پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    جهل شیخین به معنای «وفاکهة وأبّا»

    حسین قربانی | جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳ ب.ظ

    ابن حجر عسقلانی می نویسد:

    «عبد بن حمید از طریق ابراهیم نخعی از عبدالرحمن بن یزید روایت کرده است که مردی از عمر درباره ی ((وفاکهة وأبّا)) (عبس: 31) پرسید. هنگامی که عمر دید که چنین میگویند، با شلاق به استقبالشان آمد و از وجه دیگری از ابراهیم نخعی نقل شده است که گفت: ابوبکر ((فاکهة وأبا)) را خواند. گفته شد: "أب" چیست؟ گفتند: چنین و چنان است. پس ابوبکر گفت: این حرفهایی که شما می‌زنید در رابطه با معنای أبّا، در حقیقت خود به زحمت انداختن، تکلّف و زورگویی است. کدام زمین من را برمی‌دارد و کدام آسمانی بر سر من سایه بیفکند زمانی که سخنی در مورد کتاب خدا بگویم که نمیدانم؟! و این روایت بین نخعی و ابوبکر منقطع است و همچنین از طریق ابراهیم تیمی روایت کرده است که از ابوبکر درباره ی معنای "أب" سؤال شد؛ پس گفت: کدام آسمانی بر سر من سایه بیفکند و مثل همان حدیث سابق را ذکر کرده است که این نیز منقطع است، ولی یکدیگر را تقویت میکنند.

    و حاکم نیشابوری در تفسیر سوره ی آل عمران در کتاب المستدرک علی الصحیحین از طریق حمید از انس روایت کرده است که گفت: عمر آیه ی ((وفاکهة وأبا)) را خواند. بعضی از مردم گفتند: معنایش چنین است و بعضی دیگر گفتند: چنان است. پس عمر گفت: ما را از این سخنان رها کنید؛ ما به آن ایمان آوردیم و همه اش از جانب پروردگارمان است.

    و طبری از طریق موسی بن انس به همین شکل روایت کرده است و نیز از طریق معاویه بن قره و از طریق قتاده؛ هر دو از انس به همین شکل.»[[1]] 

    بخاری نیز در صحیحش طبق عادتش به صورت سر بسته به روایت انس از عمر اشاره کرده و به نقل قسمت کوتاهی از روایت، بسنده کرده است.[[2]]

     

    [[1]] فتح الباری  ج 13   ص 271 وأخرج عبد بن حمید أیضا من طریق إبراهیم النخعی عن عبد الرحمن بن زید ان رجلا سأل عمر عن فاکهة وأبا فلما رآهم عمر یقولون أقبل علیهم بالدرة ومن وجه آخر عن إبراهیم النخعی قال قرأ أبو بکر الصدیق وفاکهة وأبا فقیل ما الأب فقیل کذا وکذا فقال أبو بکر ان هذا لهو التکلف أی أرض تقلنی أو أی سماء تظلنی إذا قلت فی کتاب الله بما لا أعلم وهذا منقطع بین النخعی والصدیق وأخرج أیضا من طریق إبراهیم التیمی ان أبا بکر سئل عن الأب ما هو فقال أی سماء تظلنی فذکر مثله وهو منقطع أیضا لکن أحدهما یقوی الآخر وأخرج الحاکم فی تفسیر آل عمران من المستدرک من طریق حمید عن أنس قال قرأ عمر وفاکهة وأبا فقال بعضهم کذا وقال بعضهم کذا فقال عمر دعونا من هذا آمنا به کل من عند ربنا وأخرج الطبری من طریق موسى بن أنس نحوه ومن طریق معاویة بن قرة ومن طریق قتادة کلاهما عن أنس کذلک

    [[2]] صحیح البخاری  ج 6   ص 2659 ح 6863 عن أنس قال کنا عند عمر فقال نهینا عن التکلف

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی