پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    روایات پیشگویی پیامبر (ص) از خیانت به امیرالمومنین (ع)

    حسین قربانی | جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱ ب.ظ

    از جمله روایاتی که به وضوح مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام بلافاصله بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله و غلبه ی اهل باطل امت بر اهل حقش را اثبات می کند، روایاتی است که اهل سنت با اسناد معتبر از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل کرده اند که آن حضرت از حیله و خیانت امت بعد از رحلتشان به حضرت علی علیه السلام خبر داده اند.

    روایت یکم:

     پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

    «امت، بعد از من در حق تو حیله و خیانت می کنند.»

    این حدیث با 4 سند نقل شده که 3 تای آن ها به اقرار علمای اهل سنت معتبر است.

    سند یکم:

    «ابو ادریس اودی از علی علیه السلام نقل کرد که فرمود: از مطالبی که پیامبر صلی الله علیه وآله مرا از آن آگاه ساخته، این است که این امت پس از او در حق من خیانت خواهد نمود.»[[1]]

    این روایت را حاکم نقل و تصحیح کرده و ذهبی نیز با نظر او موافقت کرده است.[[2]]

    سند دوم:

    «حیان اسدی گوید: از علی علیه السلام شنیدم که می فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله به من فرمودند: امت قطعاً بعد از من در حق تو خیانت خواهند کرد و تو طبق آیین من زندگی می کنی و بر سنت من کشته می شوی. کسی که تو را دوست دارد مرا دوست داشته، و آنکس که با تو دشمنی کند با من دشمنی نموده است. و به زودی محاسنت با خون سرت خضاب خواهد شد.»[[3]]

    این روایت را نیز حاکم و ذهبی تصحیح کرده اند.[[4]]

    سند سوم:

    «ثعلبه حمانی گوید: از علی علیه السلام شنیدم که بر روی منبر می فرمود: به خدا قسم، پیامبر صلی الله علیه وآله مرا آگاه کرد که امت به زودی بعد از من در حق تو خیانت می کنند.»[[5]]

    حافظ بوصیری این روایت را از ابن ابی شیبه نقل کرده و سندش را تحسین کرده است.[[6]]

    سند چهارم:

    ابن عساکر از علقمه و او از علی علیه السلام نقل می کند که فرمود:

    «پیامبر صلی الله علیه وآله مرا آگاه کرد که امت به زودی بعد از من در حق تو خیانت می کنند.»[[7]]

    روایت دوم:

    پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

    «کینه ‌هایی در سینه مردم نسبت به تو است که بعد از من ظهور و بروز خواهد کرد.»

    این حدیث نیز با 3 سند نقل شده که یکی از آن ها معتبر است.

    سند یکم:

    ابوبکر بزار از علی علیه السلام روایتی نقل کرده که فرمود:

    «روزی به اتفاق رسول خدا صلی الله علیه وآله در حالی که دست مرا در دست خود داشت، در بعضی از کوچه‌های مدینه می‌رفتیم؛ از کنار باغی گذشتیم. عرضه داشتم یا رسول الله! این باغ چه زیبا است! فرمود: باغی که در بهشت برای تو مهیا شده از این زیباتر است. سپس قدم زنان به باغ دیگری رسیدیم. گفتم: ای پیامبر خدا، صلی الله علیه وآله این باغ نیز زیبا است! فرمود: باغ تو در بهشت زیباتر از آن است. تا اینکه از هفت باغ گذشتیم و در همه آنها من همان سخن پیشین را و آن حضرت همان پاسخ را تکرار کردیم. هنگامی که به پایان راه رسیدیم، پیامبر صلی الله علیه وآله مرا در آغوش گرفت و سخت گریست.

    عرضه داشتم: ای رسول خدا، چرا می‌گریی؟ فرمود: به خاطر کینه هایی که در سینه ی اقوامی علیه تو نهفته شده و آشکار نمی‌کنند مگر پس از آنکه مرا از دست بدهند.

    پرسیدم: آیا من در دینم سلامت خواهم بود؟ فرمود: بله، در دینت سلامت می مانی.»[[8]]

    برنامه جوامع الکلم در متابعات و شواهد حکم به حسن بودن سند این روایت داده است.[[9]]

    نور الدین هیثمی نیز بعد از نقل این روایت می گوید:

    «در سند آن فضل بن عمیره وجود دارد که ابن حبان توثیقش کرده و غیر او تضعیفش کرده اند و بقیه ی رجالش همگی ثقه هستند.»[[10]]

    شبیه این روایت را حاکم به صورت خیلی مختصر اینگونه نقل کرده است:

    «ابن عباس گفت: رسول خدا صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمود: به زودی پس از من در مشقت خواهی افتاد. عرض کرد: آیا دینم در آن وقت سالم است؟ فرمود: آری، دینت سالم است.»[[11]]

    این روایت را نیز حاکم و ذهبی تصحیح کرده اند.[[12]]

    سند دوم: روایت طبرانی با سندش از مجاهد از ابن عباس. [[13]]

    سند سوم:

    ابن عساکر با سندش از انس بن مالک نقل می کند که گفت:

    «من با علی علیه السلام همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله در کوچه های شهر مدینه قدم می زدیم؛ پس به باغی رسیدیم. علی علیه السلام گفت: چه باغ زیبایی است! پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود : زیباست! و باغی زیبا تر از این برای تو در بهشت وجود دارد. همینطور تا نه باغ را دیدیم و پیامبر صلی الله علیه وآله هر بار مثل همان مطلب را به علی علیه السلام می فرمود.

    سپس پیامبر صلی الله علیه وآله سرشان را بر روی یکی از شانه های علی علیه السلام گذاشتند و گریه کردند. علی علیه السلام فرمود: ای رسول خدا! چرا گریه می کنید؟ فرمود: اقوامی نسبت به تو کینه هایی در دل دارند که پس از رحلت من آشکارش می کنند. پس علی علیه السلام عرض کرد: آن وقت چه کار کنم ای رسول خدا؟ فرمود: صبر کن. علی علیه السلام عرض کرد: اگر نتوانستم چه؟ فرمود: زیبا تلقی کن. عرض کرد: آیا دینم سالم است؟ فرمود: آری، دینت سالم می ماند.»[[14]]

     

    [[1]] حدثنا أبو حفص عمر بن أحمد الجمحی بمکة ثنا علی بن عبد العزیز ثنا عمرو بن عون ثنا هشیم عن إسماعیل بن سالم عن أبی إدریس الأودی عن علی رضی الله عنه قال إن مما عهد إلی النبی صلی الله علیه وآله أن الأمة ستغدر بی بعده

    [[2]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 150 ح 4676 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه و قال الذهبی فی التلخیص: صحیح

    [[3]] عن حیان الأسدی سمعت علیا یقول قال لی رسول الله صلی الله علیه وآله إن الأمة ستغدر بک بعدی وأنت تعیش على ملتی وتقتل على سنتی من أحبک أحبنی ومن أبغضک أبغضنی وإن هذه ستخضب من هذا یعنی لحیته من رأسه صحیح

    [[4]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 153 ح 4686

    [[5]] دلائل النبوة  ج 6   ص 440 وأخبرنا أبو بکر أحمد بن الحسن القاضی أخبرنا أبو جعفر بن دحیم حدثنا أحمد بن حازم بن أبی غرزة أخبرنا عبید الله وأبو نعیم وثابت بن محمد عن فطر بن خلیفة قال وحدثنا أحمد بن حازم حدثنا عبید الله حدثنا عبد العزیز بن سیاه قالا جمیعا عن حبیب بن أبی ثابت عن ثعلبة الحمانی قال سمعت علیا رضی الله عنه على المنبر وهو یقول والله إنه لعهد النبی إلی أن الأمة ستغدر بک بعدی

    [[6]] إتحاف الخیرة المهرة بزوائد المسانید العشرة للبوصیری ، ج 7 ص 186 ح 6635 سایت شامله؛ وعن ثعلب بْنِ یزِیدَ الْحِمَّانِی قَالَ: سَمِعْتُ عَلِیا یقُولُ: وَاللَّهِ إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِی - صلی الله علیه وآله- الْأُمِی إِلَی: أَنَّ هَذِهِ الْأُمَّةَ (سَتَغْدُرُک) مِنْ بَعْدِی . رَوَاهُ أَبُو بَکرِ بْنُ أَبِی شَیبَةَ بِإِسْنَادٍ حَسَنٍ وَالْحَارِثُ بْنُ أَبِی أُسَامَةَ وَالْبَزَّارُ

    [[7]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 446-447 أخبرنا أبو القاسم بن السمرقندی وأبو البرکات عبد الباقی بن أحمد بن إبراهیم قالا أنا عبد الله بن الحسن بن محمد بن الحسن أنا أبو محمد الحسن بن الحسین بن علی النوبختی نا علی بن عبد الله بن مبشر نا محمد بن حرب نا علی بن یزید عن فطر بن خلیفة عن حکیم بن جبیر عن إبراهیم عن علقمة قال قال علی عهد إلی النبی صلی الله علیه وآله أن الأمة ستغدرک من بعدی

    [[8]] مسند أبی یعلى  ج 1   ص 426 ح 565  عن علی بن أبی طالب قال بینما رسول الله صلی الله علیه وآله آخذ بیدی ونحن نمشی فی بعض سکک المدینة إذ أتینا على حدیقة فقلت یا رسول الله ما أحسنها من حدیقة قال لک فی الجنة أحسن منها ثم مررنا بأخرى فقلت یا رسول الله ما أحسنها من حدیقة قال لک فی الجنة أحسن منها حتى مررنا بسبع حدائق کل ذلک أقول ما أحسنها ویقول لک فی الجنة أحسن منها فلما خلا له الطریق اعتنقنی ثم أجهش باکیا قال قلت یا رسول الله ما یبکیک قال ضغائن فی صدور أقوام لا یبدونها لک إلا من بعدی قال قلت یا رسول الله فی سلامة من دینی قال فی سلامة من دینک

    [[9]] مسند البزار  ج 2   ص 293 ح 716 حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده حسن فی المتابعات والشواهد رجاله ثقات وصدوقیین عدا الفضل بن عمیرة القیسی وهو مقبول

    [[10]] مجمع الزوائد  ج 9   ص 118 رواه أبو یعلى والبزار وفیه الفضل بن عمیرة وثقه ابن حبان وضعفه غیره وبقیة رجاله ثقات

    [[11]] عن بن عباس رضی الله عنهما قال قال النبی صلی الله علیه وآله لعلی أما إنک ستلقى بعدی جهدا قال فی سلامة من دینی قال فی سلامة من دینک

    [[12]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 151 ح 4677

    [[13]] المعجم الکبیر  ج 11   ص 73 ح 11084 «حدثنا الحسن بن علویة القطان ثنا أحمد بن محمد السکری ثنا موسى بن أبی سلیم البصری ثنا مندل ثنا الأعمش عن مجاهد عن بن عباس رضی الله عنهما قال خرجت أنا والنبی صلی الله علیه وآله وعلی رضی الله عنه فی حشان المدینة فمررنا بحدیقة فقال علی رضی الله عنه ما أحسن هذه الحدیقة یا رسول الله فقال حدیقتک فی الجنة أحسن منها ثم أومأ بیده إلى رأسه ولحیته ثم بکى حتى علا بکاؤه قیل ما یبکیک قال ضغائن فی صدور قوم لا یبدونها لک حتى یفقدونی.»

    [[14]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 323-324 (ح 44481) أخبرنا أبو العز بن کادش أنا أبو محمد الجوهری أنا علی بن محمد بن أحمد بن نصیر نا عمر بن محمد القابلانی ناأحمد بن بدیل نا المفضل بن ضمرة الأسدی نا یونس بن خباب عن عثمان بن حاضر عن أنس بن مالک قال خرجنا مع رسول الله صلی الله علیه وآله فمر بحدیقة فقال علی رضی الله عنه ما أحسن هذه الحدیقة قال حدیقتک فی الجنة أحسن منها حتى مر بسبع حدائق کل ذلک یقول علی یا رسول الله ما أحسن هذه الحدیقة فیرد علیه النبی صلی الله علیه وآله حدیقتک فی الجنة أحسن منها ثم وضع النبی صلی الله علیه وآله رأسه على إحدى منکبی علی فبکى فقال له علی ما یبکیک یارسول الله قال ضغائن فی صدور أقوام لا یبدونها لک حتى أفارق الدنیا فقال علی رضی الله عنه فما أصنع یا رسول الله قال تصبر قال فإن لم أستطع قال تلقى جمیلا قال ویسلم لی دینی قال ویسلم لک دینک

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی