پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    فوائد امام زمان عج در عصر غیبت

    حسین قربانی | چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۸ ب.ظ

    یکی از شبهات رایجی که همواره مخالفین شیعه مطرح می کنند، بی فایده بودن امام زمان عج در عصر غیبت است.

    در پاسخ به این شبهه، نکاتی گفتنی است:

    نکته ی اول: اخذ دین صحیح و کامل فقط از طریق اهل بیت علیهم السلام ممکن است.

    دین شامل قرآن، احادیث تفسیری، احکام، اعتقادات، اخلاق، آئین زندگی و ... است که همه ی آن ها در قرآن و سنت مطرح شده است. وجود و سلامتی قرآن تا قیامت در میان همه ی مسلمانان خوشبختانه از جانب الله متعال تضمین شده است؛ اما سنت طبق احادیث ثقلین، سفینه، انا مدینة العلم وعلی بابها، آیه ی هدایت (رعد: 7) و ... فقط به شرط اخذ از طریق عترت و اهل بیت علیهم السلام از تحریف، اشتباه و ... تضمین شده است؛ لذا همه ی مسلمانان در همه ی زمان ها تا قیامت ملزم هستند که با مراجعه به اهل بیت علیهم السلام به سنت راستین نبوی دسترسی پیدا کنند و هدایت یابند.

    به عبارت دیگر: همه ی مسلمین ملزم هستند که اسلام راستین و کامل (مائده: 3) را از چشمه ی زلال و گوارا (ملک: 30) که فقط اهل بیت علیهم السلام هستند بگیرند، نه چشمه های دیگر که گل آلود (کهف: 86) هستند و این چشمه تا قیامت باید باشد.

    نکته ی دوم: وظائف اهل بیت علیهم السلام منحصر در حفظ سنت نبوی نیست!

    اهل بیت علیهم السلام قائم مقامان رسول الله صلی الله علیه وآله هستند و بجز دریافت وحی (حکم دینی جدید) بقیه ی وظائف حضرت در ایشان محفوظ است که در قرآن کریم این موارد آمده است:

    1. تذکّر دهنده: دخان 58 و مریم 97
    2. الگوی نیکو: احزاب 21
    3. حل اختلاف کننده: نساء 59 و 83 و نحل 64
    4. قضاوت: نساء 105
    5. دفاع از کیان اسلام در مقابل مخالفین: نحل 125، آل عمران 61 و 93 و ...
    6. پاک کننده ی اموال مردم و دعا برای آرامش آنان: توبه 103
    7. شهود اعمال (و استغفار برای مومنین): توبه 105
    8. قطب عالم امکان: بقره 30
    9. مایه ی امنیت مردم از عذاب الهی: انفال 33
    10. مایه ی فیض رسانی به مردم: توبه 59 و 74

    نکته ی سوم: اصل دینداری، عرض ارادت به محضر اهل بیت علیهم السلام است

    اینطور نیست که دین در احکام خلاصه شود؛ بلکه اصل دینداری عرض ارادت به محضر حجت الهی است (شوری: 23 – حُبّ اهل بیت علیهم السلام در احادیث معتبر زیادی تأکید شده) و این مسأله نیز خود از بزرگترین آزمایشات الهی است؛ چنان که الله متعال شیطان را که به قول عده ای امام الموحدین بود، با این مسأله ی سخت امتحان کرد و از درگاه رحمت خویش راند و رسول الله صلی الله علیه وآله نیز فرمود: هر کس بمیرد و به امامش معرفت نداشته باشد، به مرگ جاهلی مرده است.

    نتیجه گیری:

    روشن شد که اسلام راستین و دین کامل در نزد امام زمان عج محفوظ است؛ اما در دوران غیبت، مردم به دلایلی از نعمت دسترسی به آب گوارا از طریق تنها چشمه ی موجود آن محروم شده اند (البته کسانی که قبلا این چشمه ها را می شناختند و آبشان را از آن ها تأمین می کردند، آب زیادی ذخیره کرده اند)؛ اما از فوائدی مانند قوام زمین و نیامدن عذاب همگانی به برکت وجود حضرت، استغفار و دعا برای مومنین، فیض رسانی به مردم (مانند حضرت خضر (ع). کهف: 65 تا 82 و کمک حضرت یوسف (ع) به برادرانشان به صورت ناشناس)، موفقیت در امتحان بزرگ الهی و کسب ثواب عظیم به خاطر اظهار ارادت به امام و صبر در فراق آن حضرت (که در حدیث صحیح اهل سنت، این ثواب به اندازه ی ثواب 50 صحابه معرفی شده. سلسلة الأحادیث الصحیحة ، ج 1 ص 892-893 ح 494) بهره می برند.

    البته در مورد معارف دین، الله متعال معتقدین به حضرت را نه تنها بیش از وسعشان تکلیف نمی کند (بقره: 286)، بلکه به خاطر وفاداری و حق شناسی آن ها، در آخرت چندین برابر پاداش می دهد. و چه فائده ای بیشتر از این؟!

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی