پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    به گواهی آیه ی مباهله، حضرت علی (ع) نفس رسول خدا (ص) است

    حسین قربانی | جمعه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷ ب.ظ

    روایاتی که آوردیم، بیان می کردند که حضرت علی علیه السلام نفس رسول خدا صلی الله علیه وآله  است، اما بد نیست که اشاره ای به گفتار بزرگان اهل سنت در این رابطه نیز داشته باشیم:

    1. حضرت علی علیه السلام

    «دارقطنی روایت کرده است که علی علیه السلام در روز شورای شش نفره بر اهل آن احتجاج کرد و فرمود: شما را به خدا قسم می دهم ، آیا در میان شما احدی نزدیک تر به رسول خدا صلی الله علیه وآله از جهت فامیلی وجود دارد ؟ و آیا غیر از من کسی وجود دارد که رسول خدا صلی الله علیه وآله او را به منزله ی خودش ، پسرانش را به منزله ی پسران خودش و زنانش را به منزله ی زنان خودش قرار داده باشد ؟ گفتند: به خدا قسم ، نه .»[1] 

    {تصویر1} {تصویر2}

    ابن عساکر نیز این روایت را با ذکر سندی که دارقطنی نیز در آن وجود دارد، نقل کرده است.[2]

    2. جابر بن عبد الله انصاری یا عامر شعبی

    ابن کثیر دمشقی با ارسال مسلّم به جابر بن عبد الله چنین نسبت می دهد :

    «جابر گفته است: در حق آن ها آیه ی مباهله نازل شد و منظور از ((خودمان و خودتان)) : رسول خدا صلی الله علیه وآله و علی بن ابی طالب علیه السلام ، ((و فرزندانمان)): حسن و حسین علیهما السلام ، ((و زنانمان)) فاطمه علیها السلام هستند.» (تصویر 1 - تصویر 2 )[3]

    کمی قبل تر ، از شوکانی نقل کردیم که گفت: این روایت را حاکم نیشابوری با دو سند از جابر آورده و تصحیح کرده است[4]. سیوطی نیز این روایت را از حاکم نقل کرده است. (تصویر 1 - تصویر 2 )[5]

    اما ما آن را در کتاب مستدرک حاکم نیافتیم.

    در مستدرک حاکم از جابر در مورد این قضیه تنها این روایت آمده که عامر شعبی آن را از جابر نقل کرده است:

    «شعبی از جابر نقل کرده است که گفت: نمایندگان نجران محضر پیامبر صلی الله علیه وآله رسیده و گفتند: در باره عیسی علیه السلام چه می گویی؟ فرمود: او روح خدا وکلمه او بنده خدا و فرستاده او است. گفتند: ما حاضریم با تو مباهله کنیم که او این چنین نیست، فرمود: هر گونه که می خواهید من حاضرم، سپس دو فرزندش حسن و حسین علیهما السلام را آماده کرد تا مباهله نماید. پس رئیس آن ها گفت: با این مرد ملاعنه نکنید؛ چرا که به خدا قسم اگر ملاعنه کنید، یکی از دو گروه نابود می شود. پس به نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمدند و گفتند: ای ابا القاسم، همانا تنها کم خردان ما خواستند با شما ملاعنه کنند و ما دوست داریم که از ما در گذری. فرمود: از شما درگذشتم. سپس فرمود: عذاب بر نجران سایه افکنده است. این حدیث بر شرط مسلم صحیح است ولی آن دو نقل نکرده اند.»[6]

    {تصویر1} {تصویر2}

    اما ابوبکر آجری این سخن که مراد از ((انفسنا))، حضرت علی علیه السلام است را از عامر شعبی نقل کرده[7]

    {تصویر1} {تصویر2} {تصویر3}

    و ابن کثیر نیز این را صحیح تر دانسته است.[8]

    {تصویر1} {تصویر2}

    ابو الحسن واحدی نیز همین را در تفسیرش آورده و محقق کتاب در پاورقی گفته است که این روایت را حاکم نقل کرده و سندش صحیح است.[9]

    3. ابن قتیبه دینوری

    او نیز صریحا مصداق «انفسنا» در آیه را حضرت علی علیه السلام معرفی می کند:

    «وبین رسول الله صلی الله علیه وآله عند المباهلة حین قال تعالى: ((قل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم)) فدعا حسناً وحسیناً ((ونساءنا ونساءکم)) فدعا فاطمة علیها السلام ((وأنفسنا وأنفسکم)) فدعا علیاً علیه السلام ومن أراد تبصیره بصره ومن أراد غیر ذلک حیره»[10]

    4. ابو حیان آندلسی

    «ظاهر آیه این است که دعوت و مباهله بین مخاطب و محاجه کننده است و آیه به این صورت تفسیر شده است: فرزندان به حسن و حسین علیهما السلام، زنانش به فاطمه علیها السلام و أنفس به علی علیه السلام [11]

    {تصویر1} {تصویر2}

    5. نظام الدین نیشابوری

    وی ضمن اعتراف به مباهله برده شدن امیرالمومنین علیه السلام ، می نویسد:

     « ((ندع أبناءنا و أبناءکم))  هر یک از ما و شما فرزندان و زنانشان را فراخواند و خودش و کسی که مانند خودش است را برای مباهله بیاورد و اتیان ( آوردن ) در نفسه ( خودش ) عمل می کند ، به این قرینه که  انسان خودش را فرا نمی خواند.»[12]

    {تصویر1} {تصویر2} {تصویر3}

    6. شمس الدین هروی شافعی

    «و همچنین قرب علی علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه وآله و محبتش به ایشان و فرمایشش که: «تو از من هستی و من از تو هستم» و نامگذاری خداوند متعال، علی علیه السلام را »نفس رسول» در آیه ی «وانفسنا وانفسکم» ... .»[13]

    7 و 8. جلال الدین محلی و سیوطی 

     « ((فنجعل لعنة الله علی الکاذبین)) به این که می گویی : خدایا ! دروغ گو در مورد عیسی علیه السلام را لعنت کن و هیئت نجران هنگامی که با پیامبر صلی الله علیه وآله مجادله کردند، ایشان را به مباهله فراخواند؛ پس گفتند : مشورت می کنیم سپس نزد تو می آییم و صاحب نظرشان گفت: نبوتش را دانستید و هیچ گروهی با پیامبری مباهله نکرده اند الا اینکه نابود شده اند؛ پس با آن مرد خدا حافظی کردند و برگشتند و نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمدند و ایشان بیرون آمد در حالی که حسن ، حسین ، فاطمه و علی علیهم السلام با او بودند؛ پس به ایشان فرمود : هنگامی که دعا کردم ، آمین بگویید. ولی آن ها از ملاعنه امتناع کردند و با دادن جزیه به ایشان مصالحه کردند. و ابو نعیم این را روایت کرده و ابن عباس می گوید که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود : اگر کسانی که مباهله کردند خارج می شدند ، هر آینه بر می گشتند و مال و خانواده ای نمی یافتند و روایت شده است که اگر [برای مباهله] خارج می شدند ، آتش می گرفتند.»[14]

    {تصویر1} {تصویر2}

    9. ملا علی قاری حنفی

    «از سعد بن ابی وقاص روایت شده است که گفت: هنگامی که آیه ی مباهله نازل شد ... ، رسول خدا صلی الله علیه وآله علی علیه السلام را دعوت کرد و ایشان را به منزله ی نفس خودش قرار داد، به دلیل نزدیکی و برادری که بینشان بود.»[15]

    {تصویر1} {تصویر2}

    10. ابو سعید الخادمی حنفی

    «مراد از انفس در آیه ی مباهله ، علی علیه السلام است ؛ زیرا در روایات صحیح آمده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله، علی علیه السلام را به عنوان این مقام دعوت کرد.»[16]

    {تصویر1} {تصویر2}

    اسکن مدارک، به زودی افزوده خواهد شد.

     

    [[1]] الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة  ج 2   ص 454 وأخرج الدارقطنی أن علیا یوم الشورى احتج على أهلها فقال لهم أنشدکم بالله هل فیکم أحد أقرب إلى رسول الله nفی الرحم منی ومن جعله nنفسه وأبناءه أبناءه ونساؤه نساءه غیری قالوا اللهم لا الحدیث

    [[2]] تاریخ مدینة دمشق  ج 42   ص 431-432 أخبرنا أبو عبد الله محمد بن إبراهیم أنا أبو الفضل أحمد بن عبد المنعم بن أحمد بن بندار أنا أبو الحسن العتیقی أنا أبو الحسن الدار قطنی نا أحمد بن محمد بن سعید نا یحیى بن زکریا بن شیبان نا یعقوب بن معبد حدثنی مثنى أبو عبد الله عن سفیان الثوری عن أبی إسحاق السبیعی عن عاصم بن ضمرة وهبیرة وعن العلاء بن صالح عن المنهال بن عمرو عن عباد بن عبد الله الأسدی وعن عمرو بن واثلة قالوا قال علی بن أبی طالب یوم الشورى ... قال نشدتکم بالله هل فیکم أحد أقرب إلى رسول الله nفی الرحم ومن جعله رسول الله nنفسه وأبناه أبناءه ونساءه نساءه غیری قالوا اللهم لا

    [[3]] تفسیر ابن کثیر  ج 1   ص 372  قال جابر وفیهم نزلت ( تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم ونساءنا ونساءکم وأنفسنا وأنفسکم ) قال جابر ( أنفسنا وأنفسکم ) رسول الله nوعلی بن أبی طالب ( وأبناءنا ) الحسن والحسین ( ونساءنا ) فاطمة

    [[4]] فتح القدیر للشوکانی  ج 1   ص 347-348 وأخرج الحاکم وصححه وابن مردویه وأبو نعیم فی الدلائل عن جابر ... قال جابر ( وأنفسنا وأنفسکم ) رسول الله nوعلی وأبناءنا الحسن والحسین ونساءنا فاطمة ورواه أیضا الحاکم من وجه آخر عن جابر وصححه ...

    [[5]] الدر المنثور  ج 2   ص 230 وأخرج الحاکم وصححه وابن مردویه وأبو نعیم فی الدلائل عن جابر قال قدم على النبی nالعاقب والسید ... قال جابر : أنفسنا وأنفسکم رسول الله nوعلی وأبناءنا الحسن والحسین ونساءنا فاطمة

    [[6]] المستدرک على الصحیحین  ج 2   ص 649 ح 4157 قال الذهبی: علی شرط مسلم / عن داود بن أبی هند عن الشعبی عن جابر أن وفد نجران أتوا النبی nفقالوا ما تقول فی عیسى بن مریم فقال هو روح الله وکلمته وعبد الله ورسوله قالوا له هل لک أن نلاعنک أنه لیس کذلک قال وذاک أحب إلیکم قالوا نعم قال فإذا شئتم فجاء النبی nوجمع ولده والحسن والحسین فقال رئیسهم لا تلاعنوا هذا الرجل فوالله لئن لاعنتموه لیخسفن أحد الفریقین فجاؤوا فقالوا یا أبا القاسم إنما أراد أن یلاعنک سفهاؤنا وإنا نحب أن تعفینا قال قد أعفیتکم ثم قال إن العذاب قد أظل نجران هذا حدیث صحیح على شرط مسلم ولم یخرجاه

    [[7]] الشریعة  ج 5   ص 2202 ح 1690 حدثنا أبو بکر ابن أبی داود السجستانی ، قال : حدثنا یحیى ابن حاتم العسکری ، قال : حدثنا بشر بن مهران ، قال : حدثنا محمد بن دینار ، عن داود بن أبی هند ، عن الشعبی ، عن جابر بن عبد الله ، قال : ' قدم وفد نجران على النبی العاقب والطیب... قال جابر : فیهم نزلت هذه الآیة : ( . . . فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم ونساءنا ونساءکم وأنفسنا وأنفسکم ) . قال الشعبی : ( أبناءنا وأبناءکم ) : الحسن والحسین . ( ونساءنا ونساءکم ) : فاطمة : ( وأنفسنا وأنفسکم ) : علی بن أبی طالب رضی الله عنهم.

    [[8]] تفسیر ابن کثیر  ج 1   ص 372 وقد رواه أبو داود الطیالسی عن شعبة عن المغیرة عن الشعبی مرسلا وهذا أصح

    [[9]] اسباب النزول ت الحمیدان، ص 105-106 سایت شامله / أخرجه الحاکم (المستدرک: 2/593، 594) وابن مردویه وأبو نعیم (فتح القدیر: 1/347) من طریق داود به وإسناده صحیح

    [[10]] الاختلاف فی اللفظ والرد على الجهمیة لابن قتیبة ، ص 56  سایت شامله

    [[11]] تفسیر البحر المحیط  ج 2   ص 502  وظاهر هذا أن الدعاء والمباهلة بین المخاطب : بقل : وبین من حاجه ، وفسر على هذا الوجه : الأبناء بالحسن والحسین ، و : بنسائه : فاطمة ، و : الأنفس بعلى

    [[12]] تفسیر غرائب القرآن ورغائب الفرقان  ج 2   ص 46 ( ندع أبناءنا وأبناءکم ) أی یدع کل منا ومنکم أبناءه ونساءه ویأتی هو بنفسه وبمن هو کنفسه إلى المباهلة وإنما یعمل إتیانه بنفسه من قرینة أن الإنسان لا یدعو نفسه

    [[13]] فضل المنعم فی شرح صحیح مسلم، ج 3 ص 82-83 پی دی اف ؛ وکذا قرب علی رضی الله عنه إلی النبی (ص) ومحبته له، وقوله: «أنت منّی وأنا منک» وتسمیة الله تعالی علیا نفس الرسول فی قوله: «وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ» (آل عمران: 61] الآیة.

    [[14]] تفسیر الجلالین  ج 1   ص 502 ( فنجعل لعنة الله على الکاذبین ) بأن نقول اللهم العن الکاذب فی شأن عیسى وقد دعا nوفد نجران لذلک لما حاجوه به فقالوا حتى ننظر فی أمرنا ثم نأتیک فقال ذوو رأیهم لقد عرفتم نبوته وأنه ما باهل قوم نبیا إلا هلکوا فوادعوا الرجل وانصرفوا فأتوا الرسول nوقد خرج ومعه الحسن والحسین وفاطمة وعلی وقال لهم إذا دعوت فأمنوا فأبوا أن یلاعنوا وصالحوه على الجزیة رواه أبو نعیم وعن بن عباس قال لو خرج الذین یباهلون لرجعوا لا یجدون مالا ولا أهلا وروی لو خرجوا لاحترقوا

    [[15]] مرقاة المفاتیح  ج 11   ص 286 عن سعد بن أبی وقاص قال : لما نزلت هذه الآیة أی المسماة بآیة المباهلة ... دعا رسول الله nعلیا فنزله منزلة نفسه لما بینهما من القرابة والأخوة  

    [[16]] بریقة محمودیة لابی سعید الخادمی ج 2   ص 286 ( ندع أبناءنا وأبناءکم ونساءنا ونساءکم وأنفسنا وأنفسکم ) لأن المراد بالأنفس علی لأن الأخبار الصحیحة أنه صلى الله تعالى علیه وسلم دعا علیا إلى هذا المقام

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی