پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    نگاهی به حدیث ولایت (علی ولی کل مومن من بعدی)

    حسین قربانی | شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۵۸ ب.ظ

    حضرت رسول صلی الله علیه وآله فرمودند:

    «إن علیا منی وأنا منه وهو ولی کل مؤمن بعدی = علی علیه السلام از من است و من از او هستم و او ولی همه ی مؤمنان بعد از من است.»

    این حدیث با اسناد صحیح از عبد الله بن عباس، عمران بن حصین، بریده و براء بن عازب نقل شده است و بسیاری از عامه به صحت آن اقرار کرده اند.

    محمد ناصرالدین ألبانی این حدیث را در شمار احادیث صحیح آورده و نوشته است:

    «و ترمذی گفته: این حدیث حسن و غریب است ... حاکم نیشابوری گفته است: طبق شروط مسلم صحیح است و ذهبی هم با او موافقت کرده است ... این روایت را احمد بن حنبل نیز نقل کرده است که می گویم: سند روایتش حسن است ... ابن حبان نیز این روایت را تصحیح کرده است ... احمد بن حنبل با سند دیگری این روایت را نقل کرده و حاکم نیشابوری نیز از او نقل کرده و گفته است: إسنادش صحیح است و ذهبی هم با او موافقت کرده است و حق همان است که آن دو گفته اند ... اما الحق عجیب است که شیخ الاسلام ابن تیمیه جرأت کرده و این حدیث را انکار و تکذیب کرده است ... بعد از آن، وجهی برای تکذیب این حدیث توسط ابن تیمیه نمی دانم بجز شتاب و زیاده روی او در رد بر شیعه . خدا ما و او را بیامرزد.»[1]

    {تصویر1} {تصویر2} {تصویر3} {تصویر4} {تصویر5} {تصویر6}

     

    این روایت را احمد بن حنبل نقل کرده و محقق کتاب مسند، حمزه احمد الزین سندش را تصحیح کرده[2] و محقق کتاب فضائل الصحابه، وصی الله بن محمد عباس نیز سندش را حسن دانسته است.[3]

    نسائی نیز آن را نقل کرده و محقق کتاب خصائص، ابو اسحق حوینی سندش را تصحیح کرده[4] و ابن عدی نیز گفته است که نسائی این روایت را در زمره ی احادیث صحیح قرار داده است.[5]

    همچنین این روایت را ترمذی نقل کرده و آن را حسن دانسته[6] و ابن حجر عسقلانی نیز سندش را قوی دانسته است.[7]

    ابو یعلی موصلی نیز این روایت را نقل کرده و محقق کتابش آقای سلیم حسین اسد رجال سندش را رجال صحیحین دانسته است.[8]

    ابن حبان نیز در صحیحش آورده و شعیب الارنؤوط سندش را قوی دانسته است.[9]

    سیوطی نیز این روایت را تصحیح کرده[10] و تصریح کرده است که طبری نیز آن را تصحیح کرده است.[11]

    حافظ بوصیری آن را از طیالسی نقل کرده و سندش را صحیح دانسته است.[12]

    صالحی شامی نیز آن را از ابن ابی شیبه نقل و تصحیح کرده است.[13]

    حاکم نیشابوری و ذهبی نیز آن را صحیح دانسته اند.[14]

    ذهبی در کتاب دیگرش سند این روایت را مطابق شرایط مُسلِم دانسته و تصریح کرده است که مسلم فقط به خاطر ناپسند بودن متن روایت، آن را در صحیحش نیاورده است![15]

    «ولی» به معنای «ولی امر» در کلام ابوبکر و عمر

    همانطور که در مبحث آیه ی ولایت گفتیم، کلمه ی ولی در لغت عرب، در اصل به معنای سرپرستی امور است و این استعمال حتی در کلام ابوبکر و عمر نیز وجود دارد و مجالی برای انکارش وجود ندارد.

    مسلم[16] و بخاری[17] در صحیحشان روایت کرده اند که:

    «عمر به عباس و علی علیه السلام گفت: وقتی رسول خدا صلی الله علیه وآله وفات یافت ، ابوبکر گفت: من ولی رسول خدا صلی الله علیه وآله هستم، پس شما دو نفر (علی و عباس عموی پیامبر) آمدید تا میراث پسر برادرت (رسول الله) و (تو ای علی) میراث زنت از پدرش را طلب کنید، پس ابوبکر از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل کرد که فرمود: ما انبیاء از خودمان ارث باقی نمیگذاریم جز صدقه .

    پس شما دو نفر (علی و عباس) نطرتان این بود که ابوبکر دروغگو، گناهکار، پیمان شکن و خائن بود. و خدا می داند که او راست گفت و تابع حق بود. پس چون ابوبکر فوت کرد، من ولی رسول خدا صلی الله علیه وآله و ولی ابوبکر هستم، اما نظر شما این بود که من دروغگو، گناهکار، پیمان شکن و خائن هستم ، ولی خدا می داند که من راست می گفتم و درستکار ، راشد و تابع حق هستم.»[18]

    {تصویر1} {تصویر2} {تصویر3}

    عبد المحسن العباد، از علمای معاصر وهابی، در شرح این روایت می گوید:

    «وقتی که ابوبکر قائم مقام پیامبر صلی الله علیه وآله شد، گفت: من ولی امر بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله هستم ... سپس هنگامی که ابوبکر وفات یافت، عمر بعد از او قائم مقامش شد و زمام امور را به دست گرفت ... .»[19]

    {تصویر1} {تصویر2}

    دلالت حدیث ولایت بر خلافت و ولایت امر

    در این حدیث ، حضرت رسول صلی الله علیه وآله فرموده اند : «حضرت علی علیه السلام بعد از من ولی همه ی مؤمنان است» ؛ یعنی یا ابوبکر و عمر و عثمان مؤمن بودند که در این صورت ، حضرت علی علیه السلام ولی آنان نیز بودند و یا اینکه مؤمن نبودند که دیگر تکلیف مشخص است !

    مبارکفورى، شارح سنن ترمذی، می گوید:

    «شیعیان به این روایت بر این که على (علیه السلام) خلیفه بلافصل رسول خدا صلی الله علیه وآله است، استدلال کرده‌اند. استدلال آن‌ها باطل است؛ زیرا محور درستى این استدلال دو چیز است:

    الف: کلمه‌ى «بعدی» که در این حدیث باید وجود داشته باشد.

    ب: این حدیث از نظر سندى، صحیح و قابل استدلال باشد.»[20]

    و ما صحت حدیث «علی ولی کل مؤمن بعدی» را ثابت کردیم؛ لذا استدلال شیعه تمام است.

    و در مناظره ای خیالی بین شیعه و سنی در کتب اهل سنت چنین آمده است :

    «شیعه به سنی گفت: آیا رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره ی حضرت علی علیه السلام نفرمودند: هرکس را که من مولای اویم، علی علیه السلام مولای اوست؟  سنی جواب داد: به خدا قسم اگر به معنای امارت و سلطان می بود، پیامبر صلی الله علیه وآله باید به طور واضح می فرمودند ، همانطور که نماز، زکات، روزه رمضان و حج را به طور واضح برای مردم فرمودند و پیامبر صلی الله علیه وآله باید به مردم می فرمودند: «أیها الناس هذا ولیکم من بعدی ؛ ای مردم ! این ولی شما بعد از من است»، تا مردم عذری نداشته باشند.»[21]

    آری، رسول خدا صلی الله علیه وآله به طور صریح امر ولایت امیرالمومنین علیه السلام را برای مردم بیان کرده اند و جای هیچ گونه عذری برایشان نگذاشته اند.

     

    [[1]] سلسلة الأحادیث الصحیحة للألبانی ، ج 5 ص 261-264 ح 2223 سایت شامله ؛ وقال الترمذی: حدیث حسن غریب ... قال الحاکم: صحیح على شرط مسلم وأقره الذهبی ... أخرجه أحمد. قلت: وإسناده حسن ... فقد صحح الحدیث ابن حبان ... وأخرجه أحمد ومن طریقه الحاکم وقال: " صحیح الإسناد "، ووافقه الذهبی، وهو کما قالا ... فمن العجیب حقا أن یتجرأ شیخ الإسلام ابن تیمیة على إنکار هذا الحدیث وتکذیبه ... فلا أدری بعد ذلک وجه تکذیبه للحدیث إلا التسرع والمبالغة فی الرد على الشیعة، غفر الله لنا وله

    [[2]] مسند احمد بن حنبل ، ج 15 ص 78-79 ح 19813 پی دی اف؛ قال حمزه احمد الزین: إسناده صحیح

    [[3]] فضائل الصحابة لاحمد بن حنبل ، ص 749-750 ح 1035 و ص 768 ح 1060 و 805-806 ح 1104 پی دی اف مجموع دو جلد ، قال وصی الله بن محمد عباس : إسناده حسن

    [[4]] تهذیب خصائص الامام علی للنسائی ، ص 66 ح 64 و ص 78 ح 84 پی دی اف؛ قال ابو اسحاق الحوینی: إسناده صحیح

    [[5]] میزان الاعتدال للذهبی  ج 2   ص 138 قال ابن عدی أدخله النسائی فی صحاحه

    [[6]] سنن الترمذی  ج 5   ص 632 ح 3712 قال أبو عیسى هذا حدیث حسن غریب

    [[7]] الإصابة فی تمییز الصحابة  ج 4   ص 569 قال ابن حجر العسقلانی: وأخرج الترمذی بإسناد قوی

    [[8]] مسند أبی یعلی الموصلی ، ج 1 ص 293 ح 355 سایت شامله؛ قال حسین سلیم أسد : رجاله رجال الصحیح

    [[9]] صحیح ابن حبان ، ج 15 ص 373-374 ح 6929 سایت شامله؛ قال شعیب الارنؤوط : إسناده قوی

    [[10]] جامع الأحادیث  ج 5   ص 211 قال السیوطی: صحیح

    [[11]] جامع الأحادیث  ج 16   ص 256 قال السیوطی: وابن جریر وصححه

    [[12]] اتحاف الخیرة المهرة  ، ج 7 ص 184 ح 6630 سایت شامله؛ قال البوصیری: رَوَاهُ أَبُو دَاوُدَ الطَّیالِسِی بِسَنَدٍ صَحِیحٍ

    [[13]] سبل الهدى والرشاد  ج 11   ص 296 قال الصالحی الشامی : وروى ابن أبی شیبة وهو صحیح

    [[14]] المستدرک علی الصحیحین بتعلیق الذهبی ، ج 3 ص 143 ح 4652 با تصحیح حاکم و ذهبی

    [[15]] تاریخ الإسلام  ج 11   ص 71 قال الذهبی: وإسناده على شرط مسلم وإنما لم یخرجه فی صحیحه لنکارته

    [[16]] صحیح مسلم  ج 3   ص 1378 ح 1757

    [[17]] صحیح البخاری  ج 3   ص 1127 ح 2927 و ج 4 ص 1480 ح 3809 و ج 5 ص 2049 ح 5043 و ج 6 ص 2474 ح 6347 و ج 6 ص 2664 ح 6875 با سانسور

    [[18]] ثم نشد عباسا وعلیا بمثل ما نشد به القوم أتعلمان ذلک قالا نعم قال فلما توفی رسول الله صلی الله علیه وسلم قال أبو بکر أنا ولی رسول الله nفجئتما تطلب میراثک من بن أخیک ویطلب هذا میراث امرأته من أبیها فقال أبو بکر قال رسول الله nما نورث ما ترکنا صدقة فرأیتماه کاذبا آثما غادرا خائنا والله یعلم إنه لصادق بار راشد تابع للحق ثم توفی أبو بکر وأنا ولی رسول الله nوولی أبی بکر فرأیتمانی کاذبا آثما غادرا خائنا والله یعلم إنی لصادق بار راشد تابع للحق فولیتها

    [[19]] شرح سنن أبی داود للعباد ، درس 349 باب الأنبیا لا یورثون ؛ سایت شامله / وإن أبا بکر رضی الله عنه لما قام مقامه قال: أنا ولی الأمر من بعد رسول الله صلی الله علیه وسلم... ثم إن عمر رضی الله عنه لما توفی أبو بکر قام بالأمر من بعده ...

    [[20]] تحفة الأحوذی  ج 10   ص 146 وقد استدل به الشیعة على أن علیا رضی الله عنه کان خلیفة بعد رسول الله من غیر فصل واستدلالهم به عن هذا باطل فإن مداره عن صحة زیادة لفظ بعدی وکونها صحیحة محفوظة قابلة للاحتجاج

    [[21]] الطبقات الکبرى لابن سعد (متوفای 230)  ج 5   ص 319 فقال له الرافضی ألم یقل رسول الله علیه السلام لعلی من کنت مولاه فعلی مولاه فقال أما والله أن لو یعنی بذلک الإمرة والسلطان لأفصح لهم بذلک کما أفصح لهم بالصلاة والزکاة وصیام رمضان وحج البیت ولقال لهم أیها الناس هذا ولیکم من بعدی

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی