پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    رأی عمر در مناسک

    حسین قربانی | چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۹، ۰۷:۴۷ ب.ظ

    مالک بن انس با سند صحیح[[1]] از عبد الله بن عمر روایت کرده است که: «عمر بن خطاب در عرفه برای مردم خطبه خواند و مناسک حج را به ایشان آموخت و از جمله مطالبی که گفت، این بود: هر گاه شما منی آمدید، پس کسی که رمی جمره کرد (سنگ زد) پس بر او حلال شود آنچه بر حاجی حرام بود مگر زن و عطر (بوی خوش)! هیچکس با زنها تماس نگیرد و استعمال طیب (بوی خوش) نکند تا اینکه طواف خانه نماید.»[[2]]

    حمیدی نیز با سند صحیح (طبق برنامه جوامع الکلم)[[3]] از سالم بن عبدالله از عبد الله بن عمر روایت میکند که عمر گفت: «هر گاه سنگ ریزه زدید (رمی جمره) و قربانی کردید و سر تراشیدید، پس هر چیزی بر شما حلال شود مگر زن و بوی خوش. سالم گفت: و عایشه گوید: من رسول خدا صلی الله علیه وآله را پیش از اینکه طواف خانه کند برای محل شدنشان خوش بوی کردم.

    سالم گوید: پس سنت رسول خدا صلی الله علیه وآله سزاوارتر است که پیروی شود.»[[4]]

    بخاری و مسلم در صحیحشان از محمّد بن منتشر روایت کرده اند که گوید: درباره این گفته ابن عمر: "من دوست ندارم در حالى که احرام هستم بوى خوش از من پخش شود" از عایشه سؤال کردم. عایشه در جواب گفت: من پیغمبر صلی الله علیه وآله را خوشبو نمودم، سپس پیغمبر صلی الله علیه وآله با زن‌ هایش تماس گرفت [و غسل کرد] و بعدش احرام بست.»[[5]]

    شاه ولی الله دهلوی متوفای 1176 هـ می گوید:

    «فقها ترک کرده اند قول عمر - یعنی «بوی خوش» - را؛ چون حدیث عایشه و غیر آن نزد ایشان صحیح بود که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله خود را خوش بوی می ساخت پیش از آنکه طواف افاضه نماید.»[[6]]

    مرحوم علامه امینی می فرماید: افسوس بر امتی که به آنها کسی مناسک حج بیاموزد که نمی داند آنچه را که به سبب آن بر محرم حلال میشود آنچه که بر او حرام شده بود و آفرین بر خلیفه ای که فقها ترک کنند قول او را وقتی که آن را مخالف سنت نبویه ببینند و آن ثابت شده بود به حدیث عایشه و غیر او.

     

    [[1]] بررسی سند روایت طبق برنامه جوامع الکلم:

    مالک بن أنس الأصبحی: ثقة / نافع مولى ابن عمر: ثقة / عبد الله بن عمر العدوی: صحابی

    [[2]] موطأ مالک  ج 1   ص 410 ح 922 حدثنی یحیى عن مالک عن نافع وعبد الله بن دینار عن عبد الله بن عمر ان عمر بن الخطاب خطب الناس بعرفة وعلمهم أمر الحج وقال لهم فیما قال إذا جئتم منى فمن رمى الجمرة فقد حل له ما حرم على الحاج الا النساء والطیب لا یمس أحد نساء ولا طیبا حتى یطوف بالبیت

    [[3]] مسند  الحمیدی  ج 1   ص 105 ح 212 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده متصل ، رجاله ثقات

    [[4]] حدثنا الحمیدی قال ثنا سفیان قال ثنا عمرو بن دینار عن سالم بن عبد الله عن أبیه قال قال عمر بن الخطاب إذا رمیتم الجمرة وذبحتم وحلقتم فقد حل لکم کل شیء حرم علیکم إلا النساء والطیب قال سالم بن عبد الله وقالت عائشة طیبت رسول الله صلى الله علیه وسلم لحرمه قبل أن یحرم ولحله بعد ما رمى الجمرة وقبل أن یزور قال سالم وسنة رسول الله صلى الله علیه وسلم أحق أن تتبع

    [[5]] صحیح البخاری  ج 1   ص 105 ح 267 و صحیح مسلم  ج 2   ص 849 ح 1192 عن إبراهیم بن محمد بن المنتشر عن أبیه قال سألت عائشة فذکرت لها قول بن عمر ما أحب أن أصبح محرما أنضخ طیبا فقالت عائشة أنا طیبت رسول الله صلى الله علیه وسلم ثم طاف فی نسائه ثم أصبح محرما

    [[6]] إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء، ج 3 ص 327 المقصد الثانی، الفصل الثالث، کتاب الحج / پی دی اف / قلت: ترک الفقهاء قوله والطیب لما صح عندهم من حدیث عائشة وغیرها أن النبی صلى الله علیه وسلم تطیب قبل طواف الإفاضة.

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی