پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    نگاهی به حدیث اطاعت (من أطاع علیا فقد أطاعنی)

    حسین قربانی | يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۲:۴۰ ب.ظ

    حضرت رسول صلی الله علیه وآله فرمودند: «هرکس از من اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است و هرکس از من سرپیچی کند، از خدا سرپیچی کرده است و هر کس از علی (علیه السلام) اطاعت کند، از من اطاعت کرده است و هرکس از علی علیه السلام سرپیچی کند، از من سرپیچی کرده است.»

    این روایت در کتب اهل سنت با دو سند نقل شده است که یکی از آن ها صحیح است.

    سند یکم:

    «أخبرنا أبو أحمد محمد الشیبانی من أصل کتابه ثنا علی بن سعید بن بشیر الرازی بمصر ثنا الحسن بن حماد الحضرمی ثنا یحیى بن یعلى ثنا بسام الصیرفی عن الحسن بن عمرو الفقیمی عن معاویة بن ثعلبة عن أبی ذر رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله من أطاعنی فقد أطاع الله ومن عصانی فقد عصى الله ومن أطاع علیا فقد أطاعنی ومن عصى علیا فقد عصانی هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه»

    این روایت را حاکم نقل و تصحیح کرده و ذهبی نیز با او موافقت نموده است.[1]

    حدثنا أبو العباس محمد بن یعقوب ثنا إبراهیم بن سلیمان البرنسی ثنا محمد بن إسماعیل ثنا یحیى بن یعلى ثنا بسام الصیرفی عن الحسن بن عمرو الفقیمی عن معاویة بن ثعلبة عن أبی ذر رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله لعلی بن أبی طالب رضی الله عنه من أطاعنی فقد أطاع الله ومن عصانی فقد عصى الله ومن أطاعک فقد أطاعنی ومن عصاک فقد عصانی هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه

    این روایت را نیز حاکم نقل و تصحیح کرده است.[2]

    ألبانی وهابی، به این حدیث، دو اشکال وارد کرده است:

    یکی اینکه یحیی بن  یعلی در این حدیث، اسلمی است نه محاربی و دوم اینکه عدالت معاویة بن ثعلبة مشخص نشده است !

    در حالی که یحیی بن یعلی در این روایت به قرینه ی روایت دوم حاکم که از بخاری نقل کرده است، محاربی است؛ زیرا یحیی بن یعلی محاربی[3] بر خلاف یحیی بن یعلی اسلمی[4] از شیوخ بخاری است.

    معاویة بن ثعلبة را ابن حبان در شمار ثقات آورده است[5]و علمای بزرگی مثل حاکم و ذهبی روایتش را تصحیح کرده اند؛ لذا معاویه بن ثعلبه نیز ثقه است و در برنامه ی جوامع الکلم به او رتبه ی مقبول داده شده است.

    سند دوم:

    «أخبرنا أبو القاسم أیضا أنا ابن مسعدة أنا أبو عمرو عبد الرحمن بن محمد الفارسی أنا ابن عدی نا محمد بن جعفر بن یزید الطبری نا إبراهیم بن سلیمان التمیمی الکوفی نا عبادة بن زیاد نا عمر بن سعد عن عمر بن عبد الله الثقفی عن أبیه عن جده یعلى بن مرة الثقفی قال سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله یقول من أطاع علیا فقد أطاعنی ومن عصى علیا فقد عصانی ومن عصانی فقد عصى الله ومن أحب علیا فقد أحبنی ومن أحبنی فقد أحب الله ومن أبغض علیا فقد أبغضنی ومن أبغضنی فقد أبغض الله لا یحبک إلا مؤمن ولا یبغضک إلا کافر أو منافق.»[6]

    دلالت حدیث بر ولی امر بودن امیرالمومنین علیه السلام

    بخاری در صحیحش در باب تفسیر آیه ی ((أطیعوا الله وأطیعوا الرسول وأولی الأمر منکم[7] = از خدا اطاعت کنید و نیز اطاعت کنید از رسول و والیان امر که از شمایند.)) حدیثی شبیه همین حدیث از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل کرده که فرمودند:

    « هرکس از من اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است و هرکس از من سرپیچی کند، از خدا سرپیچی کرده است و هر کس از امیر من اطاعت کند، از من اطاعت کرده است و هرکس از امیر من سرپیچی کند، از من سرپیچی کرده است.»[8]

    یعنی  طبق این احادیث، حضرت علی علیه السلام امیر از طرف رسول خدا صلی الله علیه وآله و یکی از مصادیق اولی الامر در قرآن هستند.

     

    [[1]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 130 ح 4617

    [[2]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 139 ح 4641  با تصحیح حاکم

    [[3]] تهذیب الکمال  ج 32   ص 46-47 رقم 6949 ی حیى بن یعلى بن الحارث بن حرب بن جریر بن الحارث المحاربی ... روى عنه : البخاری

    [[4]] تهذیب الکمال  ج 32   ص 50-۵۲ رقم ۶۹۵۱  یحیى بن یعلى الاسلمی القطوانی ... روى عنه : ... (اسم بخاری نیست)

    [[5]] الثقات  ج 5   ص 416 رقم 5480 معاویة بن ثعلبة یروى عن أبى ذر روى عنه أبو الجحاف داود بن أبى عوف

    [[6]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 270 (ح 44326)

    [[7]] نساء: ۵۹

    [[8]] صحیح البخاری  ج 6   ص 2611 ح ۶۷۱۸ أن رسول الله nقال من أطاعنی فقد أطاع الله ومن عصانی فقد عصى الله ومن أطاع أمیری فقد أطاعنی ومن عصى أمیری فقد عصانی

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی