پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    دلیل پنجم: حدیث منزلت

    حسین قربانی | شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۸:۴۱ ب.ظ

    دلیل پنجم: حدیث منزلت

    رسول خدا n خطاب به حضرت على g فرمود: منزلت تو در نزد من، همانند منزلت هارون g در نزد حضرت موسى g است؛ جز این که پیغمبرى پس از من مبعوث نمى‏شود.[1]

    طبق این حدیث متواتر، امام علی g  نسبت به رسول خدا n مانند حضرت هارون g هستند به حضرت موسی g! پس همانطور که حضرت هارون g عزیز ترین شخص به حضرت موسی g بودند، حضرت علی g هم عزیز ترین شخص به رسول خدا n بودند.

    البته مخالفین در دلالت این حدیث تشکیکاتی وارد کرده اند که در پاسخ به آن ها، نکاتی گفتنی است:

    1. اگر حدیث منزلت را مخصوص به واقعه ی تبوک ندانیم، صحت ادعای شیعه ثابت می شود.

    در کتب اهل سنت روایات متعددی آمده که رسول الله n در مکان ها و زمان های مختلفی این حدیث را فرموده اند و اغلب راویان نیز به صورت مطلق نقل کرده اند (بدون ذکر مکان و زمان صدور).[2]

    1. اگر بپذیریم که حدیث منزلت تنها در واقعه ی تبوک گفته شده، بازهم صحت ادعای شیعه قابل اثبات است؛ زیرا:«الْعِبْرَةُ بِعُمُومِ اللَّفْظِ لا بِخُصُوصِ السَّبَبِ»؛ یعنی اصل بر این است که حدیث منزلت برای حضرت علی g عمومیت دارد و سبب صدور آن (که جانشینی در واقعه ی تبوک باشد) باعث تقیید لفظ عمومی منزلت به یک منزلت خاص نمی شود.
    2. اگر تقیید منزلت به جانشینی در حیات را نیز بپذیریم، بازهم مدعای شیعه ثابت می شود؛ زیرا همانگونه که حضرت هارون g در طول حیاتش جانشین بلامنازع حضرت موسی g بوده، همینطور حضرت علی g نیز در طول حیاتش جانشین بلامنازع حضرت خاتم الانبیا n می شود!

    تذکر: حضرت موسی g تنهایی به میقات رفت و حضرت هارون g را جانشین خودش در میان تمام امت کرد، حال آنکه رسول الله n در واقعه ی تبوک، امت را با خود به جنگ بردند و حضرت علی g را به عنوان جانشین خویش در میان کودکان، سالخوردگان و بعضی منافقان گذاشتند؛ لذا رسول الله n با بیان جمله ی « وَأَنْتَ خَلِیفَتِی فِی کُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی»[3] این تفاوت را متذکر شده و به جانشینی حضرت علی g در میان تمام امت بعد از رحلتشان اشاره فرمودند.

    1. حتی اگر بپذیریم که وجه شبه، تنها تشبیه جانشینی حضرت علی g در واقعه ی تبوک به جانشینی حضرت هارون g در واقعه ی میقات بوده، باز هم صحت مدعای شیعه ثابت می شود؛ زیرا همانطور که حضرت موسی g در واقعه میقات، افضل قومش را به جانشینی خود منصوب کرد، حضرت رسول الله n نیز افضل امت را به جانشینی اش منصوب فرمود.
     

    [[1]] صحیح مسلم، ج 4 ص 1870 ح 2404 و صحیح البخاری، ج 3 ص 1359 ح 3503 و ج 4 ص 1602 ح 4154 قال رسول اللهلعلی أنت منی بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبی بعدی

    [[2]] در کتاب امتداد رسالت، به طور مفصل اسناد و مدارکش را آورده ایم.

    [[3]] این روایت را ابن ابی عاصم نقل کرده و برنامه ی جوامع الکلم و ألبانی سندش را تحسین کرده اند.

    السنة لابن أبی عاصم ومعها ظلال الجنة للألبانی، ج 2 ص 565 ح 1188 قال الألبانی: إسناده حسن.

    حکم برنامه جوامع الکلم: إسناده حسن رجاله ثقات عدا یحیى بن سلیم الفزاری وهو صدوق حسن الحدیث

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی