پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    کلیپ بررسی جامع حدیث 12 خلیفه از کتب اهل سنت + اسکن مدارک

    حسین قربانی | چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ب.ظ

    بخاری در صحیحش از عبد الملک از جابر بن سمره نقل می کند که گفت:

    « از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: [بعد از من] دوازده امیر خواهد بود. آن گاه سخنى گفت که من آن را نشنیدم. پدرم گفت: پیامبر (ص) فرمود: همه آنان از قریش هستند.»[[1]] ( تصویر 1 )

    مسلم نیز در صحیحش از حصین از جابر بن سمره نقل می کند که گفت:

    « همراه پدرم به نزد رسول خدا (ص) رفتیم؛ پس شنیدم که می فرمود: این امر منقضى نمى شود تا آن که دوازده خلیفه در میان آنان بگذرد. آن گاه سخنی فرمود که بر من مخفى گشت، از پدرم سؤال کردم که رسول خدا (ص) چه فرمود؟ پدرم در جواب گفت: همه آن ها از قریش هستند.»[[2]] (تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3)

    خلفای قریشی تا قیامت، همواره در زمین هستند !

    مسلم در صحیحش از عبد الله بن مسعود از رسول خدا (ص) نقل می کند که آن حضرت فرمودند:

    « این امر همیشه در قریش است، مادامی که دو نفر از مردم در زمین وجود داشته باشند.»[[3]] (همان تصویر پیشین)

    عدد خلفای پیامبر (ص) تا قیامت دقیقا 12 نفر است

    در کتب اهل سنت با سند معتبر از عبد الله بن مسعود نقل شده است که ما از رسول خدا (ص) تعداد خلفا را سؤال نمودیم و آن حضرت فرمودند: «آن ها دوازده نفر هستند.»:

    «مسروق گفت: ما شبی در نزد عبد اللَّه ابن مسعود نشسته بودیم و او برای ما قرآن می خواند. مردی از او پرسید: ای ابا عبد الرحمن، آیا شما از رسول خدا (ص) پرسیدید که بعد از او چند خلیفه در این امت خواهند آمد؟ عبد اللَّه گفت: از هنگامی که به عراق وارد شده ام کسی قبل از تو این را از من نپرسیده است، سپس گفت: ما از رسول خدا (ص) پرسیدیم، پس فرمودند: خلفاء دوازده نفرند؛ مانند تعداد نقباء بنی اسرائیل.»[[4]]

    تحسین ابن حجر عسقلانی و جمال فرحات صاولی و نقل تصحیح احمد شاکر: ( تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4 - تصویر 5 )

    دوازده خلیفه از بنی هاشم هستند

    حدیث برگزیدگی بنی هاشم

    طبق روایت صحیح مسلم، خداوند بنی هاشم را از میان قریش برگزیده است:

    «واثلة ابن اسقع می گوید: از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: خداوند از میان فرزندان اسماعیل، کنانه را برگزید و از نسل کنانه، قریش را و از میان قریش، بنی هاشم را برگزید و از میان بنی هاشم، مرا.»[[5]] (تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 )

    سخن ابن تیمیه با اشاره به این حدیث: تصویر 1تصویر 2

    سخن نووی در شرح این حدیث: تصویر 1 تصویر 2

    حدیث هادی بودن بنی هاشم

    وقتی آیه ی ((إِنّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکلّ قَوْمٍ هادٍ)) [[6]]= «ای پیامبر ! شما فقط انذار دهنده هستی و برای هر قومی هدایت کننده ای است» نازل شد، رسول خدا (ص) فرمودند: «من منذر هستم و هادی مردی از بنی هاشم است.»[[7]]

    تصحیح ضیاء مقدسی و تحسین دکتر دهیش: تصویر 1 تصویر 2 تصویر 3

    تصحیح احمد شاکر: تصویر 1تصویر 2 - تصویر 3

    تصحیح محمد ناصر الدین ألبانی: تصویر 1تصویر 2

    حدیث خلیفتین

    «زید بن ثابت از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمودند: من در میان شما دو خلیفه وجانشین می گذارم: 1. کتاب خدا که همچون ریسمانی از آسمان تا زمین امتداد یافته است و 2. عترتم اهل بیتم. این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا کنار حوض به من ملحق شوند.»[[8]]

    تصحیح محمد ناصرالدین ألبانی: تصویر 1تصویر 2 - تصویر 3

    تصحیح جلال الدین سیوطی: تصویر 1تصویر 2

    دوازده امام در تورات و شیعه شدن یهودیان

    سخن ابن کثیر دمشقی: تصویر 1تصویر 2 - تصویر 3

     

    [[1]] صحیح البخاری  ج 6   ص 2640 ح 6796 عن عبد الملک سمعت جابر بن سمرة قال سمعت النبی صلى الله علیه وسلم یقول یکون اثنا عشر أمیرا فقال کلمة لم أسمعها فقال أبی إنه قال کلهم من قریش

    [[2]] صحیح مسلم  ج 3   ص 1452 ح 1821 عن حصین عن جابر بن سمرة قال دخلت مع أبی على النبی صلى الله علیه وسلم فسمعته یقول إن هذا الأمر لا ینقضی حتى یمضی فیهم اثنا عشر خلیفة قال ثم تکلم بکلام خفی علی قال فقلت لأبی ما قال قال کلهم من قریش

    [[3]] صحیح مسلم  ج 3   ص 1452 ح 1821 قال عبد الله قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لا یزال هذا الأمر فی قریش ما بقی من الناس اثنان

    [[4]] المستدرک على الصحیحین  ج 4   ص 546 ح 8529 عن مسروق قال کنا جلوسا لیلة عند عبد الله یقرئنا القرآن فسأله رجل فقال یا أبا عبد الرحمن هل سألتم رسول الله صلى الله علیه وسلم کم یملک هذه الأمة من خلیفة فقال عبد الله ما سألنی عن هذا أحد منذ قدمت العراق قبلک قال سألناه فقال اثنا عشر عدة نقباء بنی إسرائیل

    [[5]] صحیح مسلم  ج 4   ص 1782 ح 2276 و سنن الترمذی  ج 5   ص 583 ح 3605 قال أبو عیسى هذا حدیث حسن صحیح ؛ واثلة بن الأسقع یقول سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول إن الله اصطفى کنانة من ولد إسماعیل واصطفى قریشا من کنانة واصطفى من قریش بنی هاشم واصطفانی من بنی هاشم

    [[6]] رعد:7

    [[7]] عن علی فی قوله ( إنما أنت منذر ولکل قوم هاد ) قال رسول الله صلى الله علیه وسلم المنذر والهاد رجل من بنى هاشم

    [[8]] حدثنا عبد الله قال حدثنی أبی حدثنا اسود بن عامر نا شریک عن الرکین عن القاسم بن حسان عن زید بن ثابت قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم إنی تارک فیکم خلیفتین کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء والأرض أو ما بین السماء والأرض وعترتی أهل بیتی وانهما لن یتفرقا حتى یردا علی الحوض

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی