پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    نژاد پرستی عمر

    حسین قربانی | چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۲۸ ب.ظ

    عمر بن خطاب نسبت به عجم عداوت خاصی داشته، به طوری که از ارث بردن آنان و سخن گفتن به زبان عجمی جلوگیری می کرد.

    منع عمر از ارث بردن عجم

    با چند سند معتبر روایت شده است که عمر از ارث بردن عجمی که در غیر بلاد عرب به دنیا می آمد، ممانعت می کرد.

     مالک در موطأ خود از شخصی مورد اعتماد در نزد خودش و او از سعید بن مسیب نقل کرده است که گفت:

    «عمر بن خطاب ابا میکرد از اینکه احدی از عجم ها ارث ببرد مگر اینکه در مملکت عرب به دنیا آمده باشد.»[[1]]

    ابو عمر بن عبد البر بعد از نقل این روایت، تصریح می کند که این خبر از عمر، مستفیض است.

    «ابو عمر گوید: نمیدانم آن شخص ثقه در این روایت چه کسی است، ولی این خبر از عمر مستفیض است از روایت اهل مدینه و عراق.»[[2]]

    مالک همچنین در کتاب المدونة الکبری، چندین سند برای این خبر ذکر کرده که یکی از آنها صحیح است:

    1. « قال مالک قال بن وهب وأخبرنی مالک بن أنس حدثنی الثقة عن سعید بن المسیب أنه سمعه یقول أن عمر بن الخطاب أبى أن یورث أحدا من الأعاجم إلا أحدا ولد فی العرب. قال مالک وذلک الأمر المجتمع علیه عندنا
    2. وأخبرنی بن وهب عن مخرمة ویزید بن عیاض عن بکیر بن عبد الله بن الأشج عن بن المسیب عن عمر بن الخطاب مثله (سند صحیح[[3]])
    3. قال بن وهب وأخبرنی یونس بن یزید عن بن شهاب عن عمر بن عبد العزیز وعروة بن الزبیر وعمرو بن عثمان بن عفان وأبی بکر بن سلیمان بن أبی حثمة وأبی بکر بن عبد الرحمن بن الحارث بن هشام مثله
    4. قال بن وهب وأخبرنی یحیى بن حمید المعافری عن قرة بن عبد الرحمن عن بن شهاب أنه قال قد قضى بذلک عمر بن الخطاب وعثمان بن عفان.»[[4]]

    نهی عمر از یادگیری زبان عجمی و تکلم به آن

    این قضیه در کتب اهل سنت با دو سند معتبر از عمر بن خطاب روایت شده است.

    سند اول:

    بیهقی از طریق سفیان ثوری از ثور بن یزید از عطاء بن دینار روایت می کند که عمر بن الخطاب گفت: «زبان عجمی را یاد نگیرید و وارد کنیسه های مشرکین در روز عید آنان نشوید؛ زیرا که غضب بر آنان نازل می‌شود.»[[5]]

    ابن تیمیه[[6]] و ابن قیم جوزیه[[7]] این روایت را از بیهقی نقل کرده و سندش را صحیح دانسته اند.

    سند دوم:

    معافی بن عمران موصلی (متوفای 185 هـ) از عبد الله بن عمر العدوی از نافع از ابن عمر روایت می کند که عمر گفت: «مکالمه به زبان عجم را یاد نگیرید؛ زیرا وقتى شخصى آن را یاد مى‌گیرد، خبیث و نیرنگ باز مى‌شود. لباس عجم‌ها را نیز نپوشید؛ زیرا اگر این کارها را انجام بدهید، عذاب خواهید شد.»[[8]]

    این طریق را دکتر سیّد زکریا حسینی در تحقیق کتاب «نماز جمعه در فقه اسلامی» بررسی سندی کرده و در نهایت آن را حسن دانسته است.[[9]]

    این در حالی است که رسول خدا صلی الله علیه وآله، طبق روایات صحیح اهل سنت، فرموده اند:

    «ای مردم، بدانید که پروردگارتان یکی است و پدرتان نیز یکی است و هیچ برتری برای عرب بر عجم و برای عجم بر عرب و نه برای سرخ پوست بر سیاه پوست و نه سیاه پوست بر سرخ پوست نیست بجز تقوا.»[[10]]

    این روایت را البانی در کتاب سلسلة الاحادیث الصحیحه آورده[[11]] و شعیب الارنؤوط نیز در تحقیق مسند احمد، سندش را تصحیح کرده است.[[12]]

     

    [[1]] موطأ مالک  ج 2   ص 520 ح 1086 وحدثنی عن مالک عن الثقة عنده انه سمع سعید بن المسیب یقول أبى عمر بن الخطاب أن یورث أحدا من الأعاجم إلا أحدا ولد فی العرب

    [[2]] الاستذکار  ج 5   ص 372  قال أبو عمر لا أعلم الثقة ها هنا من هو والخبر عن عمر مستفیض من روایة أهل المدینة وأهل العراق

    [[3]] بررسی سند روایت طبق برنامه جوامع الکلم:

    عبد الله بن وهب القرشی: ثقة / مخرمة بن بکیر القرشی: ثقة / بکیر بن عبد الله القرشی: ثقة / سعید بن المسیب القرشی: ثقة

    [[4]] المدونة الکبرى  ج 8   ص 338

    [[5]] سنن البیهقی الکبرى  ج 9   ص 234 ح 18640 أخبرنا أبو طاهر الفقیه أنبأ أبو بکر القطان ثنا أحمد بن یوسف السلمی ثنا محمد بن یوسف ثنا سفیان عن ثور بن یزید عن عطاء بن دینار قال قال عمر رضی الله عنه لا تعلموا رطانة الأعاجم ولا تدخلوا على المشرکین فی کنائسهم یوم عیدهم فإن السخطة تنزل علیهم

    [[6]] اقتضاء الصراط  ج 1   ص 199 قال ابن تیمیه: وروى البیهقی بإسناد صحیح

    [[7]] أحکام أهل الذمة  ج 3   ص 1246-1247 وذکر البیهقی بإسناد صحیح

    [[8]] الزهد للمعافى بن عمران الموصلی، ص 288-289 ح 192 سایت شامله / حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ عُمَرُ " لا تَعَلَّمُوا رَطَانَةَ الأَعَاجِمِ ؛ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا تَعَلَّمَهَا خَبَّ، وَلا تَلْبَسُوا لِبَاسَهُمْ، وَاخْشَوْشِنُوا، وَاخْلَوْلِقُوا، تَجَرَّدُوا، وَتَمَعَّدُوا، فَإِنَّکُمْ مُعَذَّبُونَ "

    [[9]] نماز جمعه در فقه اسلامی، ص 99 نشر سایت عقیده / طریق دوّم: الزهد، المعافی بن عمران (ش۱۸۸) روایت کرده است: «حدثنا عبد الله بن عمر (العمری) عن نافع عن ابن عمر قال: قال عمر: لاتعلموا رطانة الأعاجم؛ فإن الرجل إذا تعلمها خب ولا تلبسوا لباسهم واخشوشنوا واخلولقوا تجردوا وتمعدوا، فإنکم معذبون.» ورجالش «رجال صحیحین» می‌باشد به جز عبد الله بن عمر بن حفص العمری: که امام احمد بن حنبل گفته است: «صالح الحدیث؛ کان یزید فى الأسانید، ویخالف، وکان رجلا صالحا» وامام یحیی بن معین گفته است: «صالحٌ ثقةٌ؛ لیس به بأس، یکتب حدیثه» وامام ابن عدی گفته است: «لا بأس به فى روایاته، صدوق» وامام هیثمی هم گفته است: «ثقةٌ وفیه ضعف» وامام یعقوب بن شیبه گفته است: «ثقةٌ صدوقٌ، وفى حدیثه اضطراب» ودر مورد یکی از احادیثش گفته است: «هذا حدیثٌ حسنُ الإسناد» وامام عجلی گفته است: «لابأس به» وامام ابوحاتم رازی گفته است: «یکتب حدیثه و لایحتج به» وامام احمد بن یونس گفته است: «لو رأیت هیئته لعرفت أنه ثقة» وامام خلیل هم گفته است: «ثقة غیر أن الحفاظ لم یرضوا حفظه» وامام نسایی گفته است: «لیس بالقوی» البته گفته که: «قولنا (لیس بالقوی) لیس بجرح مفسد» وامام ذهبی هم گفته که: «عالماً عاملاً خیراً حسنُ الحدیث» وجزء رجال (صحیح مسلم) هم می‌باشد وامام ابن عمار هم گفته است: «لم یترکه أحد إلا یحیى بن سعید» وامام ابن حبان افراط کرده وگفته است: «کان ممن غلب علیه الصلاح حتى غفل عن الضبط فاستحق الترک» وامامان علی بن المدینی ویحیی القطان وابن حجر ونسایی در روایتی دیگر گفته‌اند: «ضعیفٌ» وامام بخاری گفته است: «ذاهب لا أروى عنه شیئا» ابن حجر، تهذیب التهذیب (ج۵ص۳۲۶) وتقریب التهذیب (ش۳۴۸۹) / ذهبی، الموقظه (ص۱۹) وسیراعلام النبلاء (ج۷ص۳۴۰) / هیثمی، مجمع الزوائد (ج۵ص۱۱۱) لذا «حسن الحدیث» بوده واسنادش «حسن» است.

    [[10]] فقال یا أیها الناس ألا إن ربکم واحد وإن أباکم واحد إلا لا فضل لعربی على أعجمی ولا لعجمی على عربی ولا لأحمر على أسود ولا أسود على أحمر إلا بالتقوى

    [[11]] سلسلة الاحادیث الصحیحة، ج 6 ص 449 ح 2700 سایت شاملة

    [[12]] مسند أحمد بن حنبل  ج 38 ص 474 ح 23489 قال الارنؤوط: إسناده صحیح

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی