پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    به گواهی روایات، حضرت علی(ع) نفس رسول خدا (ص) است

    حسین قربانی | دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۱۸ ب.ظ

    این مطلب که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نفس رسول خدا صلی الله علیه وآله است، علاوه بر اینکه ظاهر آیه ی مباهله به وضوح بر آن دلالت دارد، خود رسول خدا صلی الله علیه وآله نیز در روایاتی به آن تصریح فرموده اند؛ لذا وجهی برای استبعاد وجود ندارد.

    روایت یکم:

    زید بن یثیع از جناب ابوذر رضوان الله علیه نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «باید بنو ولیعه (حاکمان سرزمین حضرموت) از این شیوه دست بردارند، در غیر این صورت مردی را به سوی آنان روانه می کنم که مانند خودم است؛ وی در میان آنان امر من را به اجرا در می آورد، جنگجویانشان را می کشد و فرزندانشان را به اسارت میگیرد.»

     ابوذر رضوان الله علیه میگوید: شگفت زده از سخن حضرت بودم که عمر از پشت، پهلوی من را گرفت و گفت: مقصود پیامبر صلی الله علیه وآلهکیست؟ گفتم: مقصودشان تو و رفیقت (ابا بکر) نیست. گفت: پس چه کسی است؟ گفتم: کسی که کفش را وصله میزند و علی علیه السلام مشغول وصله زدن کفش بود.»[1]

    این روایت را نسائی نقل کرده و برنامه ی جوامع الکلم حکم به حسن بودن سندش در متابعات و شواهد داده است.[2]

    ابن ابی شیبه نیز به صورت مختصر این مطلب را نقل کرده و محقق کتابش، دکتر الشثری سندش را حسن دانسته است.[3]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4 - تصویر 5

    روایت دوم:

    «جابر بن عبد الله گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله، ولید بن عقبه را نزد بنی ولیعه فرستاد. میان ولید و آن ها در جاهلیت خونی ریخته شده بود؛ چون خبر آمدن ولید را شنیدند، به استقبال وی بیرون آمدند. ولید خیال کرد که قصد کشتن او را دارند، به همین خاطر پیش رسول خدا صلی الله علیه وآله آمد و گفت: بنی ولیعه قصد کشتن من را کردند و از دادن زکات خودداری کردند. وقتی خبر به بنی ولیعه رسید، نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله آمدند و گفتند: ولید دروغ می گوید، ولی در میان ما خونی بود، ترسیدیم که مبادا به خاطر آن ما را مجازات کند (ولی قصد کشتن او را نداشتیم).

    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: بنی ولیعه یا از کارشان دست برمی دارند و یا مردی را به سوی آن ها می فرستم که در نزد من، همانند من است، جنگجویان شان را می کشد و زنان شان را اسیر می کند و او این مرد است؛ سپس دست به کتف علی بن أبی طالب علیه السلام زد.

    جابر گوید: درباره ولید این آیه نازل شد: ((ای کسانی که ایمان آورده اید، هر گاه فاسقی برای شما خبری آورد، تحقیق کنید.))»

    این روایت را طبرانی[4] با سند معتبر[5] نقل کرده است.

    روایت سوم:

    «عبد الرحمن بن عوف گوید: پس از آنکه رسول خدا صلی الله علیه وآله مکه را فتح کرد، از آنجا به طائف رفت و هشت یا نُه شبانه روز آنجا را محاصره کرد. پس از آنکه محاصره به پایان رسید و طائف را فتح کرد، خطاب به مردم فرمود: من شما را دوست دارم، و شما را به نیکی نسبت به اهل بیتم سفارش می کنم. وعده گاه ما فردای قیامت در کنار حوض کوثر است. به خدایی که جان من در دست اوست، نماز به پای دارید و زکات بپردازید وگرنه مردی را بر شما بر می انگیزانم که از من است و یا همانند من است تا گردن جنگجویان شما را بزند و زن و فرزند شما را اسیر کند. مردم گمان می کردند آن مرد، ابو بکر یا عمر است (!!)، اما رسول خدا صلی الله علیه وآله دست علی (علیه السلام) را گرفت و فرمود: این است آن مرد.»[6]

    این روایت را حاکم نقل کرده و سندش را تصحیح کرده است ( تصویر 1 - تصویر 2)[7] و نیز طبری نقل کرده و سندش را صحیح دانسته است. (تصویر1  - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4 )[8]

    روایت چهارم:

    «عبد الله بن شداد گوید: گروهی از طایفه آل سرح پیش رسول خدا صلی الله علیه وآله آمدند. پس آن حضرت فرمود: یا نماز را می خوانید، زکات می پردازید، دستورات را گوش می دهید و اطاعت می کنید و یا کسی را به سوی شما می فرستم که همانند من است؛ با جنگاورانتان می جنگد و خانواده تان را اسیر می کند. خدایا ! یا خودم میروم یا کسی که مانند من است. سپس دست علی (علیه السلام) را گرفت.»[9]

    این روایت را ابن ابی شیبه نقل کرده و محققش دکتر الشثری سندش را حسن دانسته است.(تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3   - تصویر 4)[10]

    البته اینکه امیرالمومنین علیه السلام مانند رسول خدا صلی الله علیه وآله هستند، مفهومش در روایت صحیح اجماعی که حتی بخاری نیز در صحیحش نقل کرده، آمده است، آنجا که رسول خدا صلی الله علیه وآله به حضرت علی علیه السلام فرمودند:

    «تو از من هستی و من هم از تو هستم.» (تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 )[11]

     

    [[1]] أخبرنا العباس بن محمد قال حدثنا الأحوص بن جواب قال حدثنا یونس بن أبی إسحاق عن أبی إسحاق عن زید بن یثیع عن أبی ذر قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لینتهین بنو ولیعة أو لأبعثن إلیهم رجلا کنفسی ینفذ فیهم أمری فیقتل المقاتلة ویسبی الذریة فما راعنی إلا وکف عمر فی حجزتی من خلفی من یعنی فقلت ما إیاک یعنی ولا صاحبک قال فمن یعنی قلت خاصف النعل قال وعلی یخصف نعلا

    [[2]] سنن النسائی الکبرى  ج 5   ص 127 ح 8457 حکم برنامه ی جوامع الکلم: إسناده حسن فی المتابعات والشواهد رجاله ثقات وصدوقیین عدا یزید بن یثیع الهمدانی وهو مقبول

    [[3]] مصنف ابن أبی شیبة  ج 18   ص 81-82 ح 34309 پی دی اف / حدثنا أبو الجواب عن یونس بن أبی إسحاق عن زید بن یثیع عن أبی ذر قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لینتهین أو لأبعثن إلیهم رجلا کنفسی فیمضی فیهم أمری فیقتل المقاتلة ویسبی الذریة

    [[4]] المعجم الأوسط  ج 4   ص 133-134 ح 3797 حدثنا علی بن سعید الرازی قال نا الحسین بن عیسى بن میسرة الرازی قال ناعبد الله بن عبد القدوس قال نا الاعمش عن موسى بن المسیب عن سالم بن أبی الجعد عن جابر بن عبد الله قال بعث رسول الله (ص) الولید بن عقبة إلى بنی ولیعة وکانت بینهم شحناء فی الجاهلیة فلما بلغ بنی ولیعة استقبلوه لینظروا ما فی نفسه فخشی القوم فرجع إلى رسول الله (ص) فقال ان بنی ولیعة ارادوا قتلی ومنعونی الصدقة فلما بلغ بنی ولیعة الذی قال الولید عند رسول الله (ص) أتوا رسول الله (ص) فقالوا یا رسول الله لقد کذب الولید ولکن کانت بیننا وبینه شحناء فخشینا ان یعاقبنا بالذی کان بیننا فقال رسول الله (ص) لینتهین بنو ولیعة أو لأبعثن الیهم رجلا عندی کنفسی یقتل مقاتلتهم ویسبی ذراریهم وهو هذا ثم ضرب بیده على کتف علی بن أبی طالب قال وأنزل الله فی الولید ( یا أیها الذین آمنوا إن جاءکم فاسق ) الآیة

    [[5]] تمام رجال سند این روایت طبق برنامه ی جوامع الکلم ، ثقه یا حسن الحدیث هستند بجز عبد الله بن عبد القدوس که علمایی مانند ابن حبان ، ترمذی و بخاری توثیقش کرده اند. تهذیب التهذیب  ج 5   ص 265

     لذا ابن حجر عسقلانی در جمع بندی احوال این راوی ، او را صدوق دانسته است ؛  «عبد الله بن عبد القدوس التمیمی السعدی الکوفی صدوق رمی بالرفض وکان أیضا یخطىء من التاسعة خت ت» تقریب التهذیب  ج 1   ص 312 رقم  3446

    [[6]] أخبرنا أبو عبد الله محمد بن عبد الله الزاهد الأصبهانی حدثنا أحمد بن مهران بن خالد الأصبهانی حدثنا عبید الله بن موسى حدثنا طلحة بن خیر الأنصاری عن عبد المطلب بن عبد الله عن مصعب بن عبد الرحمن عن عبد الرحمن بن عوف رضی الله عنه قال افتتح رسول الله (ص) مکة ثم انصرف إلى الطائف فحاصرهم ثمانیة أو سبعة ثم أوغل غدوة أو روحة ثم نزل ثم هجر ثم قال أیها الناس أنی لکم فرط وإنی أوصیکم بعترتی خیرا موعدکم الحوض والذی نفسی بیده لتقیمن الصلاة ولتؤتون الزکاة أو لأبعثن علیکم رجلا منی أو کنفسی فلیضربن أعناق مقاتلیهم ولیسبین ذراریهم قال فرأى الناس أنه یعنی أبا بکر أو عمر فأخذ بید علی فقال هذا

    [[7]] المستدرک على الصحیحین  ج 2   ص 131 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه

    [[8]] تهذیب الآثار ( الجزء المفقود )  ج 1   ص 160 قال محمود محمد شاکر: وهذا خبر - عندنا - صحیح سنده

    [[9]] حدثنا شریک عن عیاش العامری عن عبد الله بن شداد قال قدم على رسول الله (ص) وفد أبی سرح من الیمن فقال لهم رسول الله (ص) لتقیمن الصلاة ولتؤتن الزکاة ولتسمعن ولتطیعن أو لأبعثن إلیکم رجلا لنفسی یقاتل مقاتلتکم ویسبی ذراریکم اللهم أنا أو کنفسی ثم أخذ بید علی

    [[10]] مصنف ابن أبی شیبة  ج 18   ص 65 ح 34264 پی دی اف

    [[11]] صحیح البخاری  ج 2   ص 960 ح 2552 و ج 4 ص 1551 ح 4005 وقال لعلی أنت منی وأنا منک

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی