پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    فرار ابوبکر در جنگ احد

    حسین قربانی | پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۳۴ ب.ظ

    علاوه بر روایاتی که از ثابت ماندگان در جنگ احد یاد کرده و از ابوبکر نام نبرده اند _جلوتر بیان خواهیم کرد_ روایاتی نیز وجود دارند که فرار ابوبکر را صراحتا بیان کرده اند.

    روایت اول:

    «عایشه مى‌گوید: ابوبکر هر گاه یاد روز اُحُد مى‌افتاد،‌ گریه مى‌کرد و مى‌گفت: آن روز، روز طلحه بود. سپس گفت: نخستین کسى که در آن روز (پس از فرار) بازگشت، من بودم؛ رسول خدا صلی الله علیه وآله را دیدم که با یکى از کفار مى‌جنگید، به طلحه گفتم: همان جایى که هستى باش که من چیزهایى را از دست داده‌ام، مردى از خویشان من است که عزیزتر است از تمام آنچه بین مشرق و مغرب است. و من به رسول خدا صلی الله علیه وآله نزدیکتر بودم، کسى را که نمى‌شناختم به طرف رسول خدا صلی الله علیه وآله آمد، هنگامى که نزدیک شد دیدم ابو عبیده جراح است، خودمان را به پیامبر صلی الله علیه وآله رساندیم؛ دیدم دندان‌هاى جلوى آن حضرت شکسته شده و صورتش شکافته و دو حلقه از حلقه‌هاى زره در صورتش فرو رفته بود.»[[1]]

    این روایت را ابو داود طیالسی (متوفای 204 هـ) نقل کرده و حاکم نیشابوری تصحیح نموده است.[[2]]

    روایت دوم:

    «اسماعیل بن عمر مى‌گوید: هنگامى که عمر دستور داد تا نام افراد را جهت دریافت حقوق از بیت المال بنویسند، طلحه بن عبید الله با یک نفر از بنى تمیم آمد و درخواست نام نویسى کرد. مردى از انصار با جوانى لاغر آمد و او هم همین درخواست را داشت. عمر پرسید: این پسر کیست؟ گفت: پسر برادرت براء بن نضر. عمر به وى خوش آمد گفت و او را در آغوش گرفت و براى وى چهار هزار تعیین کرد.

    طلحه گفت: دوستان مرا هم در نظر داشته باش. براى آنان نیز هر کدام ششصد تعیین کرد. طلحه گفت: مانند امروز این چنین تفاوت و اختلاف ندیده‌ام. عمر گفت: فکر مى‌کنى دوستانت و پسر برادرم را در یک سطح و اندازه باید قرار دهم؟ روز اُحُد پدر این پسر نزد من و ابوبکر آمد، و ما دو نفر از کشته شدن رسول خدا صلی الله علیه وآله صحبت مى‌کردیم، به ما گفت: چرا نشسته اید؟ اگر رسول خدا  صلی الله علیه وآله کشته شده است، خداى او نمرده است، بلکه او زنده است و نمى میرد. سپس شمشیرش را به دست گرفت و به جنگ دشمن رفت، بیست ضربه بر سینه و صورت وى دشمن وارد کرد که سرانجام به شهادت رسید؛ ولی اینها پدرانشان بر تکذیب رسول خدا صلی الله علیه وآله کشته شدند؛ پس چگونه فرزند کسی که همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله  جنگیده است را همانند فرزند کسی قرار دهم که با رسول خدا صلی الله علیه وآله جنگ کرده است؟! به خدا پناه می برم از اینکه منزلتشان را برابر قرار دهیم.»[[3]]

     

    [[1]] مسند الطیالسی  ج 1   ص 3 ح 6 حدثنا أبو داود قال حدثنا بن المبارک عن إسحاق بن یحیى بن طلحة بن عبید الله قال أخبرنی عیسى بن طلحة عن أم المؤمنین عائشة قالت کان أبو بکر رضی الله عنه إذا ذکر یوم أحد بکى ثم قال ذاک کله یوم طلحة ثم أنشأ یحدث قال کنت أول من فاء یوم أحد فرأیت رجلا یقاتل مع رسول الله صلى الله علیه وسلم دونه وأراه قال یحمیه قال فقلت کن طلحة حیث فاتنی ما فاتنی فقلت یکون رجلا من قومی أحب إلی وبینی وبین المشرق رجل لا أعرفه وأنا أقرب إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم منه وهو یخطف المشی خطفا لا أخطفه فإذا هو أبو عبیدة بن الجراح فانتهینا إلى رسول الله صلى الله علیه وسلم وقد کسرت رباعیته وشج فی وجهه وقد دخل فی وجنته حلقتان من حلق المغفر

    [[2]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 298 ح 5159 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه

    [[3]] الاستذکار  ج 3   ص 248-249  وذکر عمر قال حدثنا محمد بن حاتم قال حدثنا علی بن ثابت قال حدثنی موسى بن ثابت بن عیینة عن إسماعیل بن عمر قال لما فرض عمر بن الخطاب الدیوان جاءه طلحة بن عبید الله بنفر من بنی تمیم لیفرض لهم وجاءه رجل من الأنصار بغلام مصفر سقیم فقال عمر للأنصار من هذا الغلام قالوا هذا بن أخیک هذا بن أنس بن النضر قال عمر مرحبا وأهلا وضمه إلیه وفرض له ألفا فقال له طلحة یا أمیر المؤمنین انظر فی أصحابی هؤلاء قال نعم یفرض له فی ستمائة ستمائة فقال طلحة والله ما رأیتک کالیوم أی شیء هذا فقال عمر أنت یا طلحة تظنن أنی أنزل هؤلاء منزلة هذا هذا بن من جاءنا یوم أحد أنا وأبو بکر وقد أشیع أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قتل فقال یا أبا بکر ویا عمر ما لی أراکما واجفان إن کان رسول الله صلى الله علیه وسلم قتل فإن الله حی لا یموت ثم ولى بسیفه فضرب عشرین ضربة عدها فی وجهه ثم قتل شهیدا وهؤلاء قتل آباؤهم على تکذیب رسول الله صلى الله علیه وسلم فکیف أجعل بن من قاتل مع رسول الله صلى الله علیه وسلم کابن من قاتل رسول الله صلى الله علیه وسلم معاذ الله أن نجعله بمنزلة سواء

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی