پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    حجیت سنت از منظر علمای بزرگ عامه

    حسین قربانی | شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۱۵ ب.ظ

    بسیاری از علمای عامه (اعم از اهل سنت و وهابیت) سنت را تبیین کننده و مفسّر قرآن دانسته اند و برخی دیگر نیز از منکران سنت با عناوینی چون گمراه، اهل بدعت و ... یاد کرده اند.  

    1. قرطبی به نقل از ابن عطیه

    قرطبی در تفسیرش بابی باز کرده با عنوان «باب تبیین الکتاب بالسنة و ما جاء فی ذلک» و در آنجا چنین نوشته است:

    «اوزاعی از حسان بن عطیه نقل کرده است که گفت: «وحی بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل می‌شد و جبرئیل علیه السلام در همان زمان برای پیامبر صلی الله علیه وآله تفسیر می‌کرد که مراد خداوند از این آیات چیست».»[1]

    2. بدر الدین زرکشی

    بدر الدین زرکشی (از عالمان قرآن اهل سنت) می نویسد:

    «مسئله احتیاج قرآن به سنت: اوزاعی گفته است: «نیاز قرآن به سنت بیشتر از نیاز سنت به قرآن است.» ابو عمر بن عبد البر گفته است: «منظور اوزاعی این است که سنت حاکم بر قرآن است و مراد آن را بیان میکند.» و یحیی بن ابی کثیر نیز گفته است: «سنت حاکم بر قرآن است.» و فضل بن زیاد گفته است که از احمد بن حنبل شنیدم، در حالی که از حدیث سنت حاکم بر قرآن است سؤال شد، پس جواب داد: «من جسارت ندارم بر اینکه این جمله را بگویم؛ ولی می گویم: سنت، قرآن را تفسیر و تبیین می کند.»[2]

    3. امام ابو حنیفه

    زین الدین عراقی می نویسد:

    «امام ابو حنیفه می گفت: «بپرهیزید از اینکه در دین خدا از پیش خود سخن بگویید و بر شما باد به تبعیت از سنت. پس هرکس از تبعیت سنت خارج شود، گمراه می شود.» و یکبار مردی از اهل کوفه بر او وارد شد، در حالی که نزدشان حدیث خوانده می شد، پس مرد کوفی گفت: «از این احادیث برای ما نگویید و فقط از قرآن بگویید»! پس امام ابوحنیفه به شدت ناراحت شد و به او گفت: «اگر سنت نبود، احدی از ما قرآن را نمیفهمید.»[3]

    4. ابو الحسن واحدی

    ابو الحسن واحدی در مقدمه تفسیرش کتاب «اسباب النزول» می‌گوید:

    « اصلاً ممکن نیست ما تفسیر آیه را بفهمیم و هدف آیه برای ما روشن شود بدون اینکه به داستان و شأن نزول آیه آگاهی داشته باشیم و حلال نیست سخن گفتن درباره ی اسباب نزول آیات قرآن مگر با روایت از کسانی که شاهدان نزول آن بوده اند و بر اسباب واقف بودند.»[4]

    5. ابو الفتح قشیری

    بدر الدین زرکشی از ابی الفتح قشیری نقل می کند که گفت:

    «بیان سبب نزول آیات، راه قوی و محکمی در فهم معانی قرآن کریم است.»[5]

    6. سیوطی به نقل از ابن تیمیه

    عبدالرحمن سیوطی از ابن تیمیه نقل می کند که گفت:

    «شناختن سبب نزول آیه، انسان را بر فهم آیه کمک می‌کند؛ چرا که علم پیدا کردن به سبب نزول باعث می‌شود علم پیدا کنیم به آیه ای که در این زمینه نازل شده است.»[6]

    7. محمد ناصر الدین ألبانی

    وی که از بزرگان وهابیت است، می گوید:

    «ای مسلمان! بپرهیز از این که قرآن را بدون کمک از روایات نبوی بفهمی؛ چرا که چنین چیزی امکان ‌پذیر نمی‌باشد، حتّی اگر در فهم لغت، سیبویه (بزرگترین عالم لغت شناس عرب) زمان خود باشی.» [7]

    8. سایت اسلام سؤال و جواب

    در سایت اسلام سؤال و جواب تحت اشراف شیخ محمد صالح المنجد آمده است:

    «آنچه که تابعین و پیشوایان اسلام از دین خدا فهمیده اند و چیزی غیر از آن نفهمیده اند، این است که هیچ فرقی نیست بین کتاب و سنت در استدلال و الزام و اینکه سنت، مبیّن و مفسر است برای آنچه که در قرآن آمده است.»[8]

    9. مرکز فتوای اسلام وب

    در سایت مرکز فتوای اسلام وب که از سایت های مرکزی وهابیت است، آمده است:

    « سؤال: آیا فقط سنت عملی متواتر، مبیّن و تفصیل مجمل قرآن است؟

    جواب: همه ی آنچه صحیح است از سنت قولی یا عملی پیامبر صلی الله علیه وآله، چه متواتر باشد و چه نباشد، حجت است و مبیّن مجمل قرآن می باشد.»[9]

     

    [[1]] تفسیر القرطبی  ج 1   ص 39 وروى الأوزاعی عن حسان بن عطیة قال : کان الوحی ینزل على رسول الله صلى الله علیه وسلم ویحضره جبریل بالسنة التی تفسر ذلک

    [[2]] البحر المحیط فی اصول الفقه ج 3 ص 239 مسألة [ حاجة الکتاب إلى السنة ] قال الأوزاعی : الکتاب أحوج إلى السنة من السنة إلى الکتاب . قال أبو عمر : یرید أنها تقضی علیه ، وتبین المراد منه . وقال یحیى بن أبی کثیر : السنة قاضیة على الکتاب . وقال الفضل بن زیاد : سمعت أحمد بن حنبل وقد سئل عن الحدیث الذی روی : أن السنة قاضیة على الکتاب . فقال : ما أجسر على هذا أن أقوله ولکن أقول : إن السنة تفسر الکتاب وتبینه

    [[3]]المستخرج علی المستدرک للحاکم ج 1 ص 15 کان الإمام أبو حنیفة -رضی الله عنه- یقول: "إیاکم والقول فی دین الله تعالى بالرأی؛ وعلیکم باتباع السنة فمن خرج عنها ضل". ودخل علیه مرة رجل من أهل الکوفة والحدیث یقرأ عنده فقال الرجل: "دعونا من هذه الأحادیث! " فزجره الإمام أشد الزجر، وقال له: "لولا السنة ما فهم أحد منا القرآن"

    [[4]] أسباب النزول ت الحمیدان ، ج 1 ص 8 سایت شامله / لامتناع معرفة تفسیر الآیة وقصد سبیلها، دون الوقوف على قصتها وبیان نزولها، ولا یحل القول فی أسباب نزول الکتاب، إلا بالروایة والسماع ممن شاهدوا التنزیل، ووقفوا على الأسباب

    [[5]] البرهان فی علوم القرآن ج 1 ص 22 بیان سبب النزول طریق قوى فى فهم معانى الکتاب العزیز

    [[6]] الإتقان فی علوم القرآن  ج 1 ص 88 رقم 345 معرفة سبب النزول یعین على فهم الآیة ، فإن العلم بالسبب یورث العلم بالمسبب

    [[7]] صفة صلاة النبی صلی الله علیه وآله ، ص ۱۷۱ سایت شامله / فحذار أیها المسلم أن تحاول فهم القرآن مستقلا عن السنة فإنک لن تستطیع ذلک ولو کنت فی اللغة سیبویه زمانک

    [[8]]رقم الفتوی: 93111 ؛ تم النشر بتاریخ: 2007-01-10 وهو الذی فهمه التابعون وأئمة الإسلام من دین الله تعالى ، ولا یعرفون غیره ، أنه لا فرق بین الکتاب والسنَّة فی الاستدلال والإلزام ، وأن السنَّة مبینة ومفسرة لما فی القرآن

    [[9]] رقم الفتوى: 142047 ؛ الإثنین 24 ذو القعدة 1431 - 1-11-2010 السؤال : هل السنة العملیة المتواترة فقط هی المبینة لتفصیل ما أجمله القرآن ؟ الإجابــة : فإن کل ما صح عن النبی صلى الله علیه وسلم من سنته القولیة أو العملیة -سواء أتواتر أم لم یتواتر ـ فإنه حجة، ومبین لما أجمله القرآن فی بابه

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی