پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    پاسخ به شبهات فاطمیه / قدمت عزاداری

    حسین قربانی | پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۰۴ ب.ظ

    شبهه اول: چرا شیعیان تا چند سال قبل، از شهادت دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله توسط عمر خبر نداشته و در سال های اخیر متوجه این ماجرا شده و به عزاداری می پردازند؟

    پاسخ:

    شیعه از گذشته تا حال، جریان شهادت حضرت زهرا و حضرت محسن علیهما السلام را یاد آور شده و عزاداری کرده است و این مطلبی است که در کتب علمای متقدم اهل سنت نیز آمده است:

    1. ضِرار بن عمرو الغطفانی، از علمای معتزلی مذهب که متوفای سال 200 هـ است، در کتابش به هنگام بیان عقاید شیعیان در عصر خود_ یعنی قرن دوم هجری و عصر امامان معصوم علیهم السلام _ یکی از باورهای امامیان در آن دوره را اعتقاد به ظلم و جنایت های ابوبکر و عمر نسبت به حضرت زهرا علیها السلام و مضروب ساختن آن حضرت و قتل حضرت محسن بن علی علیهما السلام معرفی می کند.[1]

    2. قاضی عبد الجبار بن احمد همدانی که از علمای بزرگ معتزله و متوفای سال 415 هـ است، مهمترین علامت شیعیان زمان خودش؛ از جمله مرحوم شیخ مفید را گریه و عزاداری بر حضرت فاطمه علیها السلام و پسرشان حضرت محسن علیه السلام بیان می کند. وی می نویسد:

    «و در این زمان (یعنی سال ۴۰۹ قمری که تألیف این کتاب به پایان رسیده) از جمله آنان (یعنی عالمان شیعه) کسانی هستند چون ابو جبلة ابراهیم بن غسّان، و مانند جابر متوفّی، ابو الفوارس حسن بن محمّد میمدیّ، ابوالحسین احمد بن محمّد بن کمیت، ابو محمّد طبری، ابو الحسن حلبی، أبو یتیم‏ رلبای، ابو القاسم نجّاری، ابو الوفا دیلمی، ابن ابی الدّیس، خزیمة، ابوخزیمة، و ابو عبد اللّه محمّد بن نعمان (شیخ مفید). اینان در مصر و رملة (در سوریه)، صور (در لبنان)، عکا (در فلسطین اشغالی)، عسقلان (در ساحل فلسطین)، دمشق، بغداد، جبل السماق (در ادلب سوریه) هستند و همگی در این سرزمین ها، ادّعای تشیّع و دوستی محمّد صلی الله علیه وآله و اهل بیت او را دارند، سپس بر فاطمه علیها السلام و بر فرزندش محسّن ـ که عقیده دارند خلیفه دوم  او را کشته است ـ گریه می کنند و...، و نیز آنچه را که قبلاً گفته شد یادآور می شوند مبنی بر اینکه مخالفت آنان (یعنی خلیفه دوم و...) با پیامبر و جنگیدن با ایشان (یعنی جنگیدن با رسول الله و فاطمه و فرزندانش علیهم السلام) تنها به جهت دشمنی آنان با رسول الله صلی الله علیه وآله و تردید در پیامبری حضرت بود، و اینان (شیعیان) شاعران را دعوت نموده و مجالس عزا در این باره برپا می دارند و از مردم پیمان ها می گیرند و آنان را سوگندهای سختی میدهند... .»[2]

    جواب تکمیلی این شبهه که روایات شیعه از ائمه درباره ی به شهادت رسیدن حضرت زهرا علیها السلام و سقط شدن حضرت محسن علیه السلام است را در شبهه ی هفتم آورده ایم.

     

    [[1]] کتاب التحریش، ص 52 پی دی اف / وأن ابابکر وعمر ظلما و ضربا فاطمة بنت رسول الله حتی ألقت جنینا

     [[2]] تثبیت دلائل النبوة، ج 2 ص 594-595 سایت شامله / و فی هذا الزمان منهم (الشّیعة) مثل أبی جبلة إبراهیم بن غسّان، و مثل جابر المتوفّی، و أبی الفوارس الحسن بن محمّد المیمدیّ و أبی الحسین أحمد بن محمّد بن الکمیت، و أبی محمّد الطبریّ، و أبی الحسن الحلبیّ، و أبی یتیم‏ الرلبایّ، و أبی القاسم النجّاریّ، و أبی الوفا الدیلمیّ، و ابن أبی الدّیس، و خزیمة، و أبی خزیمة، و أبی عبد اللّه محمّد بن النّعمان، فهؤلاء بمصر و بالرملة و بصور، و بعکّا و بعسقلان و بدمشق و ببغداد و بجبل السماق. و کلّ هؤلاء بهذه النواحی یدّعون التشیع و محبّة رسول اللّه صلّى اللّه علیه و سلّم و أهل بیته، فیبکون على فاطمة و على ابنها المحسّن الذی زعموا أنّ عمر قتله، و یذکرون لهم تبدیل القرآن و الفرائض، و یذکرون ما قد تقدّم ذکره من أنّ خلافهم له و قتالهم إنّما هو لعداوته صلّى اللّه علیه و سلّم و للشّکّ فی نبوّته، و یقیمون المنشدین و المناحات فی ذلک، و یأخذون على النّاس العهود، و یحلفونهم بالأیمان الغلیظة.‏..

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی