پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    فصل سوم: برتری امیرالمومنین علیه السلام

    حسین قربانی | شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۱:۱۲ ب.ظ

    bab

    فصل سوم: برتری امیرالمومنین علیه السلام

    bab

    نخست باید دانست که بر خلاف تصور عموم اهل سنت، بزرگان آن ها در اینکه چه کسی افضل امت بعد از رسول خدا n بوده، اختلاف کرده اند تا جایی که ابن حزم آندلسی، تفضیل ابوبکر را به بعضی از اهل سنت نسبت می دهد و تصریح می کند که بعضی از اهل سنت، بعضی از صحابه و گروهی از تابعین و فقها، حضرت علی بن ابی طالب C را افضل امت دانسته اند!

    «مسلمانان در مورد این که بعد از انبیا D چه کسی افضل است اختلاف کرده اند و برخی از اهل سنت، برخی از معتزله، برخی از مرجئه و همه ی شیعیان بر این اعتقادند که افضـل امـت پس از رسـول اللهn ، علی بن ابی طالبC است و همین قول، از بعضی از صحابه و گروهی از تابعین و فقها نقل شده است؛ ولی همه خوارج، بعضی از اهل سنت، بعضی از معتزله و بعضی از مرجئه بر این اعتقادند که افضل صحابه بعد از رسول الله n ، ابوبکر و عمر هستند ... و از حدود بیست نفر از صحابه نقل شده است که بزرگوارترین مردم در نزد رسول خداn علی بن ابی طالبC و زبیر بن العوام بودند.»[1]

    محمد ناصر الدین ألبانی نیز می گوید:

    «بسیاری از سلف (صحابه ، تابعین و اتباع تابعین) علیg را بر دیگران برتری می دادند!»[2]

    ذهبی نیز تصریح می کند که تعداد زیادی از صحابه و تابعین قائل به افضلیت امیرالمومنین g بودند:

    «برتر دانستن علی g رفض و بدعت نیست؛ بلکه بسیاری از صحابه و تابعین اعتقادشان اینچنین بود!»[3]

    ابن حجر هیتمی مکی در بیان افضلیت خلفا نسبت به یکدیگر، می نویسد:

    «و اما افضلیت عثمان بر علی g ظنی است (قطعی نیست)؛ چرا که بعضی از بزرگان اهل سنت مانند سفیان ثوری، علی g را از عثمان برتر دانسته اند و این اختلاف، ظنی است، و اما احادیث در این مورد جداً متعارض هستند؛ بلکه در مورد فضیلت علی g احادیثی وارد شده که در حق سه خلیفه ی قبلی وارد نشده است.»[4]

    همچنین حاکم با سند صحیح[5] از احمد بن حنبل نقل کرده است که گفت: «برای هیچ یک از اصحاب رسول الله n به اندازه ی حضرت علی g، فضیلت نقل نشده است.»[6]

    ابن عبد البر قرطبی، اسامی تعدادی از صحابه را می برد که حضرت علیg را افضل می دانستند:

    «از سلمان، ابوذر، مقداد، خباب، جابر، ابوسعید خدری و زید بن ارقم روایت شده است که حضرت علیg اول کسی بود که اسلام آورد و اینها (اشخاص نامبرده) حضرت علیg را بر دیگران برتری می دادند.»[7]

    محمد بن طیب باقلانی نیز می نویسد:

    «قول به برتری علی رضوان الله علیه در نزد بسیاری از صحابه، مشهور است؛ مانند عبدالله بن عباس، حذیفه بن یمان، عمار، جابر بن عبدالله، ابو الهیثم بن التیهان و غیر از آن ها.»[8]

    قاضی عبدالجبار معتزلی (متوفای 415 هـ ) نیز می گوید:

    «و اما برتری امیرالمومنین g؛ پس روایت شده است از زبیر، حذیفه بن یمان، جابر بن عبدالله، عمار، سلمان، ابو ذر و از طبقه ی تابعین و بعد از آن ها مانند مجاهد، عطاء، سلمه بن کهیل و حکم [بن عتیبه].»[9]

    در ادامه به سخنان رسول خدا n و تعدادی از صحابه در این باب اشاره می کنیم.

     

    [[1]] الفصل فی الملل، ج 4 ص 90 ( قال أبو محمد ) اختلف المسلمون فیمن هو أفضل الناس بعد الأنبیاء علیهم السلام فذهب بعض أهل السنة وبعض أهل المعتزلة وبعض المرجئة وجمیع الشیعة إلى أن أفضل الأمة بعد رسول الله علی بن أبی طالب وقد روینا هذا القول نصا عن بعض الصحابة رضی الله عنهم وعن جماعة من التابعین والفقهاء وذهبت الخوارج کلها وبعض أهل السنة وبعض المعتزلة وبعض المرجئة إلى أن أفضل الصحابة بعد رسول الله أبو بکر وعمر ... وروینا عن نحو عشرین من الصحابة أن أکرم الناس على رسول الله علی بن أبی طالب والزبیر بن العوام

    [[2]] سلسلة الأحادیث الضعیفة، ج 13 ص 881 ذیل ح 6392 سایت شامله/ کثیر من السلف کانوا یفضلون علیا

    [[3]] سیر أعلام النبلاء، ج 16 ص 457 لیس تفضیل علی برفض ولا هو ببدعة بل قد ذهب الیه خلق من الصحابة والتابعین

    [[4]] الفتاوى الحدیثیة، ص 113 وأما أفضلیة عثمان على علی رضی الله عنهما فظنیة ، لأن بعض أکابر أهل السنة کسفیان الثوری فضل علیا على عثمان وما وقع فیه خلاف بین أهل السنة ظنی ، وأما الأحادیث فی ذلک فمتعارضة جدا بل علی کرم الله وجهه ورد فیه من الأحادیث المشعرة بفضله ما لم یرد فی الثلاثة .

    [[5]] بررسی سند روایت: محمد بن المظفر البزاز: ثقة / محمد بن هارون الحضرمی: ثقة / محمد بن منصور الطوسی: ثقة

    [[6]] المستدرک على الصحیحین، ج 3 ص 116 ح 4572 سَمِعْتُ الْقَاضِیَ أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ الْحَسَنِ الْجَرَّاحِیَّ، وَأَبَا الْحُسَیْنِ مُحَمَّدَ بْنَ الْمُظَفَّرِ الْحَافِظِ، یَقُولانِ: سَمِعْنَا أَبَا حَامِدٍ مُحَمَّدَ بْنَ هَارُونَ الْحَضْرَمِیَّ، یَقُولُ: سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ مَنْصُورٍ الطُّوسِیَّ، یَقُولُ: سَمِعْتُ أَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ، یَقُولُ: " مَا جَاءَ لأَحَدٍ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ n مِنَ الْفَضَائِلِ مَا جَاءَ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ "

    [[7]] الاستیعاب، ج 3 ص 1090 وروى عن سلمان وأبى ذر والمقداد وخباب وجابر وأبى سعید الخدرى وزید بن الأرقم أن على بن ابى طالب رضى الله عنه أول من أسلم وفضله هؤلاء على غیره

    [[8]] مناقب الأئمة الأربعة، ص 294 رقم 351 والقول بتفضیل علی رضوان الله علیه مشهور عند کثیر من الصحابة، کالذی یروى عن عبد الله بن عباس ، وحذیفة بن الیمان ، وعمار ، وجابر بن عبد الله ، وأبی الهیثم بن التیهان ، وغیرهم

    [[9]] المغنی فی أبواب التوحید والعدل (ق 2 ، الإمامة) ، ج 20 ص 112 وأما تفضیل أمیر المؤمنین علیه السلام فمروی عن الزبیر وحذیفة بن الیمان وجابر بن عبد الله وعمار وسلمان وأبی ذر والمقداد وعن طبقة من التابعین ومن بعدهم کمجاهد وعطاء وسلمة بن کهیل والحکم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی