پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    پیامبر (ص): سخن امیران بعد از من را تصدیق نکنید!

    حسین قربانی | جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۹:۳۸ ب.ظ

    طبق روایاتی که بخاری و مسلم در صحیحشان نقل کرده اند، حضرت زهرا سلام الله علیها هنگامی که برای مطالبه ی فدک اقدام کرد، با حدیث «نَحْنُ مَعاشِرَ الْأَنْبِیاءِ لا نُوَرِّثُ ما تَرَکْناهُ صَدَقَةٌ» از جانب ابوبکر مواجه شد که آن را به رسول خدا صلی الله علیه وآله نسبت داده بود؛ اما حضرت زهرا سلام الله علیها ابوبکر را تصدیق نکردند و با استدلال های عقلی و قرآنی دروغ بودن این حدیث را ثابت کردند.

    مطلب جالب اینکه طبق روایتی که احمد بن حنبل با سند قوی (طبق نظر ارنؤوط)[1] از جابر بن عبدالله روایت کرده، رسول خدا صلی الله علیه وآله خطاب به کعب بن عجره که در زمان معاویه در سال 51 هـ از دنیا رفت،[2] دستور به تکذیب سخن امیران بعد از خودشان داده اند!

    جابر بن عبدالله گوید:

    رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «ای کعب بن عجرة، تو را از شر امارت سفیهان به خدا پناه می دهم.»

    گفت: «آن چیست ای رسول خدا ؟»

    فرمود: «به زودی بعد از من امیرانی می آیند که هر کس بر آن ها وارد شود و گفتار آن ها (اعم از احادیثشان) را تصدیق کند و بر ظلمشان کمک کند، از من نیست و من هم از آنها نیستم و در حوض کوثر بر من وارد نمی شوند؛ و هرکس بر آن ها داخل نشود و حدیث آن ها را تصدیق نکند و بر ظلمشان کمک نکند؛ پس آن ها از من هستند و من نیز از آنان هستم و آن ها در حوض کوثر بر من وارد می شوند.»[3]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

     

    [[1] ] مسند احمد بن حنبل، ج 23 ص 425 ح 15284 قال شعیب الارنؤوط: إسناده قوی على شرط مسلم

    [[2] ] تحریر تقریب التهذیب، ج 3 ص 197 رقم 5643 قال ابن حجر العسقلانی: کعب بن عجرة الأنصاری المدنی أبو محمد صحابی مشهور مات بعد الخمسین وله نیف وسبعون ع

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

    [[3] ] عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " یَا کَعْبُ بْنَ عُجْرَةَ أُعِیذُکَ بِاللهِ مِنْ إِمَارَةِ السُّفَهَاءِ " قَالَ: وَمَا ذَاکَ یَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: " أُمَرَاءٌ سَیَکُونُونَ مِنْ بَعْدِی مَنْ دَخَلَ عَلَیْهِمْ، فَصَدَّقَهُمْ بِحَدِیثِهِمْ، وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَیْسُوا مِنِّی، وَلَسْتُ مِنْهُمْ، وَلَمْ یَرِدُوا عَلَیَّ الْحَوْضَ، وَمَنْ لَمْ یَدْخُلْ عَلَیْهِمْ، وَلَمْ یُصَدِّقْهُمْ بِحَدِیثِهِمْ، وَلَمْ یُعِنْهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ، فَأُولَئِکَ مِنِّی، وَأَنَا مِنْهُمْ، وَأُولَئِکَ یَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ.

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی