پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    نگاهی به حدیث امامت ( علی إمام المتقین وسید المسلمین )

    حسین قربانی | يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۳۴ ب.ظ

    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «در شب معراج به من چنین وحی شد که علی علیه السلام امام متقین، سید مسلمین و رهبر روسفیدان به سوی بهشت های پرنعمت است.»

    این روایت که متنش دارای شواهدی نیز هست، با سه سند نقل شده که دو تای آن ها معتبر هستند.

    سند یکم:

    «حدثنا محمد بن محمد بن أحمد ثنا محمد بن عبد الله الحضرمی ثنا أبو بکر ابن أبی شیبة ثنا أحمد بن مفضل حدثنا جعفر الأحمر عن هلال أبی أیوب الصیرفی عن أبی کثیر الأنصاری عن عبد الله بن أسعد قال : قال رسول الله صلی الله علیه وآله : انتهیت لیلة أسری بی إلى السدرة المنتهى فأوحی إلی فی علی بثلاث : أنه إمام المتقین وسید المسلمین وقائد الغر المحجلین إلى جنات النعیم.»

    این روایت را ابو نعیم اصفهانی نقل کرده و برنامه ی جوامع الکلم حکم به حسن بودن سندش داده است.[1]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3

    سند دوم:

    «حدثنا أبو بکر بن إسحاق أنبأ محمد بن أیوب أنا عمرو بن الحصین العقیلی أنبأ یحیى بن العلاء الرازی ثنا هلال بن أبی حمید عن عبد الله بن أسعد بن زرارة عن أبیه قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله أوحی إلی فی علی ثلاث أنه سید المسلمین وإمام المتقین وقائد الغر المحجلین .»

    این روایت را حاکم نیشابوری نقل کرده و حکم به صحت سندش داده است.[2]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3

    سند سوم:

    «حدثنا محمد بن مسلم بن عبد العزیز الأشعری الأصبهانی حدثنا مجاشع بن عمرو بهمدان سنة 235 خمس وثلاثین ومائتین حدثنا عیسى بن سوادة الرازی حدثنا هلال بن أبی حمید الوزان عن عبد الله بن عکیم الجهنی قال قال رسول الله nإن الله عز وجل أوحى إلی فی علی ثلاثة أشیاء لیلة أسری أنه سید المؤمنین وإمام المتقین وقائد الغر المحجلین.»

    این روایت را طبرانی نقل کرده است.[3]

    البته همانطور که گفتیم روایاتی نیز وجود دارد که عبارات «سید المسلمین»، «سید العرب»، «امام المتقین» و «قائد الغر المحجلین» در کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله نسبت به حضرت علی علیه السلام استفاده شده است که اگرچه سند بعضی از آنها ضعیف است، اما چون تعدد طرق داریم، یکدیگر را تقویت می کنند.

    روایت یکم:

    سند یکم:

    «عبد الجبار بن أحمد بن عبید الله السمسار حدث عن علی بن المثنى الطهوی روى عنه محمد بن المظفر الحافظ أخبرنا عبید الله بن محمد بن عبید الله النجار قال حدثنا محمد بن المظفر حدثنا عبد الجبار بن أحمد بن عبید الله السمسار ببغداد حدثنا علی بن المثنى الطهوی حدثنا زید بن الحباب حدثنا عبد الله بن لهیعة حدثنا جعفر بن ربیعة عن عکرمة عن بن عباس قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله ... هذا علی بن أبی طالب وصی رسول رب العالمین وإمام المتقین وقائد الغر المحجلین لم أکتبه إلا بهذا الإسناد وبن لهیعة ذاهب الحدیث.»

    این روایت را خطیب بغدادی نقل کرده و تنها اشکالی که به سند آن گرفته، متروک بودن عبد الله بن لهیعه است[4] در حالی که او ثقه است و تنها به خاطر اینکه بعد از آتش گرفتن کتاب هایش از حفظ روایت نقل می کرد، به او اشکال وارد می کنند، اما حتی سختگیرترین حدیث شناسان عامه نیز روایات او را به هنگام داشتن شواهد، معتبر می دانند.[5]

    سند دوم:

    «المفضل بن سلم فی عداد المجهولین روى عن سلیمان الأعمش حدیث منکر تفرد بروایته أهل بخارى أخبرنیه أبو الولید الحسن بن محمد بن علی الدربندی أخبرنا محمد بن أحمد بن سلیمان الحافظ ببخارى أخبرنا محمد بن نصر بن خلف وخلف بن محمد بن إسماعیل قالا حدثنا أبو عثمان سعد بن سلیمان بن داود الشرغی حدثنا أبو الطیب حاتم بن منصور الحنظلی حدثنا المفضل بن سلم لقیته ببغداد عن الأعمش عن عبایة الأسدی عن الاصبغ بن نباتة عن بن عباس قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله ... هذا علی بن أبی طالب أمیر المؤمنین وامام المتقین وقائد الغر المحجلین إلى جنان رب العالمین....»[6]

    سند سوم:

    «أخبرنا أبو القاسم بن السمرقندی أناعاصم بن الحسن أنا أبو عمر بن مهدی أنا أبو العباس بن عقدة نا محمد بن أحمد بن الحسن یعنی القطوانی نا خزیمة بن ماهان المروزی ناعیسى بن یونس عن الأعمش عن سعید بن جبیر عن ابن عباس قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله ... هذا علی بن أبی طالب وصی رسول المسلمین وأمیر المؤمنین وقائد الغر المحجلین فی جنات النعیم.»[7]

    روایت دوم:

    «ابوذر از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل می کند : پرچم علی امیر المؤمنان و امام روسفیدان ، در حوض بر من وارد می شود و می ایستم و دست او را می گیرم و چهره ی او و یارانش سفید است ، پس می گویم : با دو چیز گران بها بعد از من چگونه رفتار کردید ؟ پس می گویند : بزرگتر آن ها را پیروی کردیم و تصدیقش کردیم و کوچکتر را کمک و یاری کردیم و همراه با ایشان جنگیدیم . پس می گوییم : او را برگردانید و از حوض سیرابش کنید . پس از آن می نوشند نوشیدنی که بعد از آن هرگز تشنه نمی شوند و صورت امامشان مانند خورشید فروزان و چهره آنان مثل ماه شب چهارده یا مانند نور های ستاره در آسمان است. این روایت، موضوع است و در سندش راویان مجهول وجود دارد.»[8]

    اینکه سند این روایت ضعیف است، بله چنین است، اما اینکه سیوطی ادعا کرده که جعلی است، سخن باطلی است؛ زیرا مضمون این روایت با اسناد معتبر و متعددی نقل شده است.

    البته از سیوطی انتظاری بیش از این نیست؛ زیرا وی تصریح کرده که از نشانه های اصلی حدیث جعلی این است که روایت در فضیلت اهل بیت علیهم السلام باشد[9] !

    روایت سوم:

    «انس می گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: ای انس ! آب بریز وضو بگیریم ، سپس ایستاد و دو رکعت نماز خواند و سپس فرمود: ای انس ! اول کسی که بر تو از این در وارد می شود ، امیرمؤمنان و آقای مسلمانان و رهبر رو سفیدان و آخرین اوصیاء است. انس می گوید : گفتم خدایا مرا فردی از یارانش قرار بده و آن را کتمان کردم تا اینکه علی علیه السلام آمد . پس فرمود : ای انس ! او چه کسی است؟ گفتم : علی علیه السلام . پس خوشحال ایستاد و او را در بغل گرفت و صورت علی علیه السلام را با صورتش پاک کرد و عرق علی را به صورتش مالید . پس علی علیه السلام گفت: ای رسول خدا صلی الله علیه وآله ! شما را دیدم به گونه ای با من رفتار کردی که قبلا با من این گونه رفتار نکرده بودی. فرمود: چه مانعی دارد در حالی که تو از جانب من دین را بیان می کنی و صدایم را به گوششان می رسانی و آنچه از من در آن اختلاف کردند را برای آنان تبیین می کنی.»[10]

    روایت چهارم:

    «حدثنا عمر بن أحمد بن عمر القاضی القصبانی ثنا علی بن العباس البجلی ثنا أحمد بن یحیى ثنا الحسن بن الحسین ثنا إبراهیم بن یوسف بن أبی اسحاق عن أبیه عن الشعبی قال قال علی قال لی رسول الله علیه الصلاة والسلام مرحبا بسید المسلمین وإمام المتقین ... .»

    این روایت را ابو نعیم اصفهانی[11] و ابن عساکر[12] با سند معتبر[13] نقل کرده اند.

    روایت پنجم:

    «عایشه گوید: علی بن ابی طالب علیهما السلام روزی [به خانه ی ما] آمد ، پس رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره ی او فرمودند: این سید مسلمین است. پس من گفتم: مگر شما سید مسلمین نیستید ای رسول خدا ؟! ایشان فرمودند: من خاتم پیامبران و رسول پروردگار عالمیان هستم.»[14]

    این روایت را ابن عساکر نقل کرده و برنامه ی جوامع الکلم حکم به حسن بودن سندش داده است.[15]

    روایت ششم:

    سند یکم:

    حدثنا أبو العباس محمد بن أحمد المحبوبی ثنا محمد بن معاذ ثنا أبو حفص عمر بن الحسن الراسبی ثنا أبو عوانة عن أبی بشر عن سعید بن جبیر عن عائشة رضی الله عنها أن النبی صلی الله علیه وآله قال أنا سید ولد آدم وعلی سید العرب

    «عایشه گوید: پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: من سید فرزندان آدم علیه السلام هستم و علی علیه السلام سید عرب است.»

    این روایت را حاکم نقل کرده و گفته است که سند این حدیث صحیح است، اما بخاری و مسلم آن را نقل نکرده اند.[16] 

    سند دوم:

    «عایشه گوید: روزی رسول خدا صلی الله علیه وآله به من فرمودند: سید عرب را به نزد من فرا بخوانید. پس من گفتم: مگر شما سید عرب نیستید ای رسول خدا ؟! ایشان فرمودند: من سید فرزندان آدم علیه السلام هستم و علی علیه السلام سید عرب است.»

    این روایت را نیز حاکم در مستدرکش آورده است.[17]

    سند سوم:

    حاکم نیشابوری شاهد دیگری برای حدیث عایشه از جابر نقل کرده است:

    «وله شاهد آخر من حدیث جابر رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله ادعوا لی سید العرب فقالت عائشة رضی الله عنها ألست سید العرب یا رسول الله فقال أنا سید ولد آدم وعلی سید العرب.»[18]

    تصویر 1 - تصویر 2  - تصویر 3 - تصویر 4

     

     


    [[1]] معرفة الصحابة  ج 3   ص 1587 ح 4002 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده حسن

    [[2]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 148 ح 4668 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه

    [[3]] المعجم الصغیر ( الروض الدانی ) للطبرانی ج 2   ص 192 ح 1012

    [[4]] تاریخ بغداد  ج 11   ص 112 ح 5805

    [[5]] از جمله، محمد ناصر الدین ألبانی می گوید: «قلت: ورجاله ثقات کلهم؛ لولا سوء حفظ ابن لهیعة، ولکن لا بأس به فی الشواهد.»  صحیح ابی داود ج 6 ص 242 سایت شامله

    [[6]] تاریخ بغداد  ج 13   ص 122 ح 7106

    [[7]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 326

    [[8]] اللآلىء المصنوعة  ج 1   ص 338 أخبرنا محمد بن ناصر أنبأنا محمد بن علی بن میمون أنبأنا أبو عبد الله محمد بن علی الحسنی حدثنا القاضی محمد بن عبد الله الجعفی حدثنا الحسین بن محمد بن الفرزدق حدثنا الحسن بن علی بن بزیع حدثنا یحیى بن حسن بن فرات القزاز حدثنا أبو عبد الرحمن المسعودی عن الحارث بن حصیرة عن صخر بن الحکم الفزاری حبان بن الحارث الأزی عن الربیع بن جمیل الضبی عن مالک بن ضمرة الرواسی عن أبی ذر مرفوعا : ترد على الحوض رایة علی أمیر المؤمنین وإمام الغر المحجلین فأقوم فآخذ بیده فبیاض وجهه ووجوه أصحابه فأقول ما خلفتمونی فی الثقلین بعدی فیقولون تبعنا الأکبر وصدقناه ووازرنا الأصغر ونصرناه وقاتلنا معه فأقول ردوه رواه حوضی فیشربون شربة لا یظمئون بعدها أبدا ووجه إمامهم کالشمس الطالعة ووجوههم کالقمر لیلة البدر أو کأضواء نجم فی السماء ، موضوع : وإسناده مظلم فیه مجاهیل

    [[9]] تدریب الراوی  ج 1   ص 276 قلت ومن القرائن کون الراوی رافضیا والحدیث فی فضائل أهل البیت

    [[10]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 386 (ح 44654) أخبرنا أبو علی المقرىء أنا أبو نعیم الحافظ نا محمد بن أحمد بن علی نا محمد بن عثمان بن أبی شیبة نا إبراهیم بن محمد بن میمون نا علی بن عباس عن الحارث بن حصیرة عن القاسم بن جندب عن أنس قال قال رسول الله nیاأنس اسکب لی وضوءا ثم قام فصلى رکعتین ثم قال یا أنس أول من یدخل علیک من هذا الباب أمیر المؤمنین وسید المسلمین وقائد الغر المحجلین وخاتم الوصیین قال أنس قلت اللهم أجعله رجلا من الأنصار وکتمته إذ جاء علی فقال من هذا یا أنس فقلت علی فقام مستبشرا فاعتنقه ثم جعل یمسح عن وجهه بوجهه ویسمح عرق علی بوجهه فقال یا رسول الله لقد رأیتک صنعت شیئا ما صنعت بی قبل قال وما یمنعنی وأنت تؤدی عنی وتسمعهم صوتی وتبین لهم ما اختلفوا فیه بعدی

    [[11]] حلیة الأولیاء لابی نعیم الاصبهانی ج 1   ص 66

    [[12]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 370 (ح 44597)

    [[13]] طبق برنامه ی جوامع الکلم ، تمام رجال سند این روایت ، ثقه یا صدوق حسن الحدیث هستند بجز الحسن بن الحسین العرنی که جرح مفسر ندارد و حاکم نیشابوری سند روایتش را صحیح و ابن حجر عسقلانی حسن دانسته اند؛

    «أخبرنا علی بن عبد الرحمن بن عیسى ثنا الحسین بن الحکم الجیزی ثنا الحسن بن الحسین العرنی ... عن رسول الله nقال ... هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه .» المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 164 با سکوت ذهبی

    «... قال ثنا الحسن بن الحسین الأنصاری ... عن سعید بن جبیر عن بن عباس قال لما نزلت إنما أنت منذر ولکل قوم هاد وضع nیده على صدره ... .» تفسیر الطبری  ج 13   ص 108

    قال العسقلانی: «والمستغرب ما أخرجه الطبری بإسناد حسن من طریق سعید بن جبیر عن بن عباس قال لما نزلت هذه الآیة وضع رسول الله nیده على صدره ... .» فتح الباری  ج 8   ص 376

    [[14]] أخبرنا أبو القاسم بن السمرقندی وأبو عبد الله الحسین بن علی بن أحمد المقرىء وأبو البرکات یحیى بن الحسن بن الحسین المدائنی وأبو بکر محمد وأبو عمرو عثمان ابنا أحمد بن عبید الله بن دحروج قالوا أنا أبو الحسین بن النقور نا عیسى بن علی قال قرىء على أبی الحسن بن نوح وأنا أسمع قیل له حدثکم جعفر بن أحمد العوسجی نا أبو بلال الأشعری نا یعقوب التیمی عن جعفر بن أبی المغیرة عن أبن أبزى عن عائشة قالت أقبل علی بن أبی طالب یوما فقال له رسول الله nهذا سید المسلمین فقلت ألست سید المسلمین یا رسول الله فقال أنا خاتم النبیین ورسول رب العالمین

    [[15]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 305 (ح 44435) حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده حسن

    [[16]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 133 ح 4625 هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه وفی إسناده عمر بن الحسن وأرجو أنه صدوق ولولا ذلک لحکمت بصحته على شرط الشیخین وله شاهد من حدیث عروة عن عائشة

    [[17]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 134 ح 4626 أخبرناه أبو بکر محمد بن جعفر القارئ ببغداد ثنا أحمد بن عبید بن ناصح ثنا الحسین بن علوان عن هشام بن عروة عن أبیه عن عائشة رضی الله عنها قالت قال رسول الله nادعوا لی سید العرب فقلت یا رسول الله ألست سید العرب قال أنا سید ولد آدم وعلی سید العرب

    [[18]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 134 ح 4627

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی