پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    جهل عثمان به حکم غسل جنابت

    حسین قربانی | دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵ ق.ظ

    مسلم در صحیحش از زید بن خالد جهنی روایت کرده است که گفت:

    «من از عثمان بن عفان پرسیدم که اگر مردی با زنش بیامیزد و نطفه از وی بیرون نیاید، چه کند؟ عثمان گفت: به همان گونه که برای نماز وضو می گیرد، اینجا نیز وضـو بگیرد و نره خود را بشوید. سپس گفت: این دستور را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم.»[[1]]

    بخاری نیز در صحیحش از زید بن خالد روایت کرده است که گفت:

    «از عثمان بن عفان پرسیدند که چون مردی با زن بیامیزد و نطفه از وی بیرون نیاید، چه کنـد؟ او گفت: غسل بر گردن او نیست. و سـپس گفت: این دسـتور را از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم. راوی گفت: پس از آن همین پرسش را از علی علیه السلام، زبیر بن عوام، طلحه بن عبید الله و ابی بن کعب کردم و آنان نیز همین سخن را از سوی پیامبر صلی الله علیه وآله بازگو کردند.»[[2]]

    آنچه در این روایت آمده که حضرت علی علیه السلام، ابی بن کعب و دیگران، در آن برداشت با عثمان همداستان بوده اند، دروغی است که بر ایشان بسته اند تا بر نادانی خلیفه در پاسخ چنین پرسش آسان و ساده ای پرده بکشند؛ زیرا قبلا در بحث علم عمر دیدیم که پیشوای ما امیرالمومنین علیه السلام در همین زمینه بر خلیفه دوم خرده گرفت و سخن او را نپذیرفت و فرمود: «ختنه گاه مرد که از ختنه گاه زن گذشت، باید غسل کنند و آنگاه عمر به سوی عایشه فرستاد تا وی نیز همان سخن علی علیه السلام را گفت و خلیفه نیز در برابر آن سر فرود آورد و گفت: به گوش من نرسد که کسی چنان کاری کرده و سپس غسل ننموده است، وگرنه به سختی او را کیفر خواهم کرد.»[[3]]

    این روایت را احمد بن حنبل نقل کرده و محققین کتابش؛ یعنی شعیب الارنؤوط[[4]] و حمزه احمد الزین[[5]]، سندش را تصحیح کرده اند.

    آری، در همان روز همه کسانی که دستور این زمینه را نمی دانستند، از آن آگاه شدند و ناسازگاری در مورد آن از میان برخاست.

    وجوب غسل در جماع بدون انزال در سنت نبوی

    در روایات متعددی در کتب اهل سنت، از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده است که با برخورد اندام های جنسی زن و مرد به یکدیگر، غسل واجب می شود؛ خواه منی بیرون بیاید و خواه نیاید، که در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم.

    روایت بخاری و مسلم از ابو هریره

    بخاری در صحیحش از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت می کند که فرمودند:

    «چون مرد میان ران ها و دو کناره اندام نهفته زن جای گیرد و ختنه گاه آن دو به یکدیگر بچسبد، باید غسل کنند.»[[6]]

    مسلم نیز در صحیحش از پیامبر صلی الله علیه وآله چنین روایت میکند:

    «چون میان ران ها و دو کناره اندام نهفته اش جای گیرد و برای فرو بردن نره به تلاش پردازد، باید غسل کنند؛ چه نطفه ای از او بیرون آمده باشد و چه نه.»[[7]]

    روایت ابن حبان و ابو داود از ابی بن کعب

    ابن حبان در صحیحش با سند صحیح (طبق نظر ارنؤوط)[[8]] از ابی بن کعب روایت کرده است که گفت:

    «حدیث «انّما کان الماء من الماء = با انزال منی، غسل واجب می‌شود» مربوط به آسان‌گیری و رخصتی است که در صدر اسلام بوده است؛ ولی بعدها از آن نهی شد و حکم آن منسوخ گردید.»[[9]]

    همچنین ابو داود سجستانی با سند صحیح از ابی بن کعب روایت کرده است که گفت:

    «به راستی که رسول خـدا صلی الله علیه وآله در آغاز اسلام آن را آسان گیری ای برای مردم گردانید؛ زیرا جامه اندک داشتند و سپس دستور داد تا غسل کنند.»[[10]]

    روایت مسلم از عایشه

    مسلم در صحیحش از جابر بن عبد الله از ام کلثوم از عائشه نقل کرده است که گفت:

    «مردى از رسول خدا صلی الله علیه وآله سؤال کرد درباره زنى که با همسرش نزدیکى مى‌کند؛ اما در ادامه کسل مى‌شود (انزال صورت نمى‌گیرد)، آیا بر هر دوى آن‌ها غسل واجب است؟ در حالى که عائشه در مجلس بود، رسول خدا صلی الله علیه وآله به عائشه اشاره کرد و فرمود: من و این زن (عائشه) این کار را انجام دادیم و سپس غسل کردیم.»[[11]]

    روایت ابن خزیمه در صحیحش از ابو موسی اشعری

    ابن خزیمه در صحیحش روایت می کند که:

    «ابو موسی با گروهی نشسـته بود که آن ها در آنچه غسل را بایسـته می گرداند گفتگو می کردند؛ پس کسانی از مهاجران که در آن انجمن بودنـد گفتنـد: چون ختنه گاه مرد و زن به یکدیگر برخورد، باید غسل کنند و کسانی از انصار که آنجا بودند گفتند: چنین نیست، مگر اینکه آبی جهنده از مرد برود. پس ابو موسـی گفت: من گزارش را می آورم؛ پس برخاسـته به سوی عایشـه رفت و گفت: من می خواهم چیزی از تو بپرسم و شرمم می آید. گفت: شرم مدار؛ اگر چیزی از من بپرسی، آن را از مادرت که تو را زائیـده پرسـیده ای، راستی را که من مادر تو ام. گوید: من گفتم:چه کاری غسل را بایسـته می گرداند؟ گفت: دانا لغزیده! پیامبر خـدا صلی الله علیه وآله فرمود: چون مرد میان دو ران و دو کناره اندام نهفه زن بنشـیند و دو ختنه گاه به یکدیگر برسـد، باید غسل کرد.»[[12]]

    سخن ابو عیسی ترمذی

    ابوعیسی ترمذی بعد از نقل روایت «هر گاه سرختنه گاه از ختنه گاه بگذرد، غسل واجب شود» و صحیح و حسن شمردن آن، می گوید:

    «این حدیث عایشه، نظر اکثر اهل علم از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وآله است؛ از جمله ابوبکر، عمر، عثمان، علی علیه السلام، عایشه و فقهای تابعی و بعد از آنان؛ مانند سفیان ثوری، شافعی، احمد و اسحاق.»[[13]]

    سخن محیی الدین نووی

    محیی الدین نووی در شرح صحیح مسلم می نویسد:

    «توده یاران پیامبر صلی الله علیه وآله و آینـدگان ایشان گفته اند که این دسـتور نسخ شده و مرادشان از نسخ، آن است که در آغـاز کار، اگر کسی بـا زن می آمیخت و نطفه ای از وی بیرون نمی آمد، غسل برگردن او نبود و سـپس غسل بایسـته گردیـد، و ابن عباس و جز او بر آن رفته اند که این دسـتور، از آغاز هم درباره آن نبوده تا سـپس نسخ شود؛ زیرا مراد پیامبر صلی الله علیه وآله از آن سخن این بوده که اگر کسی خواب آمیزش با زن دید و نطفه از وی بیرون نیامد، غسل بر وی نیست و این فرمان هم بی چون و چرا سر جای خود است.»[[14]]

     

    [[1]] صحیح مسلم  ج 1   ص 270 ح 347 أن زید بن خالد الجهنی أخبره أنه سأل عثمان بن عفان قال قلت أرأیت إذا جامع الرجل امرأته ولم یمن قال عثمان یتوضأ کما یتوضأ للصلاة ویغسل ذکره قال عثمان سمعته من رسول الله صلى الله علیه وسلم

    [[2]] صحیح البخاری  ج 1   ص 77 ح 177 أن زید بن خالد أخبره أنه سأل عثمان بن عفان رضی الله عنه قلت أرأیت إذا جامع فلم یمن قال عثمان یتوضأ کما یتوضأ للصلاة ویغسل ذکره قال عثمان سمعته من رسول الله صلى الله علیه وسلم فسألت عن ذلک علیا والزبیر وطلحة وأبی بن کعب رضی الله عنهم فأمروه بذلک

    [[3]]عن عبید بن رفاعة بن رافع عن أبیه قال ... واتفق الناس على أن الماء لا یکون إلا من الماء إلا رجلین علی بن أبی طالب ومعاذ بن جبل قالا إذا جاوز الختان الختان فقد وجب الغسل قال فقال علی یا أمیر المؤمنین إن أعلم الناس بهذا أزواج رسول الله صلى الله علیه وسلم فأرسل إلى حفصة فقالت لا علم لی فأرسل إلى عائشة فقالت إذا جاوز الختان الختان وجب الغسل قال فتحطم عمر یعنى تغیظ ثم قال لا یبلغنی أن أحدا فعله ولا یغسل إلا أنهکته عقوبة

    [[4]] مسند أحمد بن حنبل  ج 35 ص 21-23 ح  21096 قال شعیب الأرنؤوط : صحیح

    [[5]] مسند احمد، ج 15 ص 406-407 ح 20995 قال حمزة احمد الزین: إسناده صحیح / پی دی اف

    [[6]] صحیح البخاری  ج 1   ص 110 ح 287 عن أبی هریرة عن النبی صلى الله علیه وسلم قال إذا جلس بین شعبها الأربع ثم جهدها فقد وجب الغسل

    [[7]] صحیح مسلم  ج 1   ص 271 ح 348 عن أبی هریرة أن نبی الله صلى الله علیه وسلم قال إذا جلس بین شعبها الأربع ثم جهدها فقد وجب علیه الغسل وفی حدیث مطر وإن لم ینزل

    [[8]] صحیح ابن حبان  ج 3   ص 447 ح 1173 قال شعیب الأرنؤوط : إسناده صحیح على شرط الشیخین

    [[9]] أخبرنا الحسن بن سفیان قال حدثنا حبان بن موسى قال أخبرنا عبد الله قال أخبرنا یونس بن یزید عن الزهری عن سهل بن سعد عن أبی بن کعب قال إنما کان الماء من الماء رخصة فی أول الإسلام ثم نهی عنها

    [[10]] صحیح ابی داود للألبانی، ج 1 ص 385 ح 208 حدثنا أحمد بن صالح ثنا بن وهب أخبرنی عمرو یعنی بن الحرث عن بن شهاب حدثنی بعض من أرضى أن سهل بن سعد الساعدی أخبره أن أبی بن کعب أخبره أن رسول الله صلى الله علیه وسلم إنما جعل ذلک رخصة للناس فی أول الإسلام لقلة الثیاب ثم أمر بالغسل ونهى عن ذلک قال أبو داود یعنی الماء من الماء

    [[11]] صحیح مسلم  ج 1   ص 272 ح 350 عن جابر بن عبد الله عن أم کلثوم عن عائشة زوج النبی صلى الله علیه وسلم قالت إن رجلا سأل رسول الله صلى الله علیه وسلم عن الرجل یجامع أهله ثم یکسل هل علیهما الغسل وعائشة جالسة فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم إنی لأفعل ذلک أنا وهذه ثم نغتسل

    [[12]] صحیح ابن خزیمة  ج 1   ص 114 ح 227 عن أبی موسى الأشعری أنهم کانوا جلوسا فذکروا ما یوجب الغسل فقال من حضر من المهاجرین إذا مس الختان الختان وجب الغسل وقال من حضره من الأنصار لا حتى یدفق قال أبو موسى أنا آتیکم بالخبر فقام إلى عائشة رضی الله عنها فسلم ثم قال إنی أرید أن أسألک عن شیء وأنا أستحی منه فقالت لا تستحی أن تسأل عن شیء تسأل عنه أمک التی ولدتک فإنما أنا أمک قال قلت ما یوجب الغسل قالت على الخبیر سقطت قال رسول الله صلى الله علیه وسلم إذا جلس بین شعبها الأربع ومس الختان الختان وجب الغسل

    [[13]] سنن الترمذی  ج 1   ص 182 ح 109 حدثنا هناد حدثنا وکیع عن سفیان عن علی بن زید عن سعید بن المسیب عن عائشة قالت قال النبی صلى الله علیه وسلم إذا جاوز الختان الختان وجب الغسل قال أبو عیسى حدیث عائشة حدیث حسن صحیح قال وقد روى هذا الحدیث عن عائشة عن النبی صلى الله علیه وسلم من غیر وجه إذا جاوز الختان الختان فقد وجب الغسل وهو قول أکثر أهل العلم من أصحاب النبی صلى الله علیه وسلم منهم أبو بکر وعمر وعثمان وعلی وعائشة والفقهاء من التابعین ومن بعدهم مثل سفیان الثوری والشافعی وأحمد وإسحاق قالوا إذا التقى الختانان وجب الغسل

    [[14]] شرح النووی على صحیح مسلم  ج 4   ص 36 وأما حدیث الماء من الماء فالجمهور من الصحابة ومن بعدهم قالوا انه منسوخ ویعنون بالنسخ أن الغسل من الجماع بغیر انزال کان ساقطا ثم صار واجبا وذهب بن عباس رضی الله عنه وغیره إلى انه لیس منسوخا بل المراد به نفی وجوب الغسل بالرؤیة فی النوم اذا لم ینزل وهذا الحکم باق بلا شک

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی