پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    جهل عثمان به حکم زن شوهر مرده

    حسین قربانی | دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۰۵:۵۹ ب.ظ

    ابو عیسی ترمذی با سند صحیح از فریعه بنت مالک بن سنان (خواهر ابو سعید خدری) روایت کرده است که:

    «به نزد پیـامبر صلی الله علیه وآله شـدم و از ایشان پرسـیدم که آیا می توانم به نزد کسانم در بنی خـدره برگردم؛ زیرا شوهرم در جسـتجوی بندگان فراری اش بیرون شده و چون به حوالی قدوم رسـیده، آنان را یافته و آن ها او را کشته اند و شوهرم مرا در خانه ای که ملک وی باشد، جای نداده است. گوید: به پیامبر صلی الله علیه وآله عرض کردم که به من اجازه بدهید تا به نزد کسانم بروم. پیامبر صلی الله علیه وآله پاسخ داد: " آری" و من برگشـتم و در حجره یـا مسـجد بودم که ایشان مرا خواندند- یا فرمود تا مرا خواندنـد و سـپس فرمود: من به تو چه گفتم؟ من داسـتان خود را بـا شوهر خویش که قبلا یاد کرده بودم، دوباره گفتم و آن حضرت فرمود: در خانه ات بمان تا مـدت مقرر به سـر رسـد. فریعه گفت: پس من  چهار ماه و ده روز ایام عده را در آنجا گذراندم و چون روزگار عثمان شد، در پی من فرستاد و آن داستان را پرسید و من او را آگاه ساختم تا از آن پیروی کرد و بر اساس آن داوری نمود.»[[1]]

    این روایت را خود ترمذی حسن و صحیح دانسته و البانی نیز در تحقیقش تصحیح کرده است.[[2]]

    ابن قیّم جوزیه بعد از نقل این روایت می گوید:

    «این حدیثی صحیح است که در حجاز و عراق شهرت دارد و مالک آن را در موطا خود نقل کرده و به آن استدلال نموده و آن را مبنای مذهب خود گردانیده است.»[[3]]

    مرحوم علامه امینی می فرماید: این داستان هم- ماننـد حدیث قبلی- اندک بودن دانش خلیفه را نشـان می دهد که حتی از آنچه که زن مزبـور می دانسـته، او آگـاهی نداشـته است و اینجـا نیز آنچه را که آنجا گفتیم بازگو می کنیم و باز دوباره نظر بگردان و به شگفت آی از خلیفه ای که نشانه های دین خویش را از زنان ملتش بگیرد با آن که خود بایـد در آن روز، یگانه مرجع ملت باشد در مورد همه آنچه که اسـلام پاک آورده و در قرآن و سـنت پیامبر صلی الله علیه وآله است، و با آنکه جای خالی پیامبر صلی الله علیه وآله به وسیله او باید پر شود و در احکام دشوار و مسائل مشکل باید به او اتکاء کنند- چه رسد به مساله ای این قدر سهل و ساده- و پس از این هـا از پسـر عمر به شـگفت آی که مردی با این اندازه بهره از دانش را داناترین صحابه در روزگار خویش می شـمارد. آری زنده باش و شگفتی های روزگار را بنگر.

     

    [[1]] حدثنا الأنصاری أنبأنا معن أنبأنا مالک عن سعد بن إسحاق بن کعب بن عجرة عن عمته زینب بنت کعب بن عجرة أن الفریعة بنت مالک بن سنان وهی أخت أبی سعید الخدری أخبرتها أنها جاءت رسول الله صلى الله علیه وسلم تسأله أن ترجع إلى أهلها فی بنی خدرة وأن زوجها خرج فی طلب أعبد له أبقوا حتى إذا کان بطرف القدوم لحقهم فقتلوه قالت فسألت رسول الله صلى الله علیه وسلم أن أرجع إلى أهلی فإن زوجی لم یترک لی مسکنا یملکه ولا نفقة قالت فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم نعم قالت فانصرفت حتى إذا کنت فی الحجرة أو فی المسجد نادانی رسول الله صلى الله علیه وسلم أو أمر بی فنودیت له فقال کیف قلت قالت فرددت علیه القصة التی ذکرت له من شأن زوجی قال امکثی فی بیتک حتى یبلغ الکتاب أجله قالت فاعتددت فیه أربعة أشهر وعشرا قالت فلما کان عثمان أرسل الی فسألنی عن ذلک فأخبرته فاتبعه وقضى به أنبأنا محمد بن بشار أنبأنا یحیى بن سعید أنبأنا سعد بن إسحاق بن کعب بن عجرة فذکر نحوه بمعناه قال أبو عیسى هذا حدیث حسن صحیح

    [[2]] سنن الترمذی  ج 3   ص 508-509 ح 1204

    [[3]] زاد المعاد  ج 5   ص 680 فالحدیث حدیث صحیح مشهور فی الحجاز والعراق وأدخله مالک فی موطئه واحتج به وبنى علیه مذهبه

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی