دلیل پنجم: حدیث منزلت
رسول خدا n خطاب به حضرت على g فرمود: منزلت تو در نزد من، همانند منزلت هارون g در نزد حضرت موسى g است؛ جز این که پیغمبرى پس از من مبعوث نمىشود.[1]
طبق این حدیث متواتر، امام علی g نسبت به رسول خدا n مانند حضرت هارون g هستند به حضرت موسی g! پس همانطور که حضرت هارون g عزیز ترین شخص به حضرت موسی g بودند، حضرت علی g هم عزیز ترین شخص به رسول خدا n بودند.
البته مخالفین در دلالت این حدیث تشکیکاتی وارد کرده اند که در پاسخ به آن ها، نکاتی گفتنی است:
- اگر حدیث منزلت را مخصوص به واقعه ی تبوک ندانیم، صحت ادعای شیعه ثابت می شود.
در کتب اهل سنت روایات متعددی آمده که رسول الله n در مکان ها و زمان های مختلفی این حدیث را فرموده اند و اغلب راویان نیز به صورت مطلق نقل کرده اند (بدون ذکر مکان و زمان صدور).[2]
- اگر بپذیریم که حدیث منزلت تنها در واقعه ی تبوک گفته شده، بازهم صحت ادعای شیعه قابل اثبات است؛ زیرا:«الْعِبْرَةُ بِعُمُومِ اللَّفْظِ لا بِخُصُوصِ السَّبَبِ»؛ یعنی اصل بر این است که حدیث منزلت برای حضرت علی g عمومیت دارد و سبب صدور آن (که جانشینی در واقعه ی تبوک باشد) باعث تقیید لفظ عمومی منزلت به یک منزلت خاص نمی شود.
- اگر تقیید منزلت به جانشینی در حیات را نیز بپذیریم، بازهم مدعای شیعه ثابت می شود؛ زیرا همانگونه که حضرت هارون g در طول حیاتش جانشین بلامنازع حضرت موسی g بوده، همینطور حضرت علی g نیز در طول حیاتش جانشین بلامنازع حضرت خاتم الانبیا n می شود!
تذکر: حضرت موسی g تنهایی به میقات رفت و حضرت هارون g را جانشین خودش در میان تمام امت کرد، حال آنکه رسول الله n در واقعه ی تبوک، امت را با خود به جنگ بردند و حضرت علی g را به عنوان جانشین خویش در میان کودکان، سالخوردگان و بعضی منافقان گذاشتند؛ لذا رسول الله n با بیان جمله ی « وَأَنْتَ خَلِیفَتِی فِی کُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی»[3] این تفاوت را متذکر شده و به جانشینی حضرت علی g در میان تمام امت بعد از رحلتشان اشاره فرمودند.
- حتی اگر بپذیریم که وجه شبه، تنها تشبیه جانشینی حضرت علی g در واقعه ی تبوک به جانشینی حضرت هارون g در واقعه ی میقات بوده، باز هم صحت مدعای شیعه ثابت می شود؛ زیرا همانطور که حضرت موسی g در واقعه میقات، افضل قومش را به جانشینی خود منصوب کرد، حضرت رسول الله n نیز افضل امت را به جانشینی اش منصوب فرمود.
[[1]] صحیح مسلم، ج 4 ص 1870 ح 2404 و صحیح البخاری، ج 3 ص 1359 ح 3503 و ج 4 ص 1602 ح 4154 قال رسول اللهلعلی أنت منی بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبی بعدی
[[2]] در کتاب امتداد رسالت، به طور مفصل اسناد و مدارکش را آورده ایم.
[[3]] این روایت را ابن ابی عاصم نقل کرده و برنامه ی جوامع الکلم و ألبانی سندش را تحسین کرده اند.
السنة لابن أبی عاصم ومعها ظلال الجنة للألبانی، ج 2 ص 565 ح 1188 قال الألبانی: إسناده حسن.
حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده حسن رجاله ثقات عدا یحیى بن سلیم الفزاری وهو صدوق حسن الحدیث