پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    تواتر روایات مهدویت در کتب اهل سنت

    حسین قربانی | يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱ ب.ظ

    مجموع روایاتی که در باره حضرت امام مهدی عجل الله فرجه الشریف در کتاب‌های شیعه و سنی نقل شده است‌، در کتابی به نام «معجم احادیث المهدی » در چند جلد چاپ شده است که مجموع همه آن‌ها 1861 روایت می‌شود؛ لذا علمای شیعه و سنی و وهابیت روایات مهدویت را متواتر دانسته اند.

     در سایت اسلام وب که از سایت های مرکزی وهابیت است، در پاسخ استفتائی چنین آمده است:

    «واجب است که معتقد شود مسلمان به همه ی آنچه در قرآن و سنت صحیح رسول خدا صلی الله علیه وآله آمده است و به آنها قویاً ایمان بیاورد. و از آن چیزهاست روایات نشانه های قیامت و قیام حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف در آخر الزمان که زمین را از عدالت پر میکند همانگونه که از ظلم و جور پر شده بود ... پس خیرات زیاد میشود و برکات در زمانش نازل می شود و مال و ثروت مانند سیل جاری می شود ... از این احادیث در مورد مهدویت زیاد است که مفید تواتر و علم قطعی و ایمان اعتقادی است، همانطور که در کتاب های عقاید ثبت شده است؛ بنابراین دانسته می شود که احادیث حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف صحیح هستند.»[1]  

    در کتاب «أشراط الساعة ، ص 84-88» تألیف عبد الله بن سلیمان الغفیلی که توسط وزارت اوقاف و ارشاد عربستان چاپ شده، تواتر روایات مهدویت را از حافظ ابو الحسن الآبری، شیخ الاسلامشان ابن تیمیه، حافظ ابن کثیر، علامه محمد السفارینی، علامه محمد البرزنجی، علامه محمد صدیق حسن خان قنوچی، علامه شوکانی، علامه محمد بن جعفر الکتانی، علامه عظیم آبادی و علامه ابن باز نقل کرده است که عین سخنانش را نقل می کنیم:

    (( مسأله پنجم: تواتر احادیث مهدی عجل الله فرجه الشریف ؛ تعدادی از پیشوایان و علما بر تواتر معنوی احادیث مهدی عجل الله فرجه الشریف تصریح کرده اند :

    1. حافظ ابو الحسن الآبری گفته: روایات به صورت متواتر و از طریق راویان متعدد از رسول خدا صلی الله علیه وآله در باره حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف نقل شده است که او از اهل بیت آن حضرت است، هفت سال حکومت می‌کند و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، او همان کسی است که حضرت عیسی به همراه او خروج کرده و او را در کشتن دجال در دروازه‌ای که در سرزمین فلسطین وجود دارد، یاری می‌کند. او امام این امت خواهد شد و عیسی پشت سر او نماز می‌خواند

    2. شیخ الاسلام ابن تیمیه گفته است: احادیثی که به آنها بر خروج مهدی عجل الله فرجه الشریف احتجاج می شود ، احادیث صحیحی هستند که آن ها را ابو داود ، ترمذی ، احمد و غیر آنها روایت کرده اند

    3. حافظ ابن کثیر گفته است : فصلی در ذکر مهدی عجل الله فرجه الشریف که در آخر الزمان موجود می شود و او یکی از خلفای راشدین و پیشوایان هدایت است ...

    4. علامه محمد السفارینی در مورد مهدی عجل الله فرجه الشریف گفته است: روایات در مورد خروج او (مهدی) زیاد است به طوری که به حد تواتر معنوی رسیده و آن بین علمای اهل سنت شایع است تا آنجا که از اعتقاداتشان شده است

    5. علامه محمد البرزنجی در کتابش الإشاعة لأشراط الساعة گفته است: دانسته شد که احادیث مهدی و خروجش در آخر الزمان و اینکه او از عترت رسول خدا صلی الله علیه وآله از فرزندان فاطمه علیها السلام است به حد تواتر معنوی رسیده است ، پس انکارش معنی ندارد.

    6. علامه محمد صدیق خان بن حسن القنوچی در کتابش "الإذاعة لما کان ویکون بین یدی الساعة" گفته است: احادیث وارد شده در مورد مهدی عجل الله فرجه الشریف با وجود اختلاف در روایاتش ، جداً زیاد است و به حد تواتر معنوی می رسد ، و آن در سنن و غیر آن از کتب اسلامی از جمله معجم ها و مسند ها موجود است. 

    7. علامه شوکانی می گوید: احادیث در تواتر آنچه که در باره حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف که امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد، پنجاه روایت است که برخی از آن‌ها صحیح، برخی حسن و تعداد دیگری ضعیف است که ضعف آن‌ها قبل جبران است. و آن بدون شک و تردید متواتر است ، بلکه گاهی به روایتی که کمتر از روایات مهدویت بوده، بنابر تمام مبناهایی که در علم اصول وجود دارد، متواتر گفته شده است.

    اما روایاتی که از صحابه آمده و در آن به مهدی تصریح شده است، زیاد هستند که به همه آن‌ها حکم مرفوع (روایتی که صحابی از پیامبر نقل می‌کند) داده می‌شود؛ زیرا محال است که آن‌ها در چنین مسأله‌ای اجتهاد کرده باشند.

    8. علامه محمد بن جعفر الکتانی گفته است: و نتیجه اینکه احادیث وارد در مورد مهدی منتظر متواتر است ، و همچنین آن احادیث وارد در مورد دجال و نیز نزول عیسی بن مریم علیهما السلام .

    9. علامه ابو الطیب شمس الحق عظیم آبادی می گوید: بدان که مشهور بین همه ی مسلمانان در گذشت قرون این است که در آخر الزمان مردی از اهل بیت ظهور می کند که دین را تأیید و نصرت می کند ، عدل را آشکار می کند ، مسلمان از او تبعیت می کنند ، بر ممالک اسلامی حکومت می کند و مهدی نامیده می شود ، و خروج دجال و آنچه بعد از او اتفاق می افتد از شروط ثابت قیامت بنابر صحیح است ، و اینکه عیسی علیه السلام بعد از او فرود می آید و دجال را می کشد و یا اینکه همراه او فرود می آید و در کشتن دجال کمکش می کند و در نمازش به مهدی عجل الله فرجه الشریف اقتدا می کند ... .  

    10. علامه شیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز می گوید: مسأله مهدویت، یک مسأله قطعی است و احادیث در این زمینه مستفیضه و بلکه متواتر هستند و همدیگر را تقویت می‌کنند. چندین نفر از اهل علم تواتر آن را بازگو کرده‌اند، چنانچه استاد در همین مجلس نیز آن را حکایت کرد. این روایات متواتر معنوی است؛ زیرا طرق آن بسیار زیاد، ناقلین از صحابه ودیگران زیاد است و با الفاظ متعدد نقل شده است؛ پس به درستی دلالت می‌کنند که آمدن این شخص وعده داده شده، قطعی و خروج او حق است ... و حق این است که جمهور اهل علم بر ثبوت امر مهدی عجل الله فرجه الشریف اتفاق دارند و حق هم همین است، و ایشان بزودی در آخر الزمان خروج می کند، اما به سخنان تعداد بسیار اندکی از اهل علم در این باب توجه نمی شود.

    استاد ما عبد المحسن بن حمد العباد البدر در کتاب ارزشمندش «عقیده اهل السنة والأثر فی المهدی المنتظر» تعداد صحابه ای که احادیث مهدی عجل الله فرجه الشریف را روایت کرده اند، شمرده است که به 26 نفر می رسند، همانطور که تعداد پیشوایانی که این احادیث و آثار را در کتاب هایشان آورده اند، شمارش کرده است که به 36 پیشوا می رسد؛ از جمله ی آن ها اصحاب سنن چهار گانه، امام احمد در مسندش، ابن حبان در صحیحش، حاکم در مستدرک و غیر آن ها می باشند، همانطور تعداد بعضی از کسانی که در شأن مهدی عجل الله فرجه الشریف کتاب تألیف کرده اند ، و کسانی که حکم به تواتر احادیث مهدی عجل الله فرجه الشریف کرده اند، همانطور که تعداد بعضی از علمای محققی که به احادیث مهدی عجل الله فرجه الشریف احتجاج کرده اند و به وجوب اعتقاد به آن معتقد شدند که تعدادشان زیاد است.)) [2]

    البته عظیم آبادی صراحتا تواتر روایات مهدویت را بیان کرده است:

    «احادیث وارد شده در باره مهدی منتظر، متواتر هستند، همچنین احادیث دجال و نزول عیسی علیه السلام متواتر هستند.»[3]

    اما شایسته است به لیست الغفیلی، قرطبی و ألبانی را نیز اضافه کرد:

    1. ابو عبد الله قرطبی متوفای 671 هـ 

    وی که از مفسران شهیر اهل سنت است، در تفسیر آیه ی ((هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کلِّهِ وَلَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ)) «او کسى است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‏ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند. توبه: 33» می نویسد:

    «سدی گفته: این وعده خداوند در زمان خروج حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف تحقق می‌یابد، همان زمانی که کسی باقی نمی‌ماند؛ مگر این که مسلمان می‌شود یا جزیه پرداخت می‌کند.

    گفته شده است که مهدی، همان عیسی علیه السلام است نه کس دیگری. این سخن درست نیست؛ زیرا روایات صحیح به صورت متواتر نقل شده است که مهدی عجل الله فرجه الشریف از نسل رسول خدا صلی الله علیه وآله است؛ پس جایز نیست که آن را بر عیسی علیه السلام حمل کنیم.» [4]

    2. محمد ناصر الدین ألبانی

    «مثل این ها همانند کسانی است که عقیده نزول عیسی علیه السلام در آخر الزمان را که احادیث صحیح در مورد آن به تواتر رسیده است منکر می شوند .... و مطمئناً و قطعا می گویم که هر کس عقیده مهدی (عجل الله فرجه الشریف ) را منکر شود ، آن را نیز منکر می گردد و برخی از آنها نیز این عقیده را ناخواسته بر اثر لغزش بیان کرده اند و مَثَل تمامی این گروه منکر در نزد من همانند کسی است که اولوهیت خداوند متعال را انکار نماید همانند ادعای برخی از فراعنه ( پس آیا پند گیرنده ای هست؟)»[5]

    «هر آینه برای هر آگاه به علم حدیث آشکار است که این احادیث نزول عیسی و خروج مهدی احادیث صحیحی است که انکار آنها جایز نیست، و بدون شک، انکار آنها، منکرش را در معرض یکی از دو امر قرار میدهد که شیرینش تلخ است!: یا کفر! چون انکار کرده است آنچه را که به تواتر از پیامبر ثابت شده است، و یا فسق! وقتی که به آنچه بر او واجب است از تحقیق و جستجو، قیام نکرده باشد در حالی که میداند و میتواند جستجو و تحقیق کند ... و خلاصه مطلب این است:

    عقیده به خروج مهدی (عجل الله فرجه الشریف ) عقیده ای متواتر و ثابت به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بوده و ایمان به آن واجب است زیرا از اموری غیبی است و ایمان به آن از صفات متقین است همچنان که خداوند متعال می فرماید " الف، لام، میم؛  این است کتابى که در [حقانیت‏] آن هیچ تردیدى نیست؛ [و] مایه هدایت تقواپیشگان است: آنان که به غیب ایمان مى‏آورند " . و انکار مهدی (عجل الله فرجه الشریف ) بیان نمیشود مگر از افراد جاهل یا معاند . از خدای تعالی میخواهم که ما را بمیراند بر ایمان به آن، و به هر چه در کتاب و سنت به صحت پیوسته است.»[6]

     

    [[1]] رقم الفتوى: 18939 ، الأربعاء 8 جمادى الأولى 1423 - 17-7-2002 التصنیف: علامات الساعة الکبرى - أحادیث صحیحة واردة فی (المهدی) تفید العلم القطعی به / فیجب أن یعتقد المسلم کل ما جاء فی کتاب الله تعالى وکل ما صحت به السنة عن الصادق المصدوق صلى الله علیه وسلم فیؤمن بذلک إیماناً جازماً. فمن ذلک ما جاء من أشراط الساعة وخروج المهدی آخر الزمان یملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً.. فتکثر الخیرات وتنزل البرکات فی زمنه ویفیض المال ... هذه الأحادیث وغیرها کثیر تفید التواتر والعلم القطعی والإیمان الاعتقادی کما هو مدون فی کتب العقائد، وبهذا تکون علمت أحادیث المهدی الصحیحة وأماکنها

    [[2]] أشراط الساعة ، ص 84-88 پی دی اف /  المسألة الخامسة تواتر أحادیث المهدی المسألة الخامسة: تواتر أحادیث المهدی لقد نص على تواتر الأحادیث فی المهدی تواترا معنویا عدد من الأئمة والعلماء : یقول الحافظ أبو الحسن الآبری " وقد تواترت الأخبار واستفاضت وکثرت بکثرة رواتها عن المصطفى صلى الله علیه وسلم بخروجه، وأنه من أهل بیته، وأنه یملک سبع سنین، وأنه یملأ الأرض عدلا، وأنه یخرج مع عیسى علیه السلام فیساعده على قتل الدجال بباب لد بأرض فلسطین، وأنه یؤم هذه الأمة ویصلی عیسى خلفه. ویقول شیخ الإسلام ابن تیمیة - رحمه الله -: " الأحادیث التی یحتج بها على خروج المهدی أحادیث صحیحة رواها أبو داود والترمذی وأحمد وغیرهم ". ویقول الحافظ ابن کثیر: " فصل فی ذکر المهدی الذی یکون فی آخر الزمان، وهو أحد الخلفاء الراشدین والأئمة المهدیین ... ". ویقول العلامة محمد السفارینی فی المهدی: " وقد کثرت بخروجه - أی المهدی - الروایات حتى بلغت حد التواتر المعنوی وشاع ذلک بین علماء السنة، حتى عد من معتقداتهم " . ویقول أیضا: " وقد روی عمن ذکر من الصحابة وغیر من ذکر منهم رضی الله عنهم بروایات متعددة وعن التابعین من بعدهم ما یفید بمجموعه العلم القطعی، فالإیمان بخروج المهدی واجب، کما هو مقرر عند أهل العلم، ومدون فی عقائد أهل السنة والجماعة "... . ویقول العلامة محمد البرزنجی فی کتابه - الإشاعة لأشراط الساعة -: " قد علمت أن أحادیث المهدی وخروجه آخر الزمان وأنه من عترة رسول الله صلى الله علیه وسلم من ولد فاطمة علیها السلام بلغت حد التواتر المعنوی فلا معنى لإنکارها " . ویقول العلامة محمد صدیق خان بن حسن القنوجی فی کتابه - الإذاعة لما کان ویکون بین یدی الساعة -: " الأحادیث الواردة فی المهدی على اختلاف روایتها کثیرة جدا تبلغ حد التواتر المعنوی، وهی فی السنن وغیرها من دواوین الإسلام من المعاجم والمسانید " . وقال العلامة الشوکانی: " الأحادیث فی تواتر ما جاء فی المهدی المنتظر التی أمکن الوقوف علیها منها خمسون حدیثا، فیها الصحیح والحسن والضعیف المنجبر، وهی متواترة بلا شک وشبهة، بل یصدق وصف التواتر على ما دونها فی جمیع الاصطلاحات المحررة فی الأصول، وأما الآثار عن الصحابة المصرحة بالمهدی فهی کثیرة أیضا، لها حکم الرفع؛ إذ لا مجال للاجتهاد فی مثل ذلک " . وقال العلامة محمد بن جعفر الکتانی " والحاصل أن الأحادیث الواردة فی المهدی المنتظر متواترة، وکذا الواردة فی الدجال وفی نزول عیسى ابن مریم علیهما السلام " . ویقول العلامة أبو الطیب شمس الحق العظیم آبادی: " واعلم أن المشهور بین الکافة من أهل الإسلام على ممر الأعصار أنه لا بد فی آخر الزمان من ظهور رجل من أهل البیت یؤید الدین ویظهر العدل ویتبعه المسلمون ویستولی على الممالک الإسلامیة ویسمى بالمهدی، ویکون خروج الدجال وما بعده من أشراط الساعة الثابتة فی الصحیح على إثره، وأن عیسى علیه السلام ینزل من بعده فیقتل الدجال، أو ینزل معه فیساعده على قتله، ویأتم بالمهدی فی صلاته ... ".   ویقول سماحة العلامة الشیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز - رحمه الله - ما ملخصه: " أمر المهدی معلوم، والأحادیث فیه مستفیضة، بل متواترة متعاضدة، وقد حکى غیر واحد من أهل العلم تواترها، وتواترها تواتر معنوی، لکثرة طرقها، واختلاف مخارجها وصحابتها ورواتها وألفاظها، فهی بحق تدل على أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق ... والحق أن جمهور أهل العلم - بل هو کالاتفاق - على ثبوت أمر المهدی، وأنه حق، وأنه سیخرج فی آخر الزمان، أما من شذ عن أهل العلم فی هذا الباب فلا یلتفت إلى کلامه فی ذلک ". وقد أحصى فضیلة شیخنا الشیخ عبد المحسن بن حمد العباد البدر - حفظه الله - فی کتابه القیم عقیدة أهل السنة والأثر فی المهدی المنتظر عدد الصحابة الذین رووا أحادیث المهدی فبلغوا ستة وعشرین صحابیا، کما أحصى عدد الأئمة الذین خرجوا هذه الأحادیث والآثار فی کتبهم فبلغوا ستة وثلاثین إماما، منهم أصحاب السنن الأربعة والإمام أحمد فی مسنده وابن حبان فی صحیحه والحاکم فی المستدرک وغیرهم، کما ذکر بعض من ألف فی شأن المهدی، والذین حکموا على أحادیث المهدی بالتواتر، کما ذکر بعض العلماء المحققین الذین احتجوا بأحادیث المهدی واعتقدوا موجبها وهم جمع کبیر .

    [[3]] عون المعبود  ج 11   ص 308 أن الأحادیث الواردة فی المهدی المنتظر متواترة والأحادیث الواردة فی الدجال متواترة والأحادیث الواردة فی نزول عیسى علیه السلام متواترة

    [[4]] تفسیر القرطبی  ج 8   ص 121-122 وقال السدی : ذاک عند خروج المهدی لا یبقى أحد إلا دخل فی الإسلام أو أدى الجزیة وقیل : المهدی هو عیسى فقط وهو غیر صحیح لأن الأخبار الصحاح قد تواترت على أن المهدی من عترة رسول الله صلى الله علیه وسلم فلا یجوز حمله على عیسى

    [[5]] سلسلة الأحادیث الصحیحة ، ج 4 ص 43 ذیل ح 1529 سایت شامله / و ما مثل هؤلاء إلا کمثل من ینکر عقیدة نزول عیسى علیه السلام فی آخر الزمان التی تواتر ذکرها فی الأحادیث الصحیحة .... و أکاد أقطع أن کل من أنکر عقیدة المهدی ینکرها أیضا ، و بعضهم یظهر ذلک من فلتات لسانه ، و إن کان لا یبین . و ما مثل هؤلاء المنکرین جمیعا عندی إلا کما لو أنکر رجل ألوهیة الله عز وجل بدعوى أنه ادعاها بعض الفراعنة ! ( فهل من مدکر ).

    [[6]] موسوعة الألبانی فی العقیدة ، ج 9 ص 234 و 278 سایت شامله / وقد تبین لکل عالم بالحدیث أن هذه الأحادیث أحادیث نزول عیسى وخروج المهدی أحادیث صحیحة لا یجوز إنکارها، وإنکارها یعرض منکرها ولا شک لمفسدتین أحلاهما مر: إما الکفر؛ لأنه جحد ما ثبت عن النبی - صلى الله علیه وآله وسلم - بالتواتر، أو الفسق إذا کان لم یقم بواجب البحث والتحقیق وهو عالم یستطیع القیام بذلک. هذا هو الواجب الأول: أن نثبت هذه الأحادیث لأنها صحیحة لا شک ولا ریب فیها ... وخلاصة القول: إن عقیدة خروج المهدی عقیدة ثابتة متواترة عنه - صلى الله علیه وآله وسلم - یجب الإیمان بها لأنها من أمور الغیب، والإیمان بها من صفات المتقین کما قال تعالى: {الم، ذَلِکَ الکِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ، الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالغَیبِ}. وإن إنکارها لا یصدر إلا من جاهل أو مکابر. أسأل الله تعالى أن یتوفانا على الإیمان بها وبکل ما صح فی الکتاب والسنة. مقالات الألبانی" (ص 105 - 110)".

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی