پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    وصایت امام علی (ع) در کلام اهل بیت علیهم السلام

    حسین قربانی | شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۷:۳۱ ب.ظ

    از آنجایی که مخالفین می گویند: اگر حضرت علی علیه السلام واقعا وصی بوده، پس چرا اهل بیت هیچ گاه از آن سخنی نگفته اند، لذا بر آن شدیم که مدارک آن را نیز از کتب اهل سنت ولو با اسانید ضعیف ارائه دهیم.

    امام علی علیه السلام

    امیر المومنین علیه السلام خطاب به گروهی که معاویه نزد آن حضرت اعزام نموده بود ، فرمودند:

    «ای مردم! من برادر رسول خدا صلی الله علیه وآله، وصی او و وارث علمش هستم و وصیتش را مختص من کرد و از بین آنان مرا انتخاب کرد و فاطمه علیها السلام را بعد از آن که عده ای او را خواستگاری کردند و به آن ها نداد ، به عقد من درآورد و او را با فرمان خداوند متعال به عقد من درآورد و از فاطمه علیها السلام به من فرزندان پاکی بخشید و به چه کسی مانند آنچه به من داده شده ، عطا شده است ؟! من کسی هستم که عمویم سرور شهدا و برادرم با فرشتگان با دو بال که مزین به درّ و یاقوت است هر جا که بخواهد پرواز می کند. من صاحب دعا ها و صاحب عقوبت ها و صاحب نشانه های عجیب و بزرگی پولادین و همیشه نو و تازه هستم . من پدر بی سرپرستان و یتیمان و از بین برنده ستمگران و پناه متقین و سرور أوصیا و امیرمؤمنان و ریسمان محکم الهی و دژ محکم و طناب محکمی که گسستگی ندارد هستم و خداوند شنوا و داناست.» [1]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4 - تصویر 5

    و در نامه ای به مردم مصر در مقایسه ی خود با معاویه فرمودند:

    «به دور باشید از دعوت دروغگو فرزند هند و بیندیشید و بدانید که امام هدایت و امام هلاکت و وصی پیامبر و دشمن پیامبر مساوی نیستند ؛ خداوند ما و شما را از محبین و از راضی ها قرار دهد.»[2]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

    امام حسن علیه السلام

    حضرت امام مجتبی علیه السلام پس از شهادت امیر مومنان علیه السلام خطبه ای خواندند که در قسمتی از آن به وصایت امیر مومنان علیه السلام اشاره کرده اند.[3]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

    این خطبه با اسناد متعدد و معتبری روایت شده است، اما متأسفانه بحث وصایت امیرالمومنین علیه السلام و مطالب مهم دیگر در بسیاری از آنها نقل نشده است. ( تصاویر ) [4]

    امام حسین علیه السلام

    آن حضرت در روز عاشورا خطاب به یزیدیان فرمودند:

    «حسب و نسب مرا بنگرید و نظر کنید که من کیستم، سپس به نفس خودتان مراجعه کنید و آن را مورد عتاب قرار دهید و نگاه کنید که آیا براى شما صلاح است مرا شهید کنید و نسبت به من هتک حرمت نمائید؟ آیا من پسر پیغمبر شما و پسر وصى و پسر عموی او نیستم؟ همان پسر عمویى که اولین شخصى بود که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را از نظر آنچه که از طرف خدا آورده بود تصدیق کرد.»[5]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

     

    [[1]] المناقب للخوارزمی، ص 222-223 سایت مکتبة اهل البیت ؛ معاشر الناس انا أخو رسول الله صلى الله علیه وآله ووصیه ووارث علمه، خصنی وحبانی بوصیته واختارنی من بینهم وزوجنی ابنته بعدما خطبها عدة فلم یزوجهم وانما زوجنیها بأمر ربه تعالى فوهب لی منها ذریة طیبة، فمن اعطى مثل ما أعطیت، أنا الذی عمى سید الشهداء وأخی یطیر مع الملائکة حیث یشاء بجناحین مکللین بالدر والیاقوت، انا صاحب الدعوات، انا صاحب النقمات، انا صاحب الآیات العجیبات، انا قرن من حدید، انا ابدا " جدید، أنا أبو الأرامل والیتامى، انا مبیر الجبارین وکهف المتقین وسید الوصیین وأمیر المؤمنین وحبل الله المتین والکهف الحصین والعروة الوثقى التی لا انفصام لها والله سمیع علیم

    [[2]] شرح نهج البلاغة  لإبن ابی الحدید  ج 6   ص 46 وإیاکم ودعوة الکذاب ابن هند. وتأملوا وأعلموا أنه لا سوى إمام الهدى، وإمام الردى، ووصى النبی وعدو النبی، جعلنا الله وإیاکم ممن یحب ویرضى

    [[3]] المستدرک على الصحیحین  ج 3   ص 188 خطب الحسن بن علی الناس حین قتل علی فحمد الله وأثنى علیه ثم قال لقد قبض فی هذه اللیلة رجل لا یسبقه الأولون بعمل ولا یدرکه الآخرون وقد کان رسول الله صلی الله علیه وآله یعطیه رایته فیقاتل وجبریل عن یمینه ومیکائیل عن یساره فما یرجع حتى یفتح الله علیه وما ترک على أهل الأرض صفراء ولا بیضاء إلا سبع مائة درهم فضلت من عطایاه أراد أن یبتاع بها خادما لأهله ثم قال أیها الناس من عرفنی فقد عرفنی ومن لم یعرفنی فأنا الحسن بن علی وأنا بن النبی وأنا بن الوصی ...

    [[4]] سلسلة الأحادیث الصحیحة ، ج 5 ص 660 ح 2496 کان یبعثه البعث فیعطیه الرایة ، فما یرجع حتى یفتح الله علیه ، جبریل عن یمینه ، و میکائیل عن یساره . یعنی علیا رضی الله عنه

    [[5]] تاریخ الطبری  ج 3   ص 319 و الکامل فی التاریخ  ج 3   ص 419 فانسبونی فانظروا من أنا ثم ارجعوا إلى أنفسکم وعاتبوها فانظروا هل یحل لکم قتلی وانتهاک حرمتی ألست ابن بنت نبیکم وابن وصیه وابن عمه وأول المؤمنین بالله والمصدق لرسوله بما جاء به من عند ربه

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی