پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    نگاهی به حدیث اولویت (علی اولی الناس بکم بعدی)

    حسین قربانی | يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۲۶ ب.ظ

    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:

    «علی أولى الناس بکم بعدی؛ علی علیه السلام سزاوارترین مردم به شما بعد از من است.»

    این روایت را طبرانی نقل کرده و برنامه ی جوامع الکلم حکم به صحت سندش داده است[1]:

    {تصویر1} {تصویر2}

    «وهب بن حمزه گفت: با علی (علیه السلام) از مدینه تا مکه همراه شدم ، پس ، از ایشان چیزهای ناخوشایندی دیدم و با خود گفتم: اگر به نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله برگردم ، به ایشان شکایت می کنم ، پس هنگامی که به دیدار رسول خدا صلی الله علیه وآله آمدم ، گفتم: از علی علیه السلام چنین و چنان دیدم . پس ایشان فرمودند: این چنین حرف نزن؛ چرا که او بعد از من، سزاوارترین مردم به شماست.»[2]

    نور الدین هیثمی بعد از نقل این روایت گفته است که در سند ان دکین وجود دارد که ابن ابی حاتم از او یاد کرده و تضعیفش نکرده است و بقیه ی رجالش توثیق شده اند.[3]

    {تصویر1} {تصویر2}

    ابو نعیم اصفهانی هم این حدیث را با همین سند نقل کرده، اما به جای دکین، رکین نوشته، که البته او هم ثقه است.[4]

    در خطبه ی 118 نهج البلاغه نیز چنین آمده است:

    «شما یاران حق و برادران دینى هستید. در روز نبرد چون سپر نگهبان یکدیگرید. شما رازداران منید نه مردم دیگر. به نیروى شما کسانى را که روى بر مى تابند مى زنم و از آنان که روى مى آورند، امید طاعت دارم. پس مرا به نیکخواهى و اندرزهاى خود یارى دهید. اندرزهایى عارى از هر نابکارى و در امان از هر ریب و ریا. به خدا سوگند، من اولاى به مردم از خود مردم هستم.»[5]

    عبد الرحمن بن عبد الله الجمیعان وهابی این قسمت از نهج البلاغه را در کتاب «قراءة راشدة لکتاب نهج البلاغة ، المبحث الثانی «العصمة» ، ص 26» آورده است.

    او در این کتاب قسمت های صحیح نهج البلاغه از نظر وهابیت را آورده و گفته است :

    «یکبار دیگر نهج البلاغه را خواندم و مطالبی از آن را یادداشت نمودم و با برخی افراد پیرامون مسایل زیادی بحث و مناقشه کردم تا به قرائت درست از نهج البلاغه رسیدم و اینک امروز آن را تقدیم می کنم.»[6]   

    در سایت نوار اسلام، متعلق به وهابیت، نیز در جواب استفتائی چنین آمده است:

    «اهل سنت کتابی بنام "نهج البلاغه را دوباره بخوانیم" را که نوشته "عبد الرحمن بن عبد الله الجمیعان" را تألیف کرده اند که به فارسی ترجمه شده است و اقوال صحیح را از سقیم تشخیص داده اند.»[7]

    بنابراین، امیرالمومنین علیه السلام بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله نسبت به همه ی مردم و به خصوص ابوبکر ، عمر و عثمان از خودشان سزاوارتر بودند؛ پس وقتی که چنین باشد، خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام و امامت آن حضرت ثابت می شود.

     

    [[1]] المعجم الکبیر للطبرانی  ج 22   ص 135 حکم نرم افزار جوامع الکلم: إسناده متصل ، رجاله ثقات

    [[2]] حدثنا أحمد بن عمرو البزار وأحمد بن زهیر التستری قالا ثنا محمد بن عثمان بن کرامة ثنا عبید الله بن موسى ثنا یوسف بن صهیب عن دکین عن وهب بن حمزة قال صحبت علیا من المدینة إلى مکة فرأیت منه بعض ما أکره فقلت لئن رجعت إلى رسول الله لأشکونک إلیه فلما قدمت لقیت رسول الله صلی الله علیه وآله فقلت رأیت من علی کذا وکذا فقال لا تقل هذا فهو أولى الناس بکم بعدی

    [[3]] مجمع الزوائد  ج 9   ص 109 قال الهیثمی: رواه الطبرانی وفیه دکین ذکره ابن أبی حاتم ولم یضعفه أحد وبقیة رجاله وثقوا

    [[4]] معرفة الصحابة  ج 5   ص 2723 ح 6501 حکم نرم افزار جوامع الکلم: إسناده متصل ، رجاله ثقات ؛ حدثنا سلیمان بن أحمد ثنا أحمد بن عمرو البزار وأحمد بن یحیى بن زهیر قالا : ثنا محمد بن عثمان بن کرامة ثنا عبید الله بن موسى ثنا یوسف بن صهیب عن رکین عن وهب بن جمرة قال : صحبت علیا من المدینة إلى مکة فرأیت منه بعض ما أکره فقلت : لئن رجعت إلى رسول الله صلی الله علیه وسلم لأشکونک إلیه فلما قدمت لقیت رسول الله nفقلت : رأیت من علی کذا وکذا فقال : لا تقل هذا فهو أولى الناس بکم بعدی

    [[5]] شرح نهج البلاغة لابن ابی الحدید  ج 7   ص 166 أَنْتُمُ الْأَنْصَارُ عَلَى الْحَقِّ وَ الْإِخْوَانُ فِی الدِّینِ وَ الْجُنَنُ یوْمَ الْبَأْسِ وَ الْبِطَانَةُ دُونَ النَّاسِ، بِکمْ أَضْرِبُ الْمُدْبِرَ وَ أَرْجُو طَاعَةَ الْمُقْبِلِ، فَأَعِینُونِی بِمُنَاصَحَةٍ خَلِیةٍ مِنَ الْغِشِّ سَلِیمَةٍ مِنَ الرَّیبِ، فَوَاللَّهِ إِنِّی لَأَوْلَى النَّاسِ بِالنَّاسِ

    [[6]] قراءة راشدة لکتاب نهج البلاغة ، ص 12 ثم قرأت تارة أخری ، وأدون ما أقرؤه حتی کتبت بعض مقالات فی «النهج» ، وناقشت بعض الأشخاص فی کثیر من المسائل ، ولم تهدأ نفسی إلی شیء ، حتی کانت القراءة التی استبان لی وجه صحتها ، وهی هذه التی أنقلها الیوم أو بعضها

    [[7]] شماره فتوى 48 ، تاریخ اضافه 2009-11-04

    http://www.islampp.com/index.php?id=144&ftwid=6565

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی