پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    حدیث یکم: علی مع الحق والحق مع علی

    حسین قربانی | شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۴۷ ب.ظ

    یکی از روایاتی که عصمت مطلق امیرمؤمنان علیه السلام و برتری بی چون و چرای آن حضرت بر تمام اصحاب و تمام امت را ثابت می کند، روایت مشهور «علی مع الحق والحق مع علی» است؛ چرا که طبق این روایت، امیرمؤمنان علیه السلام همواره با حق است و هرگز از حق جدا نخواهد شد و حق، گرداگرد آن حضرت می چرخد، هر جا که علی بن أبی طالب علیه السلام باشد. و این همان عصمت مطلقی است که شیعیان قائل هستند.

    نقل یکم: الحق مع ذا الحق مع ذا

    «از ابو سعید نقل شده است که ما به همراه تعدادی از مهاجران و انصار در کنار خانه رسول خدا صلی الله علیه وآله بودیم که آن حضرت خارج شد و فرمود: آیا به شما خبر بدهم که چه کسی بهترین شما است؟ گفتیم: بلی. فرمود: بهترین شما کسانی هستند که به عهد خود وفا کنند، از بوی خوش استفاده کنند، به راستی که خداوند انسانی را که در جای مخفی نیز تقوا را رعایت می کند دوست دارد.

    ابو سعید گفت: در همین زمان ، علی بن أبی طالب علیه السلام از آن جا گذشت، پس رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: حق همراه او است، حق همراه او است.»[1]

    این روایت را ابو یعلی نقل کرده و هیثمی همه ی رجال سندش را ثقه دانسته است.[2]

    نقل دوم: انت مع الحق والحق معک حیث ما دار

    «معاویه پس از حج به مدینه آمد و در مجلسی نشست که در آن سعد بن أبی وقاص، عبد الله بن عمر و عبد الله بن عباس حضور داشتند ... سعد در جواب گفت: حالا که نمی پذیری؛ پس من از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که به علی (علیه السلام) می فرمود: «تو با حق هستی و حق با تو است؛ هر کجا که باشی». معاویه گفت: باید برای این سخنی که گفتی شاهد بیاوری. سعد گفت: ام سلمه شهادت می دهد که رسول خدا صلی الله علیه وآله آن را گفته است.

    پس همگی بلند شدند و پیش ام سلمه علیها السلام آمدند و گفتند: ای مادر مؤمنان ! دروغ بستن به رسول خدا صلی الله علیه وآله زیاد شده است؛ این سعد، از رسول خدا صلی الله علیه وآله چیزی را نقل می کند که ما نشنیده ایم که خطاب به علی (علیه السلام) فرموده باشد: «تو با حق هستی و حق با تو است، هر کجا که باشی». پس ام سلمه گفت: رسول خدا صلی الله علیه وآله این مطلب را در این خانه من به علی (علیه السلام) فرمود.

    پس معاویه به سعد گفت: ای ابو إسحاق! من الآن بیش از تو نباید ملامت شوم؛ چرا که تو این مطلب را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدی و به علی (علیه السلام) نپیوستی. اگر من آن را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیده بودم، تا زمان مرگ خادم علی (علیه السلام) می شدم.»[3]

    این روایت را ابن عساکر نقل کرده و برنامه ی جوامع الکلم چنین حکم کرده که سندش ضعیف است، ولی در متابعات حسن می شود و اضافه کرده که همه ی رجال سندش ثقه هستند بجز سهل بن شعیب النخعی که مجهول الحال است.[4]

    اما سهل بن شعیب مجهول الحال نیست و ذهبی تعدیلش کرده است.[5]

    لذا سند این روایت، معتبر است.

    نقل سوم: اللهم أدر الحق معه حیث دار

    «از علی علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند علی علیه السلام را رحمت کند ؛ خدایا! حق را بر مدار علی علیه السلام بچرخان، هر طرف که او برود.»[6]

    این روایت را محمد بیهقی[7] و حاکم نقل کرده اند و حاکم تصحیحش کرده است.[8]

    اما این روایت، با اضافاتی نقل شده که قطعاً جعلی است و به اصل حدیث افزوده شده است، ولی به عنوان مؤید می تواند مورد استفاده قرار گیرد، و سیوطی تصحیحش کرده است.[9]

    شاه عبد العزیز دهلوی اما مقبولیت این حدیث را به همه ی اهل سنت نسبت داده و نوشته است:

    «حدیث دهم "رحم الله علیا اللهم أدر الحق معه حیث دار" این حدیث را نیز اهل سنت على الرأس والعین قبول دارند.»[10]

    وی در جای دیگر به دلالت این حدیث بر عصمت امیر مومنان علیه السلام اعتراف کرده و نوشته است:

    «زمانی که عصمت به حد تمام و کمال برسد، افعال انسان تماما حق است. من نمی گویم اعمال انسان در این حالت مطابق حق است، بلکه می گویم عین حق است. بلکه حق امری است که از آن افعال منعکس می گردد؛ مانند ساطع شدن نور از خورشید و رسول خدا صلی الله علیه وآله آنگاه که به درگاه خداوند برای علی علیه السلام دعا کرد و فرمود: «خداوندا حق را با او هر جا که بود قرار ده.» به این مطلب اشاره کرد و پیامبر صلی الله علیه وآله نفرمود: «هرجا که حق بود علی علیه السلام را در آن جا قرار ده.».»[11]

    این کلام دهلوی صراحت در اقرار وی به عصمت امیرالمؤمنین علیه السلام دارد؛ چرا که وی پس از توضیح، جزما کلام رسول الله صلی الله علیه وآله در حق امیرالمؤمنین علیه السلام را نقل کرده و آن را بر تعریف و توضیح خود از عصمت تطبیق می دهد.

    نقل چهارم: علی مع القرآن والقرآن مع علی 

    «ابو ثابت غلام ابو ذر گفت: ... نزد ام سلمه آمدم ... پس گفت: ... از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود: علی علیه السلام همراه قرآن است و قرآن نیز همراه با علی علیه السلام است. هیچگاه علی (علیه السلام) از قرآن و قرآن از (علی علیه السلام) جدا نمی شوند تا این که کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»[12]

    این روایت را حاکم نقل و تصحیح کرده و ذهبی نیز با نظر او موافقت نموده است.[13]

    صلاح الدین العلائی[14] و سیوطی[15] این روایت را حسن و محمد بن احمد الیمنی[16] صحیح دانسته اند.

     

    [[1]] مسند أبی یعلى  ج 2   ص 318 ح 1052 حدثنا محمد بن عباد المکی حدثنا أبو سعید عن صدقة بن الربیع عن عمارة بن غزیة عن عبد الرحمن بن أبی سعید عن أبیه قال کنا عند بیت النبی صلی الله علیه وآله فی نفر من المهاجرین والأنصار فخرج علینا فقال ألا أخبرکم بخیارکم قالوا بلى قال خیارکم الموفون المطیبون إن الله یحب الخفی التقی قال ومر علی بن أبی طالب فقال الحق مع ذا الحق مع ذا

    [[2]] مجمع الزوائد  ج 7   ص 234-235 قال الهیثمی: رواه أبو یعلى ورجاله ثقات

    [[3]] أخبرناأبو الحسن علی بن أحمد بن منصور أنا أبو الحسن أحمد بن عبد الواحد بن أبی الحدید أنا جدی أبو بکر أنا أبو عبد الله محمد بن یوسف بن بشر نا محمد بن علی بن راشد الطبری بصور وأحمد بن حازم بن أبی عروة الکوفی قالا أنا أبو غسان مالک بن إسماعیل نا سهل بن شعیب النهمی عن عبید الله بن عبد الله المدینی قال حج معاویة بن أبی سفیان فمر بالمدینة فجلس فی مجلس فیه سعد بن أبی وقاص وعبد الله بن عمر وعبد الله بن عباس ... فقال سعد أما إذا أبیت فإنی سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله یقول لعلی أنت مع الحق والحق معک حیث ما دار قال فقال معاویة لتأتینی على هذا ببینة قال فقال سعد هذه أم سلمة تشهد على رسول الله صلی الله علیه وآله فقاموا جمیعا فدخلوا على أم سلمة فقالوا یا أم المؤمنین إن الأکاذیب قد کثرت على رسول الله صلی الله علیه وآله وهذا سعد یذکر عن النبی صلی الله علیه وآله ما لم نسمعه أنه قال یعنی لعلی أنت مع الحق والحق معک حیث ما دار فقالت أم سلمة فی بیتی هذا قال رسول الله صلی الله علیه وآله لعلی قال فقال معاویة لسعد یا أبا إسحاق ما کنت ألوم الآن إذ سمعت هذا مع من رسول الله صلی الله علیه وآله وجلست عن علی لو سمعت هذا من رسول الله صلی الله علیه وآله لکنت خادما لعلی حتى أموت

    [[4]] تاریخ مدینة دمشق  ج 20   ص 361 حکم برنامه ی جوامع الکلم: إسناده ضعیف ویحسن إذا توبع ، رجاله ثقات عدا سهل بن شعیب النخعی وهو مجهول الحال

    [[5]] تاریخ الإسلام  ج 9   ص 413 «سهل بن شعیب النخعی الکوفی ... وما علمت به بأسا» ترجمه: «سهل بن شعیب نخعی کوفی ... من اشکالی در او نمی بینم.»

    [[6]] أخبرنا أحمد بن کامل القاضی ثنا أبو قلابة ثنا أبو عتاب سهل بن حماد ثنا المختار بن نافع التمیمی ثنا أبو حیان التیمی عن أبیه عن علی رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله رحم الله علیا اللهم أدر الحق معه حیث دار

    [[7]] المحاسن والمساوى  ج 1   ص 37 المؤلف: محمد بن ابراهیم البیهقی متوفای بعد 320 هـ

    [[8]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 134 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح على شرط مسلم ولم یخرجاه

    [[9]] فیض القدیر شرح الجامع الصغیر ، ج 4 ص 18 ح 4412 پی دی اف؛ قال السیوطی: صحیح

    [[10]] تحفه اثنا عشریه، ص 396 پی دی اف

    [[11]] التفهیمات الإلهیة، ج 2، ص 22 پی دی اف

    [[12]] أخبرنا أبو بکر محمد بن عبد الله الحفید ثنا أحمد بن محمد بن نصر ثنا عمرو بن طلحة القناد الثقة المأمون ثنا علی بن هاشم بن البرید عن أبیه قال حدثنی أبو سعید التیمی عن أبی ثابت مولى أبی ذر قال ... فأتیت أم سلمة ... فقالت ... سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله یقول علی مع القرآن والقرآن مع علی لن یتفرقا حتى یردا علی الحوض

    [[13]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 134 ح 4628 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح الإسناد وأبو سعید التیمی هو عقیصاء ثقة مأمون ولم یخرجاه و قال الذهبی : صحیح

    [[14]] إجمال الإصابة  ج 1   ص 55 قال العلائی: وأخرج الحاکم فی مسنده بسند حسن

    [[15]] فیض القدیر شرح الجامع الصغیر ، ج 4 ص 356 ح 5594 پی دی اف؛ قال السیوطی: حسن

    [[16]] النوافح العطرة فی الأحادیث المشتهرة ،الصفحة أو الرقم: 206 | خلاصة حکم المحدث : صحیح / سایت الدُّرر السَّنیَّة

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی