پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    بخش چهارم: عدالت امیر المومنین علیه السلام

    حسین قربانی | شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۸:۳۳ ب.ظ

    بخش چهارم: عدالت امیر المومنین علیه السلام

    می توان گفت که عدالت، ترکیبی از ایمان و تقوا، علم و شجاعت است، و اثبات کردیم که امیر مومنان g در هر سه مورد، سرآمد بودند و دیگران قابل مقایسه با ایشان نیستند.

    برای کسی که حاکم ممالک اسلامی می شود و تصمیمش بر چندین کشور اثر می گذارد، اشتباه حداقلی و نزدیکی اش به حق، بی نهایت اهمیتش بیشتر خواهد بود که این موضوع، اهمیت و لزوم عصمت خلیفه ی مسلمین را می رساند که ما در فصل سوم کتاب «امتداد رسالت» در این رابطه سخن گفته ایم و به احادیث معیت با حق (علی مع الحق والحق مع علی)، اطاعت (من اطاع علیا فقد اطاعنی)، جدایی (من فارق علیا فقد فارقنی)، دعای غدیر (اللهم انصر من نصره واخذل من خذله)، ثقلین (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا) و آیه ی تطهیر (إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً) استدلال کرده ایم؛ اما در این کتاب با تنزل از نصوص مربوط به عصمت که نهایت عدالت را می رساند، تنها به ذکر روایات مربوط به افضلیت امیرالمومنین g در عدالت می پردازیم.

    یکم: امیر مؤمنان g قاضی ترین صحابه

    اقضا بودن امیر المومنین g، در بین صحابه، تابعین و علمای اهل سنت مشهور است؛ و آنها این مطلب را با تعبیرات مختلفی نقل کرده اند که از مجموع آن ها به آن یقین حاصل می شود.

    طبق روایت صحیح بخاری، عمر بن خطاب خود معترف بود که قاضی ترین مردم، امیر مومنان g است.[1]

    از عبد الله بن مسعود[2] و ابوهریره[3] نیز نقل شده است که ما صحابه، قاضی ترین اهل مدینه را امام علیg می دانستیم.

    دوم: خطا نکردن امیرالمومنین g در قضاوت

     از حضرت علی g روایت شده است که فرمود: «رسول خدا n مرا براى قضاوت به یمن فرستاد. عرض کردم: اى رسول خدا، مرا که هنوز جوانم و قضاوت نمى دانم، مى فرستى؟ پس دستشان را بر سینه ام گذاشتند و فرمودند: خداوندا، زبانش را استوار و قلبش را هدایت کن. پس من بعد از آن در قضاوت دچار شک نشدم.»[4]

    این روایت را حاکم نقل و تصحیح کرده و ذهبی نیز با نظر حاکم موافقت نموده است[5] و نیز احمد بن حنبل نقل کرده و احمد شاکر سندش را صحیح[6] و وصی الله بن محمد عباس حسن دانسته است.[7] نسائی نیز نقل کرده و ابو اسحق حوینی سندش را حسن[8] و البانی صحیح دانسته است.[9]

    مغیره نیز به خدا قسم می خورد که امیر المومنین g در قضاوت خطایی نکرد.

    صلاح الدین صفدی می نویسد:

    «رسول خدا n در میان اصحابش فرمود: قاضی ترین شما علی بن ابی طالب g است و عمر گفت: علی g قاضی ترین ما است... و از اسماعیل بن ابی خالد نقل شده است که گفت: به شعبی گفتم که مغیره به خدا قسم می خورد که علی g در هیچ قضاوتی که کرد خطایی نکرد. پس گفت: [در تعریف] افراط کرده است.»[10]

    گسترده تر بودن دایره ی قضاوت نسبت به علم به حلال و حرام

     خلیفه دوم ضمن اعتراف به اقضا بودن امیرالمومنین g، گفته است که اعلم ما به حلال و حرام، معاذ بن جبل است؛ از این رو عده ای از علمای عامه مانند ابن تیمیه، با تمسک به آن، از پذیرش دلالت اقضا بودن حضرت امیرالمومنین g بر اعلمیت و افضلیت آن حضرت شانه خالی کرده و دایره ی قضـاوت را محدود کرده اند، در حالی که قاضی باید بر تمامی ابواب و مسائل فقه تسلط کافی داشته باشد.

    عماد الدین ابو الفداء می گوید:

    «پیامبر n فرموده است: "قاضی ترین شما علی g است" و قضاوت نیازمند آشنایی به تمام ابواب فقه است.»[11]

    ابن الملقن شافعی متوفای 804 هـ می گوید:

    «همانطور که فرموده است: "قاضی ترین شما علی g است." و معلوم است که آگاه ترین مردم به قضاوت، آگاه ترین آن ها به فرائض و واجبات است؛ زیرا آن از جمله ی علوم قضاوت است.»[12]

    مالک، شافعی و برخی از حنفی ها نیز یکی از شروط قضاوت را تسلط بر احکام الهی در حد اجتهاد دانسته ‌اند.[13]

    اما اینکه قاضی ترین مردم، افضل آنان است، در حدیث نبوی در صحیح بخاری آمده است:

    « وَقَالَ: أَفْضَلُکُمْ أَحْسَنُکُمْ قَضَاءً = افضل شما بهترین شما در قضاوت است.»[14]

    از این رو، عبد الله بن مسعود می گفت: «ما افضل اهل مدینه را علی بن ابی طالب g می دانستیم.»[15]

    احمد بن حنبل این روایت را دو بار نقل کرده و سند هر دو را وصی الله بن محمد عباس تصحیح کرده است.[16]

     

    سوم: قاطعیت امیر المومنین g در اجرای حدود الهی

    اخبار زیادی در شدت عدالت امیر المومنین g نقل شده است؛ اما از باب خَیرُ الکلامِ مَا دَلَّ وَ قَلَّ، به ذکر سخنی از رسول خدا n بسنده می کنیم:

    «ابو سعید خدری می گوید: مردم از علی g شکایت کردند. پس رسول خدا n در میان ما به خطابه برخاست. پس شنیدم که می فرمود: ای مردم! از علی g شکایت نکنید که او در امور الهی جدی ترین و سخت گیرترین است.»[17]

    این روایت را حاکم نقل و تصحیح کرده و ذهبی نیز با نظر حاکم موافقت کرده است[18] و نیز احمد بن حنبل نقل کرده و شعیب الارنؤوط همه ی رجال سندش را ثقه دانسته[19] و حمزه احمد الزین نیز سندش را تصحیح کرده است.[20] وصی الله بن محمد عباس نیز سندش را صحیح دانسته است.[21]

     

    [[1]] صحیح البخاری، ج 4 ص 1628 ح 4211  قال عمر ... وأقضانا علی

    [[2]] «عن عبد الله قال کنا نتحدث أن أقضى أهل المدینة علی بن أبی طالب رضی الله عنه.»

    المستدرک على الصحیحین، ج 3 ص 145 ح 4656 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه

    [[3]] «أخبرنی داود بن یحیى الدهقان ؛ قال : حدثنا أزهر بن جمیل ؛ قال : حدثنا أبو بحر میمون بن أبی حمزة عن إبراهیم عن خیثمة ؛ قال : قال أبو هریرة اقضى أهل المدینة علی.» أخبار القضاة، ج 1 ص 90

    [[4]] قال علی رضی الله عنه بعثنی رسول الله إلى الیمن قال فقلت یا رسول الله أنی رجل شاب وأنه یرد علی من القضاء ما لا علم لی به قال فوضع یده على صدری وقال اللهم ثبت لسانه واهد قلبه فما شککت فی القضاء أو فی قضاء بعد

    [[5]] المستدرک على الصحیحین، ج 3 ص 145 ح 4658 قال الحاکم: هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه قال الذهبی: على شرط البخاری ومسلم

    [[6]] مسند احمد، ج 1 ص 458-459 ح 666 و ص 544-545 ح 882 قال الشاکر: إسناده صحیح

    [[7]] فضائل الصحابة لابن حنبل، ص 870-871 ح 1195 قال وصی الله بن محمد عباس: إسناده حسن

    [[8]] خصائص علی للنسائی، ص 44 ح 34 قال الحوینی: إسناده حسن

    [[9]] صحیح ابن ماجة للألبانی، ج 2 ص 249 ح 1883

    [[10]] الوافی بالوفیات، ج 21 ص 179  وقال فی أصحابه أقضاکم علی بن أبی طالب وقال عمر علی أقضانا ... وعن إسماعیل بن أبی خالد قال قلت للشعبی أن مغیرة حلف بالله ما أخطأ علی فی قضاء قضى به فقال لقد أفرط

    [[11]] المختصر فی أخبار البشر، ج 1 ص 126 وقال علیه السلام " أقضاکم علی " والقضاء یستدعی معرفة أبواب الفقه کلها

    [[12]] البدر المنیر، ج 7 ص 191  کما قال : ( ( أقضاکم علی ) ) . ومعلوم أن أعرف الناس ( بالقضاء ) هو أعرفهم بالفرائض ؛ لأن ذلک من جملة القضایا

    [[13]] «قال الشیخ رحمه الله ویشترط فی القاضی عشر صفات أن یکون بالغاً عاقلاً حراً ذکراً مسلماً عدلا سمیعا بصیر متکلماً مجتهداً...(العاشر) أن یکون مجتهداً وبهذا قال مالک والشافعی وبعض الحنفیة.» الشرح الکبیر لابن قدامة، ج 11 ص 386-388

    [[14]] صحیح البخاری، ج 2 ص 921 ح 2467

    [[15]] عن عبد الله قال کنا نتحدث ان أفضل أهل المدینة علی بن أبی طالب

    [[16]] فضائل الصحابة لابن حنبل، ص 747-748 ح 1033 و ص 801-802 ح 1097  قال وصی الله: إسناده صحیح

    [[17]] عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِی رَضِی اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: شَکا عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ النَّاسُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ فَقَامَ فِینَا خَطِیبًا، فَسَمِعْتُهُ یقُولُ: «أَیهَا النَّاسُ، لَا تَشْکوا عَلِیا فَوَاللَّهِ إِنَّهُ لَأَخْشَنُ فِی ذَاتِ اللَّهِ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ

    [[18]] المستدرک على الصحیحین، ج 3 ص 144 ح 4654

    [[19]] مسند أحمد بن حنبل، ج 18 ص 337 ح 11817

    [[20]] مسند احمد، ج 10 ص 272 ح 11756 قال حمزة احمد الزین: إسناده صحیح

    [[21]] فضائل الصحابة لابن حنبل، ج 2 ص 679 ح 1161 قال وصی الله: إسناده صحیح

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی