پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    بی احترامی عثمان به پیامبر (ص)

    حسین قربانی | جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴ ق.ظ

    بخاری در صحیحش از انس بن مالک روایت کرده است که گفت:

    «ما شاهد دفن دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله بودیم و در حالی که آن حضرت در کنار قبر نشسته بود و اشک میریخت، فرمود: کدام یک از شما دیشب با همسر خویش همبستر نشده است؟ ابوطلحه گفت: من با همسر خویش همبستر نشده ام و او (طلحه) داخل قبر گردید.»[[1]]

    همچنین از انس نقل شده است که گفت:

    «زمانی که رقیه از دنیا رفت، رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: کسی که دیشب با همسر خود همبستر شده، داخل قبر نشود؛ از این رو عثمان بن عفان داخل قبر نشد.»[[2]]

    این روایت را احمد بن حنبل در مسندش نقل کرده و شعیب الارنؤوط سندش را بر شرط مسلم صحیح دانسته است.[[3]]

    عبد الملک عصامی مکی از ابو الحسن ابن بطال مالکی (شارح صحیح بخاری) متوفای 449 هـ چنین نقل می کند:

    «پیامبر صلی الله علیه وآله اراده نمود تا با این سخنش عثمان را از داخل شدن درون قبر رقیه منع نماید، در حالی که او سزاوارترین افراد به این کار بود؛ چرا که او همسرش بود و کسی را از دست داده بود که هیچ جایگزینی برای آن نبود؛ از این رو هنگامی که حضرت فرمود: «چه کسی دیشب با همسرش همبستر نشده است؟» عثمان سکوت کرد و نتوانست بگوید من؛ چرا که او در شب وفات همسرش بدون اهمیت به این مصیبت، با دیگری همبستر شده بود و این به معنای قطع رابطه دامادی با رسول خدا صلی الله علیه وآله بود که به همین خاطر رسول خدا صلی الله علیه وآله او را از این حق محروم نمود، در حالی که او از ابو طلحه و غیر او سزاوارتر برای داخل شدن در قبر بود و این مطلب از معنای حدیث به خوبی فهمیده می شود. و شاید هم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از طریق وحی به این مطلب پی برده بود و از این رو به طور مستقیم سخنی با وی نگفت؛ چون اگر چه او فعل  حرامی مرتکب نشده بود، ولی از آنجا که نسبت به مصیبت وارد شده هیچ اهمیتی نداده و ذهن خود را نیز به آن مشغول نساخته بود، به همین جهت رسول خدا صلی الله علیه وآله بدون تصریح، بلکه با تعریض و کنایه، عثمان را از آنچه که باید محروم سازد محروم ساخت [[4]].

    مرحوم علامه امینی می فرماید: کـدام انسان است که دلش راه بدهد در سهمناک ترین شب زندگی اش- که شب پایان یافتن افتخار و بریدن رشته ی گردن فرازی و گسیختن پیوند سر بلندی اش باشد- به کام گرفتن از زنان پردازد؟ چگونه عثمان این همه را آسان گرفته؟ احترام پیامبر را نگه نداشته و آن مصیبت بزرگ را ناچیز انگاشته و به لذت مجامعه با زن پرداخته است. توقع ما از خلفا آن است که از نخستین روزشان شـعوری بیش از این داشته باشند و رأفتی افزونتر از آنچه پشتوانه ی کار وی بوده و رقتی زیادتر از آنچه فعل وی بیانگر حد و مرز آن است و آزرمی بیش از آنچه وی از خود نشان داد.

    خیلی دشوار می توان پذیرفت که پیامبر صلی الله علیه وآله که آن آبرو ریزی را برای عثمان فراهم آورد و آن گونه خوارش ساخت، تنها به خاطر آن باشد که وی کاری مباح انجام داده بود، آن هم با آن همه مهربانی ستوده و آشکار او درباره ی افراد مردم و پافشاری حضرت در پرده کشیدن بر گناهان ایشان، چه رسد درباره ی مردی که خود پیامبر صلی الله علیه وآله می داند که بر مسند جانشینی او تکیه خواهد زد.

    این بود آنچه به نظر ما می رسد و اما تو: گمان نیکو بدار و حقیقت قضایا را مپرس!

     

    [[1]] صحیح البخاری  ج 1   ص 450 ح 1277 حدثنا محمد بن سنان حدثنا فلیح بن سلیمان حدثنا هلال بن علی عن أنس رضی الله عنه قال شهدنا بنت رسول الله صلى الله علیه وسلم ورسول الله صلى الله علیه وسلم جالس على القبر فرأیت عینیه تدمعان فقال هل فیکم من أحد لم یقارف اللیلة فقال أبو طلحة أنا قال فانزل فی قبرها فنزل فی قبرها فقبرها قال بن مبارک قال فلیح أراه یعنی الذنب قال أبو عبد الله لیقترفوا أی لیکتسبوا

    [[2]] حدثنا عبد الله حدثنی أبی ثنا یونس ثنا حماد یعنی بن سلمة عن ثابت عن أنس أن رقیة رضی الله عنها لما ماتت قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لا یدخل القبر رجل قارف أهله فلم یدخل عثمان بن عفان رضی الله عنه القبر

    [[3]] مسند أحمد بن حنبل  ج 21 ص 92 ح 13398 قال شعیب الأرنؤوط: إسناده صحیح على شرط مسلم رجاله ثقات رجال الشیخین غیر حماد بن سلمة فمن رجال مسلم

    [[4]] سمط النجوم العوالی  ج 1   ص 512 قال ابن بطال اراد النبی إن یحرم عثمان النزول فی قبرها وقد کان أحق الناس بذلک لأنه کان بعلها وفقد منهم علقا لا عوض له لأنه حین قال النبی أیکم لم یقارف اللیلة أهله سکت عثمان ولم یقل أنا لأنه کان قد قارف لیلة ماتت بعض نسائه ولم یشغله الهم بالمصیبة وانقطاع صهره من النبی عن المقارفة فحرم بذلک ما کان حقا له وکان أولى به من أبی طلحة وغیره وهذا بین فی معنى الحدیث ولعله علیه الصلاة والسلام قد کان علم ذلک بالوحی فلم یقل له شیئا لأنه فعل فعلا حلالا غیر إن المصیبة لم تبلغ منه مبلغا یشغله حتى حرم ما حرم من ذلک بتعریض غیر تصریح

     

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی