پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    فرار عُمَر در جنگ اُحُد همانند بزکوهی !

    حسین قربانی | جمعه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵ ق.ظ

    فرار عُمَر در جنگ اُحُد همانند بزکوهی !

     محمد بن جریر طبری در تفسیرش از کُلیب بن شِهاب (که در صحابی بودنش اختلاف است) روایت می کند که گفت:

     «عمر بن خطاب در روز جمعه هنگام خطبه خواندن، سوره آل عمران را مى‌خواند تا رسید به این آیه: ((آنان که روز برخورد دو لشکر به شما پشت کرده و گریختند)) سپس گفت: روز اُحُد پس از آن که شکست خوردیم، من فرار کردم و از کوه بالا مى‌رفتم، به طورى که احساس کردم که همانند بز کوهى پرش و خیزش دارم و به شدت تشنه شده بودم. شنیدم مردى مى‌گفت: محمد صلی الله علیه وآله کشته شد. ‌‌گفتم: هر کس بگوید محمد صلی الله علیه وآله کشته شد، او را مى‌کشم. به کوه پناه آورده و همه بالاى کوه جمع شدیم، در این هنگام بود که این آیه نازل شد.» 

    بررسی سند روایت:

    محمد بن یزید الرفاعی: سلیم حسین اسد الدارانی مرتبه ی او را اقلاً حسن الحدیث (مسند أبی یعلى الموصلی (ط. المأمون)، ج 9 ص 20 ح 5088) و احمد شاکر نیز توثیقش را ارجح دانسته است (تفسیر الطبری بتحقیق شاکر ، ج 4 ص 589 ح 4888). /

    أبو بکر بن عیَّاش الأسدی: صدوق حسن الحدیث. تحریر تقریب التهذیب، رقم 7985 /

    عاصمُ بن کُلَیْب: ثقة. همان، رقم 3075 / کُلیب بن شِهاب: صدوق. همان، رقم 5660 .

     

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی