پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    پاسخ به شبهات فاطمیه / درب خانه

    حسین قربانی | پنجشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۱۱ ب.ظ

    شبهه سوم: عمر از داخل مسجد به سوی کجا به راه افتاد و علی علیه السلام را از کجا به کجا کشان کشان آوردند؟! اتاق فاطمه علیها السلام که همانجا داخل مسجد بوده است!!! و درش هم مستقیم به صحن مسجد باز می شده!! البته در آن زمان آن اتاقها در هم نداشته است و به جای در، پارچه آویزان می کرده اند !!

    پاسخ:

    این شبهه در حقیقت دو قسمت است:

    اول: به بیرون در نداشتن خانه ی امیرالمومنین علیه السلام

    دوم: در نداشتن خانه های مدینه

    پاسخ قسمت اول شبهه:

    حجره ی حضرت فاطمه علیها السلام، دو تا در داشت که یکی به مسجد باز می‌شد و در دیگری هم به بیرون.

    اهل سنت می گویند که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در آخرین روزهای حیاتشان و در ایام بیماری شان دستور دادند همه ی درب هایی که به مسجد باز می شوند، بسته شوند جز خوخه ابوبکر ! و ثبوت این جریان نیازمند این است که حجره ی حضرت فاطمه علیها السلام دری به بیرون داشته باشد و دری به سوی داخل مسجد نداشته باشد، همانطور که برهان الدین حلبی گفته است.[1]

    بنابراین، گزارش‌هایی که پیرامون خانه حضرت فاطمه علیها السلام وجود دارد، مربوط به آن دری است که به بیرون باز می شد و در کوچه قرار داشت.

    پاسخ قسمت دوم شبهه:

    یکی از شبهاتی که اخیراً برخی از وهابی ها آن را با مانور فراوان و سر و صدای زیاد مطرح کرده اند، همین شبهه است.

    اما با بررسی روایات موجود در کتاب های شیعه و سنی، این نتیجه به دست می آید که در زمان پیامبر صلی الله علیه وآله خانه های مدینه دارای درهای چوبی بوده است. موارد بسیاری می توان به عنوان شاهد نقل کرد که ما به چند نمونه اشاره می کنیم:

    یکم: باز کردن درب خانه با کلید در قرآن

    خداوند در قرآن کریم به صحابه و دیگر مسلمانان اجازه می دهد که از خانه هایی که کلید آن در اختیار آنان هست، غذا بخورند:

    (( لَیسَ عَلَی الْأَعْمی حَرَجٌ وَلا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلا عَلَی الْمَریضِ حَرَجٌ وَلا عَلی أَنْفُسِکمْ أَنْ تَأْکلُوا مِنْ بُیوتِکمْ أَوْ بُیوتِ آبائِکمْ ... أَوْ ما مَلَکتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدیقِکمْ لَیسَ عَلَیکمْ جُناحٌ أَنْ تَأْکلُوا جَمیعاً أَوْ أَشْتاتاً.))

    «بر نابینا و افراد لنگ و بیمار گناهی نیست (که با شما هم غذا شوند)، و بر شما نیز گناهی نیست که از خانه های خودتان [بدون اجازه خاصّی ] غذا بخورید و همچنین خانه های پدرانتان ... یا خانه ای که کلیدش در اختیار شماست، یا خانه های دوستانتان، بر شما گناهی نیست که به طور دسته جمعی یا جداگانه غذا بخورید.»[2]

    بی تردید خانه ای که در چوبی و یا آهنی نداشته باشد، داشتن کلید برای آن بی معنا خواهد بود.

    در حدیث ذیل نیز با صراحت سخن از باز کردن دَرِ اتاق به وسیله کلید است:

    «پس عمر برخاست و ما نیز همراه او برخاستیم و به اتاق بالا رفتیم؛ پس عمر کلید را از کمربندش بیرون آورد و در را باز کرد ... [محقق کتاب، دکتر عطیه الزهرانی می گوید:] سند این حدیث صحیح است.»[3]

    دوم: دستور پیامبر صلی الله علیه وآله به بستن درها در شب

    مسلم در صحیحش چنین روایت می کند:

    «ابو حمید می گوید: پیامبر صلی الله علیه وآله به ما امر کرد که شب ها ظروف آب را در گوشه ای قرار دهیم و نیز دستور داد که شب هنگام درها را ببندیم.»[4]

    سوم: جنس درِ خانه ی عایشه از چوب عرعر یا ساج بود

    بخاری از محمد بن ابی فدیک روایت می کند که گوید:

    «محمد بن هلال خانه های همسران پیامبر صلی الله علیه وآله را دیده است که پوششی بافته شده از مو بوده است. از وی در باره خانه عایشه پرسیدم. گفت: درِ خانه اش به طرف شام باز می شد. پرسیدم: یک لنگه داشت یا دو لنگه؟ گفت: یک لنگه بیشتر نداشت. گفتم: جنسش از چه بود؟ گفت از چوب درخت عرعر یا ساج.»[5]

     

    [[1]] السیرة الحلبیة  ج 3   ص 461 وهو یفید أن باب علی کرم الله وجهه سد مع سد الخوخ ولم یبق إلا خوخة أبی بکر رضی الله تعالى عنه، وجعل لبیت علی کرم الله وجهه باب من الخارج

    [[2]] نور :61

    [[3]] السنة للخلال  ج 1   ص 204-205 فقام عمر وقمنا معه فصعد إلى غرفة له فأخرج عمر المفتاح من حجزته ثم فتح الباب ... إسناد هذا الحدیث صحیح

    [[4]] صحیح مسلم  ج 3   ص 1593 ح 2010 قال أبو حمید إنما أمر بالأسقیة أن توکأ لیلا وبالأبواب أن تغلق لیلا

    [[5]] الأدب المفرد  ج 1   ص 272 ح 776 عن محمد بن هلال أنه رأى حجر أزواج النبی صلى الله علیه وسلم من جرید مستورة بمسوح الشعر فسألته عن بیت عائشة فقال کان بابه من وجهة الشام فقلت مصراعا کان أو مصراعین قال کان بابا واحدا قلت من أی شیء کان قال من عرعر أو ساج

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی