معلمی یمانی: راوی حدیث امامت الهی حضرت علی (ع) قطعا جرح می شود، ولو سُنی ثقه باشد!
عبدالرحمن معلمی یمانی (از علمای سرشناس سلفی) در مقام استدلال برای تفکیک «هلال بن ایوب الصیرفی» از «هلال الوزّان الصیرفی» که هر دو از شیوخ «جعفر بن زیاد الأَحْمَر» هستند، می نویسد:
«همانا گروهی توثیق جعفر الأحمر را از یحیی بن معین نقل کرده اند، و جعفر از رؤسای شیعه است و حدیثی که او از «هلال بن ایوب الصیرفی» نقل کرده (حدیث امام المتقین بودن حضرت علی علیه السلام)، اهل سنت آن را انکار می کنند، چنان که خواهد آمد و این حدیث موافق اعتقاد جعفر است بر خلاف «هلال الوزّان» که ثقه ی سنی است؛ پس اگر ابن معین معتقد می بود که جعفر این حدیث را از وزّان نقل کرده، قطعا جعفر را جرح می کرد به جای اینکه توثیقش کند (!)، پس اگر گفته شود که شاید ابن معین متابعی برای جعفر شناخته (یعنی راویان دیگری که آن ها نیز همین حدیث را از هلال نقل کرده باشند) [وبه این دلیل او را جرح نکرده،] می گویم: این چیزی است که ثابت نمی شود و اگر اینچنین می بود، قطعا ابن معین هلال الوزّان را جرح می کرد (!) بر خلاف جعفر که او از راوی مجهول (هلال بن ایوب الصیرفی) نقل کرده و لذا اتهام جعل حدیث به سمت مجهول نشانه می رود و جهالت او کفایت می کند از پرداختن به جرح جعفر.»[1]
[[1]] انّ جماعة رووا عن یحیی بن معین توثیق جعفر الأحمر، وجعفر من رؤساء الشیعة والحدیث الذی رواه عن هلال بن أیوب الصیرفی یستنکره أهل السنة کما یأتی ویوافق هوی جعفر دون هلال الوزّان فإن هلالا الوزان ثقة سنی روی زائدة مع تشدده فلو اعتقد ابن معین ان جعفرا روی ذاک الحدیث عن الوزان لبالغ فی جرح جعفر بدل أن یوثقه، فإن قیل لعل ابن معین عرف متابعا لجعفر، قلت لا یثبت شیء من ذلک ولو کان ذلک لجرح ابن معین هلالا الوزان – وهذا بخلاف ما اذا کان جعفر انما رواه عن مجهول فان التهمة تنصب علی ذلک المجهول وتکفیه جهالته عن التشاغل بجرحه
- ۹۹/۰۶/۲۱