پایگاه تحقیقاتی وصایت

وبلاگ رسمی حسین قربانی دامنابی
پایگاه تحقیقاتی وصایت

جهت دانلود کتب، روی تصاویر کلیک راست کنید و سپس گزینه ی open link را بزنید.

  • ((مجموعه آثار حسین قربانی دامنابی))
  • طبقه بندی موضوعی

    کلیپ دو سوال اساسی از اهل سنت درباره ی خلافت ابوبکر + اسکن مدارک

    حسین قربانی | شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۲۸ ب.ظ

    بخاری در صحیحش از عایشه روایت می کند که گفت:

    «فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله از ابوبکر درخواست کرد میراثش را تقسیم کند از آنچه که از پیامبر صلی الله علیه وآله باقی مانده است از آنچه که خدا فیء قرار داده برای او. پس ابوبکر گفت: همانا رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: ما ارث به جا نمی گذاریم، آنچه که از ما باقی می ماند صدقه است. پس فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله غضبناک شد و با او قهر کرد، و قهر او از بین نرفت تا از دنیا رفت ... .»[1]

    تصویر 1 - تصویر 2

    ابو عیسی ترمذی نیز ناراحتی حضرت زهرا علیها السلام از ابوبکر و عمر و قهر کردنش با آن دو تا آخر عمرش را با سند معتبر از ابوهریره روایت کرده است که گفت:

    « فاطمه علیها السلام به نزد ابوبکر و عمر آمد و میراثش از رسول خدا صلی الله علیه وآله را طلب نمود. پس آن دو گفتند: از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدیم که می فرمودند: من ارث به جا نمی گذارم. حضرت فاطمه علیها السلام فرمود: به خدا قسم با شما دو نفر هرگز سخن نمی گویم؛ پس آن حضرت وفات نمود و با آن دو سخن نگفت.»[2]

    این روایت را ترمذی حسن دانسته[3] و برنامه ی جوامع الکلم نیز حکم به حسن بودن سندش داده است و ناصرالدین البانی نیز این روایت را در زمره ی احادیث صحیح سنن ترمذی آورده است.[4]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

    بخاری در صحیحش روایت می کند که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:

    «فاطمه علیها السلام پاره ای از وجود من است؛ هرکس او را به خشم آورد، من را خشمگین کرده است.»[5]

    تصویر 1 - تصویر 2

    طبرانی و حاکم نیشابوری روایت کرده اند که رسول خدا صلی الله علیه وآله به حضرت فاطمه علیها السلام فرمودند:

    «خداوند با غضب تو غضبناک می شود و با رضایت تو راضی می شود.»[6]

    این روایت را سیوطی در کتاب الثغور الباسمة آورده و سندش را حسن دانسته است. محقق کتاب نیز در پاورقی به تصحیح حاکم و تحسین هیثمی اشاره کرده است.[7]

    تصویر 1

    بخاری در صحیحش از عایشه روایت کرده است که گفت:

    «فاطمه علیها السلام همانند راه رفتن پیامبر صلی الله علیه وآله راه می رفت؛ پس پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: مرحبا به دخترم، سپس در طرف راستش یا چپش نشاند، سپس رازی را به ایشان فرمودند و فاطمه علیها السلام گریه کردند. من به ایشان گفتم: برای چه گریه می کنی ؟ سپس پیامبر صلی الله علیه وآله رازی را به ایشان فرمودند؛ پس فاطمه علیها السلام خندیدند. من گفتم: روزی مانند امروز ندیدم که شادی اینقدر نزدیک اندوه باشد. پس، از آنچه رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده بود، از ایشان سؤال کردم. فرمود: راز رسول خدا صلی الله علیه وآله را افشا نمی کنم؛ تا اینکه پیامبر صلی الله علیه وآله وفات یافتند، پس من از فاطمه علیها السلام درباره ی آن رازها سؤال کردم. فرمود: به من این راز را فرمودند که جبرئیل علیه السلام در هر سال یکبار قرآن را بر ایشان عرضه می کند، اما برای من در هر سال دوبار آن را عرضه می کند و من آن را نمی بینم؛ چرا که اجلم فرا می رسد و فرمود: تو اولین نفر از اهل بیتم هستی که به من ملحق می شوی، پس من گریه کردم، سپس فرمودند: آیا راضی نمی شوی که سرور زنان اهل بهشت یا زنان مومن باشی؟ پس من به خاطر آن خندیدم.»[8] 

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3

    محمد ناصرالدین البانی حدیث یکی از چهار زن برتر بهشت بودن حضرت فاطمه علیها السلام را در زمره ی احادیث صحیح آورده است.

    «برترین زنان اهل بهشت: خدیجه دختر خویلد علیها السلام، فاطمه دختر محمد صلی الله علیه وآله ، مریم دختر عمران علیها السلام و آسیه دختر مزاحم همسر فرعون هستند.»[9]

    تصویر 1 - تصویر 2

    مسلم در صحیحش از عبدالله بن عمر از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت کرده است که فرمودند:

    «هرکس بمیرد و در گردنش بیعتی نباشد، به مرگ جاهلیت مرده است.» .[[10]]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3

    ابن ابی عاصم نیز روایت کرده است که:

    « من مات ولیس له إمام مات میتة جاهلیة = هرکس بمیرد و امامی نداشته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.» [[11]]

    تصویر 1 - تصویر 2

    البانی سند این روایت را حسن دانسته است.

    همین روایت را ابن حبان در صحیحش آورده و شعیب الارنؤوط آن را صحیح دانسته است.[12]

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

    احمد بن حنبل نیز در مسندش اینگونه روایت کرده است:

    « من مات بغیر إمام مات میتة جاهلیة = هرکس بدون امام بمیرد، به مرگ جاهلیت مرده است.» [[13]]

    این حدیث را نیز شعیب الارنؤوط صحیح لغیره دانسته و این سند را تحسین کرده است.

    تصویر 1 - تصویر 2 - تصویر 3 - تصویر 4

     

     

    [[1] ] صحیح البخاری  ج 3   ص 1126 ح 2926 أن عائشة أم المؤمنین رضی الله عنها أخبرته أن فاطمة علیها السلام ابنة رسول الله صلى الله علیه وسلم سألت أبا بکر الصدیق بعد وفاة رسول الله صلى الله علیه وسلم أن یقسم لها میراثها ما ترک رسول الله صلى الله علیه وسلم مما أفاء الله علیه فقال أبو بکر إن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لا نورث ما ترکنا صدقة فغضبت فاطمة بنت رسول الله صلى الله علیه وسلم فهجرت أبا بکر فلم تزل مهاجرته حتى توفیت ...

    [[2]] سنن الترمذی  ج 4   ص 157 ح 1609 حدثنا بذلک علی بن عیسى قال حدثنا عبد الوهاب بن عطاء حدثنا محمد بن عمرو عن أبی سلمة عن أبی هریرة أن فاطمة جاءت أبا بکر وعمر رضی الله عنهما تسأل میراثها من رسول الله صلى الله علیه وسلم فقالا سمعنا رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول إنی لا أورث قالت والله لا أکلمکما أبدا فماتت ولا تکلمهما

    [[3]] ترمذی در ذیل حدیث قبلش، به این روایت اشاره کرده و سندش را حسن دانسته است:

    «وحدیث أبی هریرة حدیث حسن غریب من هذا الوجه.» سنن الترمذی  ج 4   ص 157 ح 1608

    [[4]] صحیح الترمذی، ج 2 ص 214 ح 1609 پی دی اف

    [[5]] صحیح البخاری  ج 3   ص 1374 ح 3556  أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال فاطمة بضعة منی فمن أغضبها أغضبنی

    [[6]]  قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لفاطمة رضی الله عنها أن الله یغضب لغضبک ویرضى لرضاک

    [[7]] الثغور الباسمة ، ص 55 فایل سایت شامله / قال السیوطی: أخرج الطبرانی بسند حسن

    [[8]] صحیح البخاری  ج 3   ص 1326 ح 3426 عن عائشة رضی الله عنها قالت أقبلت فاطمة تمشی کأن مشیتها مشی النبی صلى الله علیه وسلم فقال النبی صلى الله علیه وسلم مرحبا بابنتی ثم أجلسها عن یمینه أو عن شماله ثم أسر إلیها حدیثا فبکت فقلت لها لم تبکین ثم أسر إلیها حدیثا فضحکت فقلت ما رأیت کالیوم فرحا أقرب من حزن فسألتها عما قال فقالت ما کنت لأفشی سر رسول الله صلى الله علیه وسلم حتى قبض النبی صلى الله علیه وسلم فسألتها فقالت أسر إلی إن جبریل کان یعارضنی القرآن کل سنة مرة وإنه عارضنی العام مرتین ولا أراه إلا حضر أجلی وإنک أول أهل بیتی لحاقا بی فبکیت فقال أما ترضین أن تکونی سیدة نساء أهل الجنة أو نساء المؤمنین فضحکت لذلک

    [[9]] سلسلة الاحادیث الصحیحة ، ج 4 ص 13 ح 1508 سایت شامله / أفضل نساء أهل الجنة خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد و مریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم امرأة فرعون

    [[10]] صحیح مسلم  ج 3   ص 1478 ح 1851 ومن مات ولیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة

    [[11]] السنة لابن أبی عاصم ومعها ظلال الجنة للألبانی ، ج 2 ص 503 ح 1057 سایت شامله / قال الألبانی: إسناده حسن

    [[12] ] صحیح ابن حبان بتحقیق الأرنئوط  ج 10   ص 434 ح 4573 سایت شامله

    [[13]] مسند احمد، ج 28 ص 88-89 ح 16876 سایت شامله / قال الأرنئوط: حدیث صحیح لغیره، وهذا إسناد حسن

    • حسین قربانی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی