علم امیرالمومنین علیه السلام / هفتم: ماموریت تاویل قرآن
هفتم: امیر المومنین g مأمور تأویل و تفسیر قرآن
از جمله احادیثی که امیرالمومنین g را از نظر علمی در ردیف مقام نبوت قرار داده و علم حضرت را برتر از علم ابوبکر و عمر معرفی کرده، حدیث صحیحی است که ابوسعید خدری می گوید:
«در انتظار تشریف فرمایى پیامبر n نشسته بودیم. فاصلهاى نشد که حضرت n از خانه یکى از همسرانش بیرون آمد. از جاى برخاستیم و به اتفاق آن حضرت به راه افتادیم. اندکى که حرکت کردیم، بند کفش ایشان n گسیخت. على g کفش را گرفت و به وصله زدن آن پرداخت. رسول خدا n به حرکت خود ادامه داد و ما همه همراه آن حضرت حرکت کردیم. پس از اندک فاصلهاى، رسول خدا n ایستاد و ما هم به پیروى از ایشان ایستادیم. پیامبر n منتظر آمدن على g بود. در این هنگام، حضرت n فرمود:
به راستى که یکى از شما براى تأویل قرآن مى جنگد، همانطور که من براى تنزیل آن جنگیدم.
ابو بکر و عمر گفتند: آیا ما همان مردى هستیم که براى بیان تأویل قرآن مى جنگد؟
پیامبر n فرمود: نه، بلکه آن کسی که کفش مرا وصله مىزند، براى تأویل قرآن با مخالفان نبرد مىکند.
به ملاقات على g رفتیم تا او را به مأموریتى که در آینده خواهد داشت، مژده دهیم. حضرت على g به مژده ما توجهى نکرد و گویا این سخن را از خود رسول اکرم n شنیده بود.»[1]
این روایت را احمد حنبل نقل کرده و وصی الله بن محمد عباس[2] و شعیب الارنؤوط[3] تصحیح کرده اند و نیز نسائی نقل کرده و ابو اسحق حوینی سندش را تصحیح کرده است.[4]
ابن حبان نیز این روایت را در صحیحش نقل کرده و شعیب الارنؤوط سندش را تصحیح کرده[5] و نیز حاکم نقل و تصحیح کرده و ذهبی نیز با نظرش موافقت نموده است[6] و همچنین سیوطی[7] و ألبانی[8] نیز سندش را تصحیح کرده اند.
[[1]] حدثنا حسین بن محمد، حدثنا فطر، عن إسماعیل بن رجاء الزبیدی، عن أبیه، قال: سمعت أبا سعید الخدری یقول: کنا جلوسا ننتظر رسول الله صلى الله علیه وسلم، فخرج علینا من بعض بیوت نسائه، قال: فقمنا معه، فانقطعت نعله، فتخلف علیها علی یخصفها، فمضى رسول الله صلى الله علیه وسلم ومضینا معه، ثم قام ینتظره وقمنا معه، فقال: " إن منکم من یقاتل على تأویل هذا القرآن، کما قاتلت على تنزیله "، فاستشرفنا وفینا أبو بکر وعمر فقال: " لا، ولکنه خاصف النعل ". قال: فجئنا نبشره، قال: وکأنه قد سمعه
[[2]] فضائل الصحابة لابن حنبل، ص 790 ح 1083 قال وصی الله بن محمد عباس: إسناده صحیح
[[3]] مسند أحمد، ج 18 ص 295-296 ، ح 11773 قال الارنؤوط: حدیث صحیح، وهذا إسناد حسن
[[4]] خصائص علی، ص 118-119 ح 150 قال الحوینی: إسناده صحیح
[[5]] صحیح ابن حبان، ج 15 ص 385 ح 6937 قال الارنؤوط: إسناده صحیح على شرط مسلم
[[6]] المستدرک على الصحیحین، ج 3 ص 132 ح 4621
[[7]] تاریخ الخلفاء، ج 1 ص 173 قال السیوطی: وأخرج أحمد والحاکم بسند صحیح
[[8]] سلسلة الأحادیث الصحیحة للألبانی، ج 5 ص 639 ح 2487