پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    شهادت امام حسن علیه السلام توسط معاویه

    حسین قربانی | چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۰۲ ب.ظ

    معاویه که امام حسن مجتبی علیه السلام را بزرگترین مانع برای جانشینی یزید می دید - چرا که در هنگام مصالحه شرط کرده بود که خلافت بعد از خودش به آن حضرت منتقل شود – با دسیسه ای، جعده دختر اشعث را که همسر امام بود فریفت و توسط او امام حسن علیه السلام را مسموم کرد و به شهادت رساند.

    این قضیه را تعدادی از علمای اهل سنت ذکر کرده اند که به ترتیب تقدم زمانی ذکر می کنیم:

    1. محمد بن سعد الزهری متوفای 230 هـ

    سبط بن جوزی حنفی که ذهبی از او با عناوینی چون: «امام، واعظ، مورخ ... و حنفی مذهب، فقیه، واعظی یگانه، علامه در تاریخ و سیره ها، با حرمت، محبوب مردم ، موعظی شیرین، خوش سیما و مورد قبول همه یاد کرده است[[1]] در باب سبب وفات امام مجتبی علیه السلام، بعد از ذکر گروهی از علمای اهل سنت که اعتقاد به مسمومیت امام حسن علیه السلام  توسط معاویه داشتند، سخن ابن سعد را نیز آورده است.

    «علمای تاریخ و از جمله ابن عبد البر گفته اند: جعده دختر اشعث بن قیس، همسر امام مجتبی علیه السلام ، آن حضرت را مسموم کرد.

    [اسماعیل بن عبدالرحمن] سُدّی (متوفای 128 هـ) گفته است: یزید بن معاویه مخفیانه به او پیام داد که اگر حسن را مسموم کنی، من با تو ازدواج خواهم کرد؛ پس جعده مسموش کرد. وقتی امام حسن از دنیا رفت، جعده کسی را پیش یزید فرستاد تا به وعده اش وفا کند. یزید در جواب گفت: سوگند به خدا، ما از کاری که با حسن کردی راضی نبودیم؛ آیا در حق خودمان به آن رضایت خواهیم داد؟

    شعبی (متوفای 109 هـ) گفته است: معاویه مخفیانه به او پیام داد و گفت: حسن را مسموم کن تا تو را به ازدواج یزید درآورده و صد هزار درهم به تو بدهم. وقتی حسن علیه السلام از دنیا رفت، کسی را پیش معاویه فرستاد تا از او درخواست کند که به وعده اش وفا نماید. معاویه مال را برای او فرستاد و گفت: من یزید را دوست دارم و امید به زنده بودن او دارم. اگر این مسأله نبود، من تو را به ازدواج او درمی آوردم.

    شعبی گوید: دلیل این سخن این است که امام حسن علیه السلام در هنگام مرگ خودش در حالی که از کار معاویه با خبر شده بود می گفت: تو شربت او را ساختی و او به آرزویش رسید. سوگند به خدا که او به وعده ای که داده است، وفا نخواهد کرد و به آنچه گفته عمل نخواهد کرد.

    جدم (ابن جوزی حنبلی) در کتاب "الصفوة" گفته است: یعقوب بن سفیان در تاریخش گفته: جعده همان کسی است که امام حسن علیه السلام را مسموم کرد و شاعر در این باره گفته است:

    (ای دنیا) فریب می دهی! چه مقدار شیرینی (که می توانی همه مردم را فریب بدهی)!

    با وجود فشار اندوه، اما باز مردم را به خود شاد می کنی!

    اندوهی که به خاطر وفات رسول خدا و وصی او و شهادت حسین و مسمومیت حسن علیهم السلام بود!

    و ابن سعد در طبقاتش گفته است: معاویه چندین بار امام حسن علیه السلام را مسموم کرد؛ زیرا او و برادرش حسین علیه السلام به شام می آمدند.»[[2]]

    2. احمد بن یحیی بلاذری متوفای 279 هـ

    بلاذری که ذهبی از او به عنوان «حافظ اخباری علامة» یاد کرده،[[3]] می نویسد:

    «حصین بن منذر رقاشی (متوفای سال 99 هـ) می گفت: معاویه به هیچ یک از چیزهایی که به حسن علیه السلام گفته بود وفا نکرد؛ حجر بن عدی و اصحابش را به قتل رسانید و برای خلافت پسرش بیعت گرفت و خلافت را شورایی قرار نداد و حسن (علیه السلام) را مسموم کرد[[4]]

    بلاذری همچنین نوشته است:

    «و گفته می شود: ایشان (امام حسن علیه السلام) چهار بار سم داده شد و در اثر آخر آن ها وفات نمود. امام حسین علیه السلام در بیماری ایشان به ایشان فرمود: چه کسی به شما سم داد ؟ (امام حسن علیه السلام) فرمود : آیا میخواهی او را بکشی؟ فرمود: آری. گفت: من به تو از او خبر نمی دهم. اگر او قاتلم باشد، خدا شدید تر از تو از او انتقام می گیرد و اگر او قاتلم نباشد، نمی خواهم بی گناهی در رابطه با من گرفته شود.

    و گفته شده است که معاویه مخفیانه به جعده دختر اشعث، همسر حسن (علیه السلام)، پیام فرستاد و او را تشویق کرد که وی را مسموم نماید. جعده از حسن (علیه السلام) خوشش نمى‌آمد.

    هیثم بن عدى گفته: معاویه دسیسه کرد و به دختر سهیل بن عمره، همسر حسن (علیه السلام)، صد هزار دینار وعده داد که اگر حسن (علیه السلام) را مسموم کند، براى او بفرستد و او نیز این کار را انجام داد.

    ازهر بن عون گوید: حسن علیه السلام داخل بیرونی شد و خارج شد و فرمود: چندین بار سم خورده ام؛ ولی مانند این بار نبوده و تکه ای از جگرم را بیرون انداختم و با چوبی که همراهم بود آن را بر گرداندم.»[[5]]

    3. محمد بن جریر طبری متوفای 310 هـ

    موفق الدین السعدی الخزرجی متوفای 668 هـ می نویسد :

    «در تاریخ طبرى آمده است که حسن بن على علیهما السلام در زمان معاویه، مسموم از دنیا رفت. معاویه که با هوش و زیرک بود، مخفیانه براى جعده دختر اشعث که همسر حسن علیه السلام بود، شربتى فرستاد و به او گفت که اگر حسن را بکشى، تو را به ازدواج یزید درخواهم آورد.

    هنگامى که حسن علیه السلام از دنیا رفت، کسى را فرستاد که معاویه به وعده‌اش عمل کند. معاویه در جواب گفت: من در مورد یزید بخل می ورزم (او را به دست هرکسی نمی سپارم).»[[6]]

    این عالم اهل تسنن بحث مسموم شدن امام حسن علیه السلام را در ذیل شرح حال ابن اثال (قاتل عبدالرحمن بن خالد) آورده و می گوید:

    «ابن اثال در ساختن دواهای تک و ترکیبی و همچنین سم های کشنده مهارت داشته و لذا معاویه بسیار زیاد او را نزدیک به خود نگه می داشت.

    در زمان معاویه گروه زیادی از بزرگان مردم و فرماندهان مسلمانان بر اثر مسوم شدن از دنیا رفتند.»[[7]]

    4. علی بن الحسین المسعودی الشافعی متوفای 346 هـ

    مسعودی که تاج الدین سُبکی او را در زمره علمای شافعی آورده و وی به عنوان « وکان أخباریا مفتیا علامة» یاد کرده است،[[8] ] می نویسد:

    «حسن علیه السلام در سن 55 سالگی به وسیله ی سم وفات یافت و در بقیع کنار مادرش حضرت فاطمه دختر رسول خدا n دفن شد ... .

    سم حسن علیه السلام: امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام و او از امام سجاد علیه السلام روایت کرده است که فرمود: امام حسین علیه السلام بر عمویم امام حسن علیه السلام در آن هنگام که سم خورده بود، وارد شد. پس آن حضرت برای قضای حاجت برخاستند و سپس برگشتند و فرمودند: چندین بار به من سم داده شده است؛ اما تا کنون چنین سم مهلکی نخورده ام و تکه ای از جگرم را بیرون انداختم و با چوبی که همراهم بود آن را بر گرداندم.

    حسین (علیه السلام) به ایشان فرمود: ای برادرم، چه کسی به شما سم داد؟ فرمود: از او چه می خواهی؟ اگر قاتلم همان کسی باشد که به او گمان برده ام، خدا برایش کافی است و اگر قاتلم دیگری باشد، دوست ندارم بی گناهی در رابطه با من گرفته شود. پس سه روز بعد از آن وفات یافت. خدا از ایشان راضی باشد.

    ذکر کسی که به امام حسن علیه السلام سم داد: جعده دختر اشعث بن قیس که همسر حسن (علیه السلام) بود، ایشان را مسموم کرد. معاویه او را گول زد که اگر بتوانى حسن (علیه السلام) را مسموم کنى، هزار درهم مى‌دهم و تو را به همسرى یزید در مى آورم. همین وعده ها بود که او را بر اجراى توطئه ى معاویه تحریک کرد و وقتى این کار را انجام داد، معاویه مال را به جعده داد؛ اما به او پیام داد که من یزید را دوست دارم و اگر این نبود، به وعده‌ام وفا مى‌کردم و تو را به ازدواج او درمى‌آوردم.

    و گفته شده است که امام حسن (علیه السلام) هنگام وفاتش فرمود: همانا شربتش کارگر افتاد و به آرزویش رسید. به خدا سوگند، به آنچه وعده داد، وفا نمی کند و در آنچه گفت، راستگو نبود.»[[9]]

    5. ابوالفرج اصفهانی متوفای 356 هـ

    ابو الفرج اصفهانی که ذهبی از او به عنوان علامه اخباری[10] و صدوق[11] یاد کرده، می نویسد:

    «هنگامى که معاویه قصد کرد که براى خلافت بعد از خودش به نفع یزید از مردم بیعت بگیرد، براى امام حسن علیه السلام و سعد بن أبى وقاص توطئه چید و مخفیانه سم فرستاد. هر دوى آن‌ها به فاصله چند روز از دنیا رفتند. کسى که مأموریت مسموم کردن حسن علیه السلام را به عهده داشت، همسرش جعده، دختر اشعث بن قیس بود؛ به خاطر اموالى که معاویه به او داده بود و به زودى داستان آن را نقل خواهم کرد.»[[12]]

    وی سپس چندین روایت در این باره نقل کرده است:

    روایت اول:

    « اسماعیل بن عبد الرحمن گوید: معاویه به حسن علیه السلام دستور داد تا خطبه ای بخواند، آن هنگام که خلافت را تسلیم او کرد؛ و حسن علیه السلام گمان کرد که به زودی حصر خواهد شد؛ پس در خطبه اش فرمود: خلیفه، تنها کسی است که به روش کتاب خدا و سنت پیامبر n عمل کند و کسی که روشش ظلم و جور باشد، خلیفه نیست؛ بلکه او پادشاهی از پادشاهان است که مدت اندکی از ملک کام می گیرد؛ سپس لذتش قطع می شود و خسرانش باقی می ماند. ((و من نمی‌دانم شاید این آزمایشی برای شماست؛ و مایه بهره‌گیری تا مدّتی.))

    راوی می گوید: سپس امام حسن مجتبی (علیه السلام) به مدینه آمد و در آن جا ساکن شد. معاویه قصد داشت که برای پسرش یزید بیعت بگیرد؛ اما امام مجتبی (علیه السلام) و سعد بن ابی وقاص مانع بزرگی بودند. به همین خاطر سمی فرستاد و آن ها را مسموم کرد و هر دو را کشت.»[[13]]

    روایت دوم:

    «جریر از مغیره (المغیرة بن مقسم الضبی متوفای 136 هـ) روایت می کند که معاویه به جعده دختر اشعث پیام داد که اگر حسن (علیه السلام) را مسموم کنى، تو را به همسرى پسرم یزید در مى‏آورم. جعده، همسر حسن علیه السلام بود. معاویه صد هزار درهم براى او فرستاد و او حسن (علیه السلام) را مسموم کرد. معاویه صد هزار درهم را به جعده تسلیم کرد، ولى او را به همسرى یزید در نیاورد. مردى از خاندان طلحه بعدها جعده را به همسرى گرفت و از او داراى فرزند شد و هرگاه میان آنان و دیگر خانواده‏هاى قریش بگو مگو در مى‏گرفت، فرزندان جعده را ملامت و سرزنش مى‏کردند و به آنان مى‏گفتند: شما پسران زنى هستید که شوهرانشان را مسموم مى کرده‌اند.»[[14]]

    روایت سوم:

    «ابوبکر بن حفص (نوه ی عمر بن سعد) گفت: حسن بن علی علیه السلام و سعد بن ابی وقاص بعد از گذشت ده سال از حکومت معاویه وفات یافتند و مردم معتقد بودند که معاویه به آن دو سم داده است.»[[15]]

    روایت چهارم:

    «ابو عون از عمیر بن اسحاق (تابعی ثقه) نقل می کند که گوید: با حسن و حسین c در خانه بودم که حسن (علیه السلام) داخل بیرونی شد و خارج گشت و فرمود: چندین بار سم خورده ام، ولی مثل این بار نبوده و تکه ای از جگرم را بیرون انداختم و با چوبی که همراهم بود، آن را بر گرداندم. حسین علیه السلام بدو فرمود: چه کسی سم به تو داد ؟ فرمود: از او چه می خواهی؟ آیا می خواهی او را بکشی؟ اگر او قاتلم باشد، خدا شدیدتر از تو از او انتقام می گیرد و اگر او قاتلم نباشد، دوست ندارم بی گناهی در رابطه با من گرفته شود.»[[16]]

    6. طبرانی متوفای 360 هـ به نقل از عبد الله بن حفص (نوه ی عمر بن سعد)

    «ابی بکر بن حفص (نوه ی عمر بن سعد بن ابی وقاص) می گوید: سعد بن ابی وقاص و حسن بن علی علیه السلام در زمان معاویه از دنیا رفتند و [مردم] اعتقاد داشتند که معاویه او (امام حسن) را مسموم کرده است.»[[17]]

    این روایت را طبرانی نقل کرده و سندش طبق برنامه جوامع الکلم صحیح است.[[18]]

    7. حاکم نیشابوری متوفای 405 هـ به نقل از عامر شعبی متوفای 109 هـ

    حاکم در صحیحش دو روایت از شعبی نقل می کند که امام حسن علیه السلام به وسیله ی سم به شهادت رسیدند:

    «داود بن یزید گوید که از شعبی شنیدم که می گفت: به خدا قسم، رسول خدا n و ابوبکر با سمّ کشته شدند و عمر، عثمان و علی بن ابی طالب (علیه السلام) با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی (علیه السلام) با سم و حسین بن علی (علیه السلام) با شمشیر کشته شدند.»[[19]]

    «سری بن اسماعیل از شعبی نقل کرده است که او گفت: از این دنیای پست چه توقعی دارید، در حالی که رسول خدا n و ابوبکر مسموم شدند؛ عمر بن خطاب، عثمان و علی علیه السلام کشته شدند؛ حسن علیه السلام مسموم شد و حسین علیه السلام ناگهانی کشته شد.»[[20]]

    8. ابن عبدالبر متوفای 463 هـ

    ابن عبد البر می نویسد:

    «قتاده و ابوبکر بن حفص گفته اند: حسن بن علی (علیهما السلام) مسموم شد و همسرش جعده دختر اشعث بن قیس به او سم داد.

    گروهی از علما میگویند: جعده این کار را با دسیسه معاویه انجام داد و به خاطر چیزهایى که معاویه به او داد و چند هوو نیز داشت، بوده و خدا داناتر است.»[[21]]

    9. جار الله الزمخشری متوفای 538 هـ

    زمخشری می نویسد :

    «معاویه صد هزار (دینار) به زن حسن (علیه السلام) - جعده دختر اشعث - وعده داد تا ایشان را مسموم کرد. امام (علیه السلام) دو ماه بعد از آن زنده ماند. سم، آنقدر اثر کرد که تشت پر از خون از مقابلش برمى داشتند. حسن (علیه السلام) مى‌فرمود: چند بار پیش از این به من سم داده اند؛ اما هیچ بار مثل این دفعه اثر نکرده بود. لخته هاى خونى که از من خارج شده است را با چوبى که در دست داشتم زیر و رو کردم. دیدم این دفعه سم اثرش را کرده است.

    جعده سپس با این اشعار، امام را مخاطب نمود و گفت:

     اى جعده بر او گریه کن و ناراحت نباش که گریه تو شایسته و حق است نه باطل؛ همانا نمی‌توانی پرده و حفاظ خانه‌ات را بر مثل او کنار بزنی.

    جعده سپس با مردى از قریش ازدواج کرد و فرزندى پسر از وى به دنیا آورد که بچه ها به وى مى گفتند: اى پسر زنى که شوهرش را مسموم کرده است.»[[22]]

    10. ابوالحسن قرطبی حنفی متوفای 550 هـ

    وی چنین تصریح کرده است:

    «حسن (علیه السلام) مسموم از دنیا رفت. همسرش دختر اشعث با دسیسه معاویه او را مسموم کرد.»[[23]]

    11. ابو الفرج بن جوزی حنبلی متوفای 597 هـ

    ابن جوزی می نویسد:

    «جعده دختر اشعث بن قیس، همسر حسن بن علی (علیهما السلام) بود و یزید به او نیرنگ زد [و گفت:]  اگر حسن (علیه السلام) را مسموم کنی، با تو ازدواج خواهم کرد و جعده نیز همان کرد. وقتی حسن (علیه السلام) از دنیا رفت، جعده پیامی برای یزید فرستاد تا به عهدش وفا کند. یزید گفت: سوگند به خدا، ما از کاری که با حسن علیه السلام کردی راضی نبودیم؛ آیا در حق خودمان به آن رضایت خواهیم داد ؟!»[[24]]

    البته شمس الدین ابن الدمشقی شافعی از کتاب المنتظم ابن جوزی مطلب دیگری نقل می کند:

    «امام ابن جوزی در تاریخش المنتظم می گوید: سخن صحیح آن است که کسی که حسن (علیه السلام) را مسموم نمود، جعده دختر اشعث بن قیس بود که همسر حسن (علیه السلام) بوده و معاویه به او نیرنگ زد [و گفت:] حسن (علیه السلام) را مسموم کن تا تو را به همسری یزید در بیاورم.

    معاویه ولایت بعد از خودش را برای حسن (علیه السلام) قرار داده بود و لذا او را مسموم کرد تا امر خلافت بعد از او برای یزید باشد.

    وقتی جعده حسن علیه السلام را مسموم کرد، به معاویه پیام فرستاد تا به آنچه وعده کرده بود وفا کند. پس معاویه به او پاسخ داد: آن را انجام نمیدهم (و تو را به همسری یزید در نمیاورم)؛ زیرا تو وقتی با حسن (علیه السلام) چنان کردی، چه تضمینی است که با یزید همان نکنی؟!»[[25]]

    12. عز الدین بن الاثیر الجزری متوفای 630 هـ

    «و سبب مرگ او این بود که زنش جعده، دختر اشعث بن قیس، به ایشان سم داد؛ لذا به مدت چهل روز زیرش تشتی پایین و بالا برده می شد. پس در اثر آن فوت شد، و زمانی که بیماری حسن (علیه السلام) شدت گرفت، به برادرش حسین (علیه السلام) فرمود: ای برادر، من 3 بار مسموم شده ام، ولی مانند این بار مسموم نشده بودم. جگر من (بر اثر این سم ) بیرون آمده. حسین (علیه السلام) سوال کرد: ای برادرم، چه کسی به شما سم داده ؟ حسن (علیه السلام) فرمودند: برای چه سوال می کنی؟ آیا می خواهی با آنها بجنگی ؟ آنها را به خدا واگذار.»[[26]]

    13. عماد الدین ابو الفداء متوفای 732 هـ

    «امام حسن علیه السلام با سمی که همسرش جعده، دختر اشعث داد، از دنیا رفت. برخی گفته اند: این کار به دستور معاویه بوده است. برخی گفته اند که به دستور یزید بوده و به او وعده داد که اگر این کار را انجام دهی، با تو ازدواج می کنم؛ پس او این کار را انجام داد و از یزید خواست که با او ازدواج کند، ولی یزید قبول نکرد.»[[27]]

    14. شمس الدین الذهبی متوفای 748 هـ

    «قتاده می گوید: حسن به حسین (علیهما السلام) فرمود: چندین مرتبه سم خوردم، ولی مانند این نخورده بودم؛ جگرم را بیرون می اندازم. پس [حسین علیه السلام] فرمود: چه کسی این کار را انجام داده است؟ پس، [حسن علیه السلام] از اطلاع دادن به او خود داری کرد.

    واقدی می گوید: گفته شده به او سم داده شد، سپس نجات یافت، سپس سم داده شد و نجات یافت، سپس در آخرین بار مرگش فرا رسید و طبیب گفت: این کسی است که سم روده هایش را پاره کرده است. و از بعضی شنیدم که می گفت: معاویه به بعضی از خادمینش مهربانی می کرد تا به او سم دهند.

    ابو عوانه از مغیره از ام موسی نقل می کند که جعده دختر اشعث بن قیس به حسن علیه السلام سم داد و مریض شد و به مدت چهل روز تشتی زیرش گذاشته و برداشته می شد.»[[28]]

    15. ابن الوردی متوفای 749 هـ

    «برخى گفته‌اند که همسر حسن (علیه السلام) - جعده دختر اشعث -  او را مسموم کرد؛ برخى گفته‌اند: این کار به دستور معاویه بوده است و برخى دیگر گفته‌اند که به دستور یزید بوده و او را به طمع انداخت که با تو ازدواج خواهم کرد، ولى به این وعده‌اش وفا نکرد.

    حسن (علیه السلام) وصیت کرد که در کنار جدش به خاک سپرده شود، ولی مروان بن حکم مانع این کار شد و این امر سبب ایجاد فتنه بین امویان و هاشمیان شد؛ پس در بقیع دفن شد و وقتی خبر وفات حسن (علیه السلام) به معاویه رسید، [از خوشحالی] سجده کرد.»[[29]]

    16. فضل الله بن روزبهان خنجی اصفهانی متوفای 925 هـ

    این عالم اهل سنت که علیه شیعه کتابی نیز نوشته است، می نویسد:

    «آن حضرت شهید است به زهر پالوده ی خالص و در بقیع دفن کرده شده است. و این اشارت است به سبب شهادت آن حضرت؛ روایت کرده اند که چون آن حضرت با اهل شام صلح کرد و خلافت را بگذاشت و با اهل جماعت و سایر اولاد امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مدینه نقل فرمود و مدتی در آنجا ساکن شد، بعد از آن جعده بنت اشعث بن قیس که زوجه ی آن حضرت بود، آن حضرت را زهر داد و آن حضرت مریض شد.

    روایت کرده اند که در مرض موت می فرمود که، مرا چند نوبت زهر دادن؛ این نبوت اثر آن در رگ جان خود درمی یابم.چون مرض اشتداد یافت فرمود: فرش مرا نقل کنید به صحن خانه، شاید که در ملکوت آسمان و زمین نظر کنم.بعد از آن وفات فرمود.»[[30]]

     

    [[1]] تاریخ الإسلام  ج 48   ص 183-184 یوسف بن قزغلی بن عبد الله الإمام ، الواعظ ، المؤرخ شمس الدین ، أبو المظفر الترکی ، ثم البغدادی العونی الحنفی . سبط الإمام جمال الدین أبی الفرج ابن الجوزی وکان إماما ، فقیها ، واعظا ، وحیدا فی الوعظ ، علامة فی التاریخ والسیر ، وافر الحرمة ، محببا إلى الناس ، حلو الوعظ ، لطیف الشمائل ،صاحب قبول تام

    [[2]] تذکرة الخواص، ص 191-192 سایت مکتبة اهل البیت / قال علماء السیر: منهم ابن عبد البر سمته زوجته جعدة بنت الأشعث بن قیس الکندی. وقال السدی: دس الیها یزید بن معاویة أن سمی الحسن وأتزوجک فسمته فلما مات ارسلت الی یزید تسأله الوفاء بالوعد فقال أنا والله ما ارضاک للحسن افنرضاک لأنفسنا. وقال الشعبی: إنما دس الیها معاویة فقال سمی الحسن وأزوجک یزید وأعطیک مائة الف درهم فلما مات الحسن بعث الی معاویة تطلب انجاز الوعده فبعث الیها بالمال وقال: إنی احب یزید وأرجو حیاته لولا ذلک لزوجتک ایاه. وقال الشعبی: ومصداق هذا القول أن الحسن کان یقول عند موته وقد بلغه ما صنع معاویة لقد عملت شربته وبلغ امنیته والله لا یفی بما وعد ولا یصدق فیما یقول. وقد حکی جدی فی کتاب الصفوة قال: ذکر یعقوب بن سفیان فی تاریخ أن جعدة التی سمته وقال الشاعر فی ذلک: تغر فکم لک من سلوة تفرح عنک غلیل الحزن؛ بموت النبی وقتل الوصی وقتل الحسین وسم الحسن. وقال ابن سعد فی الطبقات: سمه معاویة مرارا لأنه کان یقدم علیه الشام هو وأخوه الحسین علیه السلام

    [[3]] تذکرة الحفاظ  ج 3   ص 892 أحمد بن یحیى صاحب التاریخ المشهور من طبقة أبی داود السجستانی حافظ اخباری علامة

    [[4]] أنساب الأشراف  ج 1   ص 387 فکان حصین بن المنذر الرقاشی أبو ساسان یقول: ما وفى معاویة للحسن بشیء مما جعل، قتل حجرا وأصحابه، وبایع لابنه ولم یجعلها شورى، وسم الحسن

    [[5]] أنساب الأشراف  ج 1  ص 389 ویقال إنه سم أربع دفعات فمات فی أخراهن، وأتاه الحسین وهو مریض فقال له: أخبرنی من سقاک السم ؟ قال: لتقتله ؟ قال: نعم. قال: ما أنا بمخبرک إن کان صاحبی الذی أظن فالله أشد له نقمة وإلا فوالله لا یقتل بی برئ. وقد قیل أن معاویة دس إلى جعدة بنت الأشعث بن قیس امرأة الحسن، وأرغبها حتى سمته وکانت شانئة له . وقال الهیثم بن عدی: دس معاویة إلى ابنة سهیل بن عمرة امرأة الحسن مائة ألف دینار على أن تسقیه شربة بعث بها إلیها ففعلت. وحدثنی روح بن عبد المؤمن قال حدثنی عمی عن أزهر بن عون قال: خرج الحسن بن علی على من کان یجالسه فقال: لقد لفظت الساعة طائفة من کبدی أقلها هذا العود، ولقد سقیت السم غیر مرة وما سقیته أشد من مرتی هذه. ثم دخل علیه من الغد وهو یکید بنفسه

    [[6]] عیون الأنباء فی طبقات الأطباء  ج 1   ص 174 وفی تاریخ الطبری أن الحسن بن علی رضی الله عنهما مات مسموما فی أیام معاویة وکان عند معاویة کما قیل دهاء فدس إلى جعدة بنت الأشعث بن قیس وکانت زوجة الحسن رضی الله عنه شربة وقال لها إن قتلت الحسن زوجتک بیزید. فلما توفی الحسن بعثت إلى معاویة تطلب قوله فقال لها فی الجواب أنا أضن بیزید

    [[7]] عیون الأنباء فی طبقات الأطباء  ج 1   ص 171 وکان ابن أثال خبیرا بالأدویة المفردة والمرکبة وقواها وما منها سموم قواتل وکان معاویة یقربه لذلک کثیرا. ومات فی أیام معاویة جماعة کثیرة من أکابر الناس والأمراء من المسلمین بالسم

    [[8] ] طبقات الشافعیة الکبرى  ج 3   ص 456 علی بن الحسین بن علی المسعودی صاحب التواریخ ... وکان أخباریا مفتیا علامة صاحب ملح وغرائب .

    [[9]] مروج الذهب  ج 1   ص 67 وکانت وفاة الحسن - وهو یومئذ ابن خمس وخمسین سنة - بالسم.ودفن بالبقیع مع أمه فاطمة بنت رسول الله صلى الله علیه وسلم ... سم الحسن رضی الله عنه : حدثنا جعفر بن محمد، عن أبیه، عن جده علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب رضی الله عنهم، قال: دخل الحسین على عمی الحسن بن علی لما سقی السم، فقام لحاجة الإنسان ثم رجع، فقال: لقد سقیت السم على مرار فما سقیت مثل هذه، لقد لفظت طائفة من کبدی فرأیتنی أقلبه بعود فی یدی، فقال له الحسین: یا أخی، من سقاک. قال: وما ترید بذلک. فإن کان الذی أظنه فالله حسیبه وإن کان غیره فما أحب أن یؤخذ بی بریء، فلم یلبث بعد ذلک إلا ثلاثا حتى توفی، رضی الله عنه. ذکر الذی سمه : وذکر أن امرأته جعدة بنت الأشعث بن قیس الکندی سقته السم، وقد کان معاویة دس إلیها: إنک إن احتلت فی قتل الحسن وجهت إلیک بمائة ألف درهم، وزوجتک من یزید، فکان ذلک الذی بعثها على سمه، فلما مات وفى لها معاویة بالمال، وأرسل إلیها: إنا - نحب حیاة یزید، ولولا ذلک لوفینا لک بتزویجه. وذکر أن الحسن قال عند موته: لقد حاقت شربته، وبلغ أمنیته والله لا وفى لها بما وعد، ولا صدق فیما قال.

    [10] سیر أعلام النبلاء  ج 16   ص 201-202 العلامة الاخباری أبوالفرج علی بن الحسین بن محمد القرشی الاموی الاصبهانی الکاتب مصنف کتاب الاغانی والعجب انه اموی شیعی ... قلت لا بأس به

    [11] میزان الاعتدال فی نقد الرجال  ج 5   ص 151 رقم 5831 و لسان المیزان  ج 4   ص 221 رقم 584 علی بن الحسین أبو الفرج الأصبهانی الأموی صاحب کتاب الأغانی ... والظاهر أنه صدوق

    [[12]] مقاتل الطالبیین  ج 1   ص 13 ودس معاویة إلیه حین أراد أن یعهد إلى یزید بعده، وإلى سعد بن أبی وقاص سماً فماتا منه فی أیام متقاربة. وکان الذی تولى ذلک من الحسن زوجته " جعدة " بنت الأشعث بن قیس لمال بذله لها معاویة. وسنذکر الخبر فی ذلک

    [[13]] حدثنی أبو عبید، قال: حدثنا فضل المصری، قال: حدثنا شریح بن یونس، قال: حدثنا أبو حفص الأبار، عن إسماعیل بن عبد الرحمن: أن معاویة أمر الحسن أن یخطب لما سلم الأمر إلیه، وظن أن سیحصر، فقال فی خطبته: إنما الخلیفة من سار بکتاب الله، وسنة نبیه صلى الله علیه وسلم، ولیس الخلیفة من سار بالجور، ذلک ملک ملک ملکا یمتع به قلیلا ثم تنقطع لذته وتبقى تبعته: " وإن أدری لعله فتنة لکم ومتاع إلى حین. قال: وانصرف الحسن رضی الله عنه إلى المدینة فأقام بها، وأراد معاویة البیعة لابنه یزید، فلم یکن شیء أثقل من أمر الحسن بن علی، وسعد بن أبی وقاص، فدس إلیهما سما فماتا منه

    [[14]] حدثنی أحمد بن عبید الله بن عمار، قال: حدثنا عیسى بن مهران، قال: حدثنا عبید بن الصباح الخراز، قال: حدثنی جریر، عن مغیرة، قال: أرسل معاویة إلى ابنة الأشعث إنی مزوجک بیزید ابنی، على أن تسمی الحسن بن علی، وبعث إلیها بمائة ألف درهم، فقبلت وسمت الحسن، فسوغها المال ولم یزوجها منه، فخلف علیها رجل من آل طلحة فأولدها، فکان إذا وقع بینهم وبین بطون قریش کلام عیروهم، وقالوا: یا بنی مسمة الأزواج

    [[15]] حدثنی أحمد بن عبید الله، قال: حدثنی عیسى بن مهران، قال: حدثنا یحیى بن أبی بکیر، قال: حدثنا شعبة، عن أبی بکر بن حفص، قال: توفی الحسن بن علی، وسعد بن أبی وقاص فی أیام بعد ما مضى من إمارة معاویة عشر سنین، وکانوا یرون أنه سقاهما سما

    [[16]] مقاتل الطالبیین  ج 1   ص 20 أخبرنا أحمد بن محمد الهمدانی، قال: حدثنا یحیى بن الحسن العلوی، قال: حدثنا سلمة بن شبیب، قال: حدثنا عبد الرزاق، قال: أخبرنا معمر، قال: حدثنی من سمع ابن سیرین یحدث مولى للحسن بن علی، وحدثنی أحمد بن عبید الله بن عمار، قال: حدثنا عیسى بن مهران، قال: حدثنا عثمان بن عمر، قال: حدثنا أبو عون، عن عمیر بن إسحاق - واللفظ له - قال: کنت مع الحسن والحسین فی الدار فدخل الحسن المخرج ثم خرج فقال: لقد سقیت السم مرارا ما سقیته مثل هذه المرة، ولقد لفظت قطعة من کبدی فجعلت أقلبها بعود معی، فقال له الحسین: من سقاکه؟ فقال: وما ترید منه؟ أترید أن تقتله، إن یکن هو هو فالله أشد نقمة منک، وإن لم یکن هو فما أحب أن یؤخذ بی بریء

    [[17]] حدثنا محمد بن عبد الله الحضرمی قال ثنا محمد بن عبد الله بن نمیر ثنا یحیى بن أبی بکیر ثنا شعبة عن أبی بکر بن حفص أن سعدا والحسن بن علی رضی الله عنهما ماتا فی زمن معاویة رضی الله عنه فیرون أنه سمه

    [[18]] المعجم الکبیر  ج 3   ص 71 ح 2694

    بررسی سند روایت طبق برنامه ی جوامع الکلم:

    محمد بن عبد الله الحضرمی : ثقة / محمد بن عبد الله بن نمیر : ثقة / یحیى بن أبی بکیر القیسی : ثقة / شعبة بن الحجاج العتکی : ثقة / عبد الله بن حفص القرشی : ثقة

    [[19]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 61 ح 4395 فحدثنا أبو بکر أحمد بن محمد المروزی غیر مرة ثنا عبد الصمد بن الفضل البلخی ثنا مکی بن إبراهیم ثنا داود بن یزید الأودی قال سمعت الشعبی یقول والله لقد سم رسول الله صلى الله علیه وسلم وسم أبو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن عفان صبرا وقتل علی بن أبی طالب صبرا وسم الحسن بن علی وقتل الحسین بن علی صبرا رضی الله عنهم فما نرجو بعدهم

    [[20]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 67 ح 4412 فحدثنی أبو بکر بن محمد الصیرفی بمرو ثنا عبد الصمد بن الفضل ثنا مکی بن إبراهیم ثنا السری بن إسماعیل عن الشعبی أنه قال ماذا یتوقع من هذه الدنیا الدنیة وقد سم رسول الله صلى الله علیه وسلم وسم أبو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب حتف أنفه وکذلک قتل عثمان وعلی وسم الحسن وقتل الحسین حتف أنفه

    [[21]] الاستیعاب  ج 1   ص 389 وقال قتادة وأبو بکر بن حفص سم الحسن بن على سمته إمرأته جعدة بنت الأشعث بن قیس الکندى . وقالت طائفة کان ذلک منها بتدسیس معاویة إلیها وما بذل لها من ذلک وکان لها ضرائر والله أعلم

    [[22]] ربیع الأبرار  ج 1  ص 438 جعل معاویة لجعدة بنت الأشعث امرأة الحسن مائة ألف حتى سمته، ومکث شهرین وإنه لیرفع من تحته کذا طستا من دم. وکان یقول: سقیت السم مرارا ما أصابنی فیها ما أصابنی فی هذه المرة، لقد لفظت کبدی فجعلت أقلبها بعود کان کان فی یدی. وقد ورثته جعدة بأبیات منها : یا جعد بکیه ولا تسأمی ... بکاء حق لیس بالباطل / إنک لن ترخی على مثله ... سترک من حاف ولا ناعل. وخلف علیها رجل من قریش فأولدها غلاما، فکان الصبیان یقولون له: یا ابن مسممة الأزواج

    [[23]] التعریف بالأنساب والتنویه بذوی الأحساب  ج 1   ص 3 ومات الحسن مسموما سمته زوجته بنت الأشعث الکندیة دسه إلیها معاویة

    [[24]] المنتظم  ج 5   ص 226 أخبرنا محمد بن عبدالملک بن خیرون قال أخبرنا أبو محمد الحسن بن علی الجوهری قال أخبرنا أبو عمر بن حیویة قال حدثنا محمد بن خلف قال حدثنی أبو عبدالله الیمانی قال حدثنا محمد بن سلام الجمحی عن ابن جعدة قال کانت جعدة بنت الأشعث بن قیس تحت الحسن بن علی فدس إلیها یزید أن سمی حسنا حتى أتزوجک ففعلت فلما مات الحسن بعثت جعدة إلى یزید تسأله الوفاء بما وعدها فقال إنا والله لم نرضک للحسن أفنرضاک لأنفسنا

    [[25]] جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی بن أبی طالب ( ع )، ج 2 ص 209 - 210 پی دی اف / قال الإمام ابن الجوزی فی تاریخه : المنتظم والصحیح أن ( الذی سمه هی ) جعدة بنت الأشعث بن قیس وکانت تحت الحسن فدس إلیها معاویة أن سمی الحسن وأزوجک یزید . وکان معاویة قد جعل ولایة العهد بعده للحسن فسمه لیکون الامر بعده لابنه یزید . فلما فعلت ذلک أرسلت إلیه تطالبه بما عاهدها علیه وتذکره بالعهد والوفاء . فأجابها معاویة : لا نفعل ( ذلک ) وقد فعلت بالحسن ما فعلت فکیف آمنک على یزید

    [[26]] اسد الغابة  ج 2   ص 21 وکان سبب موته أن زوجته جعدة بنت الأشعث بن قیس سقته السم ، فکان توضع تحت طست ، وترفع أخرى نحو أربعین یوما ، فمات منه ، ولما اشتد مرضه قال لأخیه الحسین رضی الله عنهما : یا أخی سقیت السم ثلاث مرات لم أسق مثل هذه ، إنی لأضع کبدی ، قال الحسین : من سقاک یا أخی ؟ قال : ما سؤالک عن هذا ؟ أترید أن تقاتلهم ؟ أکلهم إلى الله عز وجل

    [[27]] المختصر فی أخبار البشر  ج 1   ص 127 وتوفی الحسن من سم سقته زوجته جعدة بنت الأشعث، قیل فعلت ذلک بأمر معاویة، وقیل بأمر یزید بن معاویة، ووعدها أنه یتزوجها إن فعلت ذلک، فسقته السم وطالبت یزید أن یتزوجها فأبى

    [[28]] سیر أعلام النبلاء  ج 3   ص 274-275 قال قتادة قال الحسن للحسین قد سقیت السم غیر مرة ولم أسق مثل هذه إنی لأضع کبدی فقال من فعله فأبى أن یخبره . قال الواقدی ... فیقال إنه کان سقی ثم أفلت ثم سقی فأفلت ثم کانت الآخرة وحضرته الوفاة فقال الطبیب هذا رجل قد قطع السم أمعاءه وقد سمعت بعض من یقول کان معاویة قد تلطف لبعض خدمه أن یسقیه سما . أبو عوانة عن مغیرة عن أم موسى أن جعدة بنت الأشعث بن قیس سقت الحسن السم فاشتکى فکان توضع تحته طشت وترفع أخرى نحوا من أربعین یوما

    [[29]] تاریخ ابن الوردی  ج 1   ص 158 وقیل إن زوجته جعدة بنت الأشعث سمته ، قیل بأمر معاویة ، وقیل بأمر یزید أطمعها بالتزوج بها ولم یف ؛ وأوصى الحسن أن یدفن عند جده ، فمنع مروان بن الحکم والی المدینة من ذلک وکادت تکون فتنة بین الأمویین والهاشمیین ، فدفن بالبقیع وبلغ معاویة موت الحسن فسجد

    [[30]] وسیلة الخادم الی المخدوم، ص 156-157

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی