پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    مقدمه ی کتاب هارون امت

    حسین قربانی | شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴ ب.ظ

    مقدمه

    «خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، که تو ستوده و بلند پایه اى، مانند درودها و برکت ها و تحیت هایى که بر برگزیدگانت ابراهیم و آل ابراهیم فرستاده اى، و در گشایش و آسایش و یارى و تمکین و تأیید ایشان تعجیل کن.

    بارالها، و ما را از اهل توحید و ایمان به خود، و تصدیق به پیامبرت، و امامانى که طاعتشان را واجب کردى قرار ده، از جمله کسانى که توحید و ایمان به سبب آنان و بر دست آنان اجرا مى شود، آمین رب العالمین.»[1]

    شکی نیست که منشأ اختلافات در اسلام و میان مسلمانان، جانشینی رسول خدا n است و این موضوع به قدری اهمیت دارد که محمد بن عبد الکریم شهرستانی، از علمای اهل سنت در قرن ششم، می گوید:

    «بزرگترین اختلاف امت بر سر مسئله ی امامت بوده، تا جایی که در طول تاریخ اسلام به اندازه ای که برای امامت و خلافت شمشیر کشیده شده، درباره ی هیچ مسأله ای در هیچ زمانی شمشیر کشیده نشده است.»[2]

    اهل سنت هرچند به خلافت الهی اعتقادی ندارند، اما همانند شیعه معتقدند که باید افضل صحابه جانشین پیامبر n باشد؛ و از این رو به ترتیب ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی g را افضل صحابه می دانند.

    اهل سنت برای تصدی خلافت شروطی را ذکر کرده اند که بر اساس آن، هر کس در آنها سرآمد باشد، افضل بوده و خلافت از آنِ او خواهد بود؛ شروطی مانند ایمان، شجاعت، علم، عدالت و ... .

    لذا با توجه به این نکته و اثبات افضلیت امام علی g از کتب و روایات معتبر اهل سنت، می توان تا حدی به این جدال و کشمکش دیرینه پایان داد و حقانیت مذهب تشیع را اثبات نمود.[3]

    لازم به ذکر است که ما در کتاب دیگری، با استناد به روایات معتبر اهل سنت به بررسی میزان شجاعت، علم، ایمان و عدالت سه خلیفه ی اول پرداخته و اثبات کرده ایم که آنها نه تنها در این شروط سرآمد نبودند، بلکه به اندازه ی یک مسلمان عادی هم بهره ای از موارد یاد شده نداشته اند و به جای اینکه حافظ سنت و شریعت باشند، کمر به هدم و نابودی سنت نبوی بستند و بدعت های بسیاری نیز در دین گذاشتند.[4]

    در کتاب حاضر نیز از باب قاعده ی الزام[5] با استناد به آیات قرآن و روایات معتبر اهل سنت، به اثبات افضیلت حضرت علی g از نظر شروط مذکور و محبوبیت در نزد خدا و رسول n پرداخته و ثابت کرده ایم که امیرالمومنین g اشجع شجاعان، اعلم عالمان، مومن ترین مومنان، اعدل عادلان و محبوب ترین محبوبان در نزد خدا و رسولش است.

    در انتها نیز به نقد و بررسی دو نمونه از مهم ترین و مشهورترین احادیث جعلی در افضلیت خلفا پرداخته ایم.

     

    [[1]] صحیفه ی سجادیه، امام زین العابدین g نیایش 48

    [[2]] الملل والنحل، ج 1 ص 24 وأعظم خلاف بین الأمة خلاف الإمامة إذ ما سل سیف فى الإسلام على قاعدة دینیة مثل ما سل على الإمامة فى کل زمان

    [[3]] در کتاب امتداد رسالت نیز خلافت الهی امیرالمومنین g را بر اساس آیات و روایات معتبر اهل سنت ثابت کرده ایم.

    [[4]] کتاب خلفا از نگاهی دیگر .

    [[5]] از علمای بزرگ اهل سنت، ابن حزم آندلسی (متوفای 548 هـ) می گوید:

     «معنا ندارد که در برابر شیعیان به روایات خودمان احتجاج کنیم؛ زیرا آن‌ها ما را تصدیق نمی‌کنند. ‌همچنین معنا ندارد که آنان به روایاتشان که ما تصدیق نمی‌کنیم، احتجاح کنند؛ بلکه واجب است طرفین نزاع، آنچه را که طرف مقابل تصدیق می‌کند، به عنوان حجت برای او اقامه کنند.»

    الفصل فی الملل، ج 4 ص 78 لا معنى لاحتجاجنا علیهم بروایاتنا فهم لا یصدقونا ولا معنى لاحتجاجهم علینا برویاتهم فنحن لا نصدقها وإنما یجب أن یحتج الخصوم بعضهم على بعض بما یصدقه الذی تقام علیه الحجة به

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی