پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    سنت در اصول دین نیز حجت است

    حسین قربانی | شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۲۵ ب.ظ

    یکی از اشکالاتی که مخالفین در بحث با شیعیان در مورد امامت مطرح می کنند، این است که شیعه آن را باید فقط و فقط از قرآن اثبات کند؛ زیرا شیعه امامت را از اصول دین می داند و سنت در اصول دین حجت نیست.

    اما علمای بزرگ ایشان، نظر دیگری دارند:

    1. ابن تیمیه

    شیخ الاسلام وهابیان ، ابن تیمیه می گوید:

    «در باب اصول دین باید به کتاب و سنت مراجعه کرد، همان طوری که این را بیان کردم.»[1]

    و در کتاب دیگر می گوید:

    «مذهب اصحاب ما این است که اخبار آحادی که تلقی به قبول هستند، برای اثبات اصول دین، صلاحیت دارند.»[2]

    2. بدر الدین حنبلی

    بدر الدین حنبلی می گوید:

    «و همینطور واجب است در سایر ابواب اصول دین ، نصوص کتاب و سنت، اصل مورد اعتماد قرار داده شود و از آن تبعیت شود.»[3]

    3. ابن أبی العز حنفی

    ابن أبی العز حنفی می‌گوید:

    «چگونه کسی از اصول دین صبحت می‌کند، در حالی که از کتاب و سنت استفاده نمی‌کند ؟!»[4]

    4. ابوالمظفر سمعانی

    ابوالمظفر سمعانی می گوید:

    «روایات یک دلیل مهم در باب اصول دین محسوب می شود.»[5]

    5. عبدالرحمن بن ناصر السعدی

    وی در تفسیر آیه ی 59 سوره نساء می نویسد:

    «سپس خداوند دستور داد به ارجاع آنچه که مردم در مورد آن تنازع می کنند در اصول دین و فروعش به خدا و رسول؛ یعنی به کتاب خدا و سنت رسولش؛ چرا که در آن دو، فصل الخطاب در جمیع مسائل اختلافی است... چرا که بنای دین بر کتاب خدا و سنت رسولش است و ایمان بجز با آن دو استوار نمی شود و بازگشت به آن دو، شرط در ایمان است و به این دلیل است که خداوند فرمود: ((اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید!))»[6]

     

    [[1]] کتب ورسائل وفتاوى ابن تیمیة فی التفسیر، ج 16، ص 469 وهذا الذی ذکرته من أنه یجب الرجوع فى أصول الدین إلى الکتاب و السنة

    [[2]] المسودة  ج 1   ص 223 مذهب أصحابنا أن أخبار الآحاد المتلقاة بالقبول تصلح لاثبات أصول الدیانات

    [[3]] مختصر الفتاوی المصریة ج 1 ص 242 وَکَذَلِکَ الْوَاجِب نَظِیر ذَلِک فِی سائر ابواب أصُول الدّین أَن یَجْعَل نُصُوص الْکتاب وَالسّنة هِیَ الأَصْل الْمُعْتَمد الَّذِی یجب اتِّبَاعه

    [[4]] شرح العقیدة الطحاویة  ج 1، ص 221 وکیف یتکلم فی أصول الدین من لا یتلقاه من الکتاب والسنة

    [[5]] قواطع الادلة للسمعانی، ج1، ص 323 فصارت الاخبار اصلاً کبیراً فی اصول الدین

    [[6]] تفسیر السعدی  ج 1   ص 184 ثم أمر برد کل ما تنازع الناس فیه ؛ من أصول الدین وفروعه ، إلى الله والرسول ، أی : إلى کتاب الله وسنة رسوله ؛ فإن فیهما الفصل فی جمیع المسائل الخلافیة ، إما بصریحهما ، أو عمومهما ؛ أو إیماء ، أو تنبیه ، أو مفهوم ، أو عموم معنى ، یقاس علیه ما أشبهه . لأن کتاب الله وسنة رسوله ، علیهما بناء الدین ، ولا یستقیم الإیمان إلا بهما ، فالرد إلیهما ، شرط فی الإیمان ، فلهذا قال : ( إن کنتم تؤمنون بالله والیوم الآخر )

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی