پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    اجتهاد شیخین در ترک قربانی

    حسین قربانی | سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۳۳ ب.ظ

    «از حذیفه بن اسید نقل شده است که گوید: ابوبکر و عمر را دیدم که از اهلشان قربانى نمیکردند از ترس آنکه مبادا مردم از آن ها پیروى کنند.»

    این روایت را بیهقی نقل کرده[[1]] و سندش حسن است.[[2]]

    همین روایت را الحسین بن یحیى الأعور (متوفای 334 هـ) با سند کوتاه تر نقل کرده که در آن راویِ حسن الحدیث در روایت بیهقی نیز وجود ندارد و بقیه ی راویانش همان راویان سند قبلی هستند که همگی ثقه اند و لذا سندش صحیح است.[[3]]

    متقی هندی نیز بعد از نقل این روایت، نقل کرده که ابن کثیر سندش را تصحیح نموده است.[[4]]

    و از شعبى نقل شده که ابوبکر و عمر در موسم حج حاضر شدند و قربانى نکردند.[[5]]

    شافعى نیز گوید: «به ما رسیده که ابوبکر و عمر در روز عید قربان، قربانى نمیکردند؛ به دلیل کراهت از اینکه خیال نشود که آن واجب است.»[[6]]

    مرحوم علامه امینی می فرماید: آیا این دو از حکمت بر چیزى مطلع شدند که رسول خدا صلی الله علیه وآله بر آن مطلع نشدند؟ پس قربانى کرد و به آن امر نمود و تحریص و تاکید بر آن فرمود و آن را سنت پیروى شده قرارداد و آیا بر آن حضرت پوشیده ماند چیزی که آن دو نفر آن را شناختند از گرفتن امت این را از آئین و روش واجبه؟ یا اینکه این دو بر امت اسلامى مهربان تر از آن حضرت صلی الله علیه وآله بودند که دوست داشتند امت گرانبار نشود به نفقه و پول قربانى ها ؟! یا اینکه آنها ترسیدند که این بدعت در دین شود به گمان و مظنه وجوب؟ لکن آن دلیل باطلی است؛ زیرا رسول خدا صلی الله علیه وآله هنگامی که قربانى کرد و امر فرمود، این دستور توأم بود با بیان عدم وجوب آن و صحابه هم این را از آن حضرت شناختند و بنابراین عمل ایشان بود و تابعین و پیروان هم از ایشان تلقى کردند و همینطور کشیده شده و جارى گردیده تا زمان حاضر ما، و اگر آنچه آن دو نفر خیال کرده بودند شایع بود، لازم بود ترک همه مستحبات. و آنگاه احتمال خیال وجوب بهتر بود که از فعل و قول پیامبر صلی الله علیه وآله ناشى شود؛ چون که سنت اوست و دین آن است که آن حضرت آن را بیان نموده است، لکن آن احتمال داده نشده؛ براى آنکه آن را توأم نمود به بیان؛ پس چرا همانطور که آن حضرت عمل نمود، آن دو نفر نکردند؟ و حال آنکه دو خلیفه آن حضرت بودند.

    و عجیب ترین عجیب ها اینکه خلیفه دوم در اینجا نقض کرده سنت ثابته شارع بزرگوار را از ترس اینکه مبادا امت احتمال وجوب دهند، در حالی که سنت قرار میدهد چیزهایى را که اصلى براى آن در دین نیست؛ مانند زکات اسب، نماز تراویح و بدعت هاى بسیار دیگر و او در تمام اینها نمی ترسد و غمگین نمی شود و توجهى نمی کند.

     

    [[1]] سنن البیهقی الکبرى  ج 9   ص 265 ح 18814 أخبرناه أبو الفتح هلال بن محمد بن جعفر الحفار ببغداد أنبأ أبو عبد الله الحسین بن یحیى بن عیاش القطان ثنا أبو الأشعث ثنا المعتمر بن سلیمان قال سمعت إسماعیل بن أبی خالد عن مطرف عن عامر عن حذیفة بن أسید قال لقد رأیت أبا بکر وعمر رضی الله عنهما وما یضحیان عن أهلهما خشیة أن یستن بهما فلما جئت بلدکم هذا حملنی أهلی على الجفاء بعد ما علمت السنة

    [[2]] بررسی سند روایت طبق برنامه جوامع الکلم:

    هلال بن محمد الحفار: صدوق حسن الحدیث / الحسین بن یحیى الأعور: ثقة / أحمد بن المقدام العجلی: ثقة / معتمر بن سلیمان التیمی: ثقة / إسماعیل بن أبی خالد البجلی: ثقة / مطرف بن طریف الحارثی: ثقة / عامر بن واثلة اللیثی: له إدراک / حذیفة بن أسید الغفاری: صحابی

    [[3]] جزء من حدیث ابی عبد الله القطان، رقم 18 حَدَّثَنَا أَبُو الأَشْعَثِ، قثنا الْمُعْتَمِرُ، قَالَ: سَمِعْتُ إِسْمَاعِیلَ بْنَ أَبِی خَالِدٍ، عَنْ مُطَرِّفٍ، عَنْ عَامِرٍ، عَنْ حُذَیفَةَ بْنِ أُسَیدٍ، قَالَ: ” لَقَدْ رَأَیتُ أَبَا بَکْرٍ وَعُمَرَ رَضِی اللَّهُ عَنْهُمَا وَمَا یضَحِّیانِ عَنْ أَهْلِهِمَا، خَشْیةَ أَنْ یسْتَنَّ بِهِمَا، قَالَ: فَلَّمَا جِئْتُ بَلَدَکُمْ هَذَا حَمَلَنِی أَهْلِی عَلَى الْجَفَاءِ بَعْدَمَا عَمِلْتُ السُّنَّةَ / نسخه خطی موجود در برنامه جوامع الکلم

    [[4]] کنز العمال  ج 5   ص 86 ح 12663 وقال ابن کثیر إسناده صحیح .

    [[5]] المطالب العالیة  ج 10   ص 481 ح 2302 وحدثنا فضیل بن عیاض عن مغیرة عن الشعبی قال إن أبا بکر وعمر رضی الله عنهما شهدا الموسم فلم یضحیا

    [[6]] الأم  ج 2   ص 224 وقد بلغنا أن أبا بکر وعمر رضی الله عنهما کانا لا یضحیان کراهیة أن یقتدى بهما لیظن من رآهما أنها واجبة

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی