پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    احادیث دوم، سوم و چهارم درباره ی عصمت امام علی (ع)

    حسین قربانی | شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۰۰ ب.ظ

    حدیث دوم: من اطاع علیا فقد اطاعنی

    حضرت رسول صلی الله علیه وآله فرمودند: «هرکس از من اطاعت کند ، از خدا اطاعت کرده است و هرکس از من سرپیچی کند، از خدا سرپیچی کرده است و هر کس از علی (علیه السلام) اطاعت کند، از من اطاعت کرده است و هرکس از علی علیه السلام سرپیچی کند، از من سرپیچی کرده است.»

    اعتبار سند این روایت را قبلا ثابت کردیم.

    در دلالت این حدیث بر عصمت امیر مومنان علیه السلام، همین بس که فخر رازی آیه ی ((مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّه = هرکس از رسول اطاعت کند ، به تحقیق که از خدا اطاعت کرده است))[1] را قوی ترین دلیل بر عصمت رسول خدا صلی الله علیه وآله دانسته است:

    «آیه ی ((هرکس از رسول اطاعت کند در واقع از خدا اطاعت کرده است)) (نساء: ۸۰) ، از قوی ترین دلایل بر عصمت پیامبر خدا صلی الله علیه وآله است در تمام اوامر و نواهی و همه چیزهایی است که از جانب خداوند ابلاغ می کند؛ چرا که اگر او در یکی از این ها اشتباه کند، اطاعت از او اطاعت از خداوند نخواهد بود.»[2]

    حدیث سوم: من فارق علیا فقد فارقنی

    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «هر کس از حضرت علی علیه السلام جدا شود ، از من جدا شده است و هر کس از من جدا شود ، از خداوند جدا شده است.»

    در مورد اعتبار سند این روایت نیز قبلا سخن گفتیم.

    طبق این روایت، هر کس با حضرت علی علیه السلام نباشد و از آن حضرت جدا شود، در حقیقت از پیامبر صلی الله علیه وآله و خداوند جدا شده است؛ به عبارت دیگر، کسی که همواره با علی علیه السلام باشد و از ایشان تبعیت کند، در این صورت تبعیت از خدا و رسولش کرده و با آن ها همراهی کرده است، و این نیست مگر به خاطر عصمت امیر المومنین علیه السلام.

    حدیث چهارم: اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ

     حضرت رسول صلی الله علیه وآله پس از اینکه حدیث غدیر را فرمودند، دست به دعا برداشته و فرمودند:

    «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ » ترجمه: «خداوندا ، دوست بدار هرکس را که دوستش بدارد و دشمن بدار هرکس را که دشمنش بدارد و یاری کن هرکس را که یاری اش کند و خوار کن هرکس را که بخواهد خوارش کند.»

    صحت سند این حدیث را نیز قبلا در بحث حدیث غدیر اثبات کردیم.

    ابن تیمیه این قسمت از حدیث غدیر را دالّ بر عصمت امیر مومنان علیه السلام دانسته و از این رو آن را تکذیب کرده است! وی می نویسد:

    «و اما سخنش (( من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه تا آخر )) ، این حدیث در هیچ یک از منابع اصلی نیامده جز در سنن ترمذی که در آن فقط ابتدای آن آمده است (( من کنت مولاه فعلی مولاه )) .

     و اما زیاده در حدیث نیست و از امام احمد در مورد زیاده سوال شد و گفت: زیاده از کوفه است و شکی نیست که دروغ است به دلایلی که یکی از آنها این است که حق دائر مدار کسی جز پیامبر صلی الله علیه وآله نیست؛ چرا که اگر اینچنین بود، پیروی اش در هر چه می گفت واجب بود و مشخص است که صحابه با علی علیه السلام و پیروی اش در مسائلی که روایت صریح، موافق با طرف مقابل علی علیه السلام بود نزاع می کردند؛ مانند کسی که همسرش فوت کرده و حامله است و سخنش (( اللهم انصر من نصره تا آخر )) خلاف واقع است.»[3]

    ابن تیمیه دلالت زیاده ی حدیث را متوجه شده، ولی از آنجایی که آن را مخالف تئوری عدالت صحابه دیده، تکذیب کرده است؛ چرا که اصلا به ذهنش خطور نمی کند که صحابه با وجود چنین حدیث واضحی در عصمت امیر المومنین علیه السلام، با آن حضرت نزاع کنند و از ایشان تبعیت نکنند.

     

    [[1]] نساء: 80

    [[2]] التفسیر الکبیر  ج 10   ص 154  المسألة الأولى : قوله : ( من یطع الرسول فقد أطاع الله ) من أقوى الدلائل على أنه معصوم فی جمیع الأوامر والنواهی وفی کل ما یبلغه عن الله ، لأنه لو أخطأ فی شیء منها لم تکن طاعته طاعة الله

    [[3]] مجموع الفتاوى لابن تیمیة  ج 4   ص 417-418 وأما قوله ( من کنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه الخ ) فهذا لیس فی شیء من الامهات الا فی الترمذى ولیس فیه الا ( من کنت مولاه فعلى مولاه ) وأما الزیادة فلیست فی الحدیث وسئل عنها الإمام أحمد فقال زیادة کوفیة ولا ریب أنها کذب لوجوه أحدها ( أن الحق لا یدور مع معین الا النبى لأنه لو کان کذلک لوجب اتباعه فی کل ما قال ومعلوم أن علیا ینازعه الصحابة واتباعه فی مسائل وجد فیها النص یوافق من نازعه کالمتوفى عنها زوجها وهى حامل وقوله ( اللهم انصر من نصره الخ ) خلاف الواقع

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی