وأله وسلم فرمودند :
أَلَا إِنِّی أُوتِیتُ الْکِتَابَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ، أَلَا إِنِّی أُوتِیتُ الْقُرْآنَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ
بدانید که به من کتاب داده شده است و مثل آن همراهش است ...
مسند احمد بن حنبل بأحکام الأرنئوط - ج 4 ص 130 ح 17213 با تصحیح شیعب الارنئوط
http://islamic-books.org/cached-version.aspx?id=1861-4-130
الحدیث حجة بنفسه فی العقائد والأحکام للألبانی - ص 30 با تصحیح ألبانی
http://shamela.ws/browse.php/book-7607/page-38#page-16
عبد العزیز بن باز مفتی سابق عربستان سعودی درباره ی حدیث فوق می گوید :
 هذا حدیث من الأحادیث الصحیحة الثابتة عن رسول الله صلى الله علیه وسلم، ومعنى (ومثله معه) یعنی أن الله أعطاه وحیًا آخر وهو السنة التی تفسر القرآن وتبین معناه
این حدیث از احادیث صحیح و ثابت از پیامبر (ص) است و معنی «و مثل آن همراهش است» یعنی اینکه خداوند وحی دیگر به حضرت اعطا کرده اند و آن سنت است که قرآن را تفسیر می کند و معنایش را روشن می سازد.
فتاوی ابن باز - ج 25 ص 58
 http://www.alifta.net/fatawa/fatawaDetails.aspx?BookID=4&View=Page&PageNo=2&PageID=4906
قرطبی در تفسیرش بابی باز کرده با عنوان " باب تبیین الکتاب بالسنة و ما جاء فی ذلک " و در آنجا چنین نقل کرده است :
وروى الأوزاعی عن حسان بن عطیة قال : کان الوحی ینزل على رسول الله - صلى الله علیه وسلم - ویحضره جبریل بالسنة التی تفسر ذلک
اوزاعی از حسان بن عطیه نقل کرده است که گفت : وحی بر نبی مکرم (ص) نازل می‌شد و جبرئیل در همان زمان برای پیامبر تفسیر می‌کرد که مراد خداوند از این آیات چیست.
الجامع لأحکام القرآن للقرطبی - ج 1 ص 50
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=12&idto=12&bk_no=48&ID=13#docu
ابوالحسن واحدی در مقدمه کتاب «اسباب النزول» می‌گوید: من در این کتابم تلاش می‌کنم که به هیچ وجهی روایت ضعیف نیاورم . ایشأن یک بحثی را دارد و در پایان آن بحث می‌گوید : 
لامتناع معرفة تفسیر الآیة وقصد سبیلها، دون الوقوف على قصتها وبیان نزولها، ولا یحل القول فی أسباب نزول الکتاب، إلا بالروایة والسماع ممن شاهدوا التنزیل، ووقفوا على الأسباب
اصلاً ممکن نیست ما تفسیر آیه را بفهمیم و هدف آِیه برای ما روشن شود بدون اینکه به داستان و شأن نزول آیه آگاهی داشته باشیم و وقتی که این دو را فهمیدیم تازه می‌دانیم که قضیه چیست.
أسباب نزول الآیات - ص 6
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=1&idto=1&bk_no=63&ID=2
بدر الدین زرکشی از ابی الفتح قشیری نقل می کند که گفت :
بیان سبب النزول طریق قوى فى فهم معانى الکتاب العزیز
بیان سبب نزول آیات راه قوی و محکمی در فهم معانی قرآن کریم است.
البرهان فی علوم القرآن - ج 1 ص 117
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=5&idto=9&bk_no=67&ID=7
جلال الدین سیوطی از ابن تیمیه نقل می کند که گفت :
معرفة سبب النزول یعین على فهم الآیة ، فإن العلم بالسبب یورث العلم بالمسبب
شناختن سبب نزول آیه انسان را بر فهم آیه کمک می‌کند چرا که علم پیدا کردن به سبب نزول باعث می‌شود علم پیدا کنیم به آیه ای که در این زمینه نازل شده است.
الإتقان فی علوم القرآن - ج 1 ص 120
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=16&idto=18&bk_no=68&ID=20
محمد ناصر الدین ألبانی می گوید :
فحذار أیها المسلم أن تحاول فهم القرآن مستقلا عن السنة فإنک لن تستطیع ذلک ولو کنت فی اللغة سیبویه زمانک
ای مسلمان! بپرهیز از این که قرآن را بدون کمک از روایات نبوی بفهمی! چرا که چنین چیزی امکان‌پذیر نمی‌باشد، حتّی اگر در فهم لغت، همچون سیبویه زمان خود باشی .
صفة صلاة النبی، الألبانی - ص ۱۷۱
http://shamela.ws/browse.php/book-657/page-199
در سایت اسلام سؤال و جواب تحت اشراف شیخ محمد صالح المنجد آمده است :
وهو الذی فهمه التابعون وأئمة الإسلام من دین الله تعالى ، ولا یعرفون غیره ، أنه لا فرق بین الکتاب والسنَّة فی الاستدلال والإلزام ، وأن السنَّة مبینة ومفسرة لما فی القرآن
آنچه که تابعین و پیشوایان اسلام از دین خدا فهمیده اند و چیزی غیر از آن نفهمیده اند ، این است که هیچ فرقی نیست بین کتاب و سنت در استدلال و الزام و اینکه سنت ، مبین و مفسر است برای آنچه که در قرآن آمده است .
http://islamqa.info/ar/93111
و در سایت اسلام وب آمده است :

السؤال : هل السنة العملیة المتواترة فقط هی المبینة لتفصیل ما أجمله القرآن ؟
سؤال: آیا فقط سنت عملی متواتر ، مبین و تفصیل مجمل قرآن است ؟ 
الإجابــة : فإن کل ما صح عن النبی صلى الله علیه وسلم من سنته القولیة أو العملیة -سواء أتواتر أم لم یتواتر ـ فإنه حجة، ومبین لما أجمله القرآن فی بابه
جواب: همه ی آنچه صحیح است از سنت قولی یا عملی پیامبر (ص) چه متواتر باشد و چه نباشد ، حجت است و مبین مجمل قرآن است .

الإثنین 24 ذو القعدة 1431 - 1-11-2010 ؛ رقم الفتوى: 142047 ؛ التصنیف: حجیة السنة
http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=142047

  • حسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ